Problemet med allehanda extra ljus (Ja dimljusen hör dit, då de är "extra utrustning. måhända från fabrik, men de är inte lagstadgade. Finns inte ens på alla bilar.) är att de INTE är avskärmade. Jag möter en hel del bilar som kör med dubla halvljus, alltså minst 4x 55W, inget problem om de är korrekt stälda, då halvljusen antingen har en plåt som hindrar halvljus käglan att trävva de delar av reflektorn som skulle skicka ut ljuset uppåt. Ett dimljus däremot är som ett vanligt extra ljus, fast med extremt räflat glas får att sprida ljuset maximalt i sidled, det fins dock ingen avskärmning, det är anledningen att de läcker såpass med ljus ifel riktning att det bländar mötande.
Även om en 20 åring inte uppfattar att ljuset från dessa bländar, så försämras hans/hennes syn lika mycket, under lika lång tid efter ett sådant möte som en 40 årings. (Prova att titta in i ficklampan en mörk kväll och sedan titta ut i mörkret, hur mycket ser man..?)
För 10 år sedan tyckte jag att alla jag mötte med dim/halv-ljus på var djävla svin, som åkte runt och bländade folk.
Idag vet jag bätre.
Det finns givetvis några som kör så fullt medvetna om vad de gör, men skiter i det.
De flesta är dock omedvetna om det obehag det orsakar äldre traffikanter och den försämring i syn hos alla de möter i ca 30 sekunder efter mötet.
Idén med att kolla ner i diket när man möter bilar som bländar, Tjahhh...
Det går ju om man möter en bil som bländar. Vad gör du när du möter 20 bilar på rad? Du kan inte titta ner i diket i över en kilometer och påstå att du kan framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt.
Rondell körning. Reglerna för vad som gäller har varit minst sagt difusa, och dessutom ändrats under årens lopp, det som gälde när min morsa tog lappen, gälde inte när jag tog den, som i sin tur inte längre stämmer heller. Blir ju vanskligt när förare i olika åldrar möts i rondellen.
De små går väl an, där bråkas/diskuteras det ju bara om vart och när man skall blinka.
Dubbelfiliga rondeller däremot, är i dag rena skämtet, inte direkt farliga när man kör bil, för farten är inte så hög, men försäkringsbolagen har nog ett och annat ärende på bordet, däe parternas uppfatning om regler och situationen inte överenstämmer.
Med motorcyckel där emot är de en mardröm, en totalt lifsfarlig situation som man gärna avstår att köra in i. Specielt om man skall vänster.