2804
Sök

Sämsta trafikregel-tråden

1 893 Inlägg
13 april 2007
#21
BBR skrev:
Dummaste lagen är
*trumvirvel*
Att man inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt
MVH
En som fått lära sig det den hårde vägen

Folk som blir äldre, blir lättare bländade av mötandes ljus. När jag var 20, tyckte jag också att det var en besynnerlig regel, nu när jag är 40 ser jag fortfarande som en hök, men jag blir bländad av mötande med både halv och dimmljus på.
Och det är inte bara jag som blir det, därav regeln.
Tänk på att vi alla är skapta olika, du kanske inte blir bländad medans din polare blir det.

Vad är det som är så fräckt med att ha över 200W slitandes på generatorn på dagtid föresten? Och i mörker på lansdväg ser man inte ett dugg längre med dimljus heller...
De är till för att slå på istället för halvljuset när dimman ligger så tät så man blir bländad av sitt eget halvljus, (Ganska vanligt söder över.) ingenting annat.

Svar: Lagen finns för att den som kör med halv och dim-ljus samtidigt, bländar sina medtrafikanter.
Senast redigerat av Kristian_V (13 april 2007)


1 228 Inlägg
13 april 2007
#22
Dummaste regelen måste väl ändå vara att ligga i 90 knyck på fina enormt breda vägar som tex uppe i norrland. (Vägarna jag talar om är de "hemliga militära start och landningsbanorna" som finns uppe kring åretrakten) Eller att man inte får köra fort om både väg, väder och trafik tillåter högre hastigheter än 110km/h 130 borde man iaf få köra..


266 Inlägg
13 april 2007
#23
BBR skrev:
Dummaste lagen är

*trumvirvel*

Att man inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt

MVH

En som fått lära sig det den hårde vägen

VARFÖR ska man ha dessa på samtidigt???
finns inget värre när man möter en "dimljus bög" när det e mörkt! För det ÄR bländande!!! jag slår på hellyset bara för att jävlas med såna!!!
Personligen tycker jag den sämsta regeln e att man inte behöver veta av regler i trafiken för att ha körkort!! Finns så många därute som inte vet nåt, men har körkort!! Men även cyklister och gående ska behöva lära sig lite trafik vett!!

Några andra som ska bort!!
#Höger regeln e dum, som så många har sagt
#Hastighets bestämmelser! för innan höger trafiken var det fri fart, skulle vara bestämda hastigheter i en övergångs fas, men blev för evigt!

mvh niclas


348 Inlägg
14 april 2007
#24
Kristian_V skrev:
BBR skrev:
Dummaste lagen är
*trumvirvel*
Att man inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt
MVH
En som fått lära sig det den hårde vägen

Folk som blir äldre, blir lättare bländade av mötandes ljus. När jag var 20, tyckte jag också att det var en besynnerlig regel, nu när jag är 40 ser jag fortfarande som en hök, men jag blir bländad av mötande med både halv och dimmljus på.
Och det är inte bara jag som blir det, därav regeln.
Tänk på att vi alla är skapta olika, du kanske inte blir bländad medans din polare blir det.

Vad är det som är så fräckt med att ha över 200W slitandes på generatorn på dagtid föresten? Och i mörker på lansdväg ser man inte ett dugg längre med dimljus heller...
De är till för att slå på istället för halvljuset när dimman ligger så tät så man blir bländad av sitt eget halvljus, (Ganska vanligt söder över.) ingenting annat.

Svar: Lagen finns för att den som kör med halv och dim-ljus samtidigt, bländar sina medtrafikanter.

Precis, självfallet finns alla regler för en anledning, jag är inte så dum att jag inte förstår att vissa kan uppfatta den som bländade och därav regeln, det är ganska uppenbart, men fortfarande så tycker jag det inte bländar, för det är som du säger, ger ingen större ljusbild framåt (däremot en bredare bild de första metrarna framför bilen). Jag personligen tycker det är en skitregel, jag återkommer om 20 år när jag är 40 för att se vad jag tycker, men jag ska fortsätta kolla på min sida av vägen då och inte i ljusen på bilen wink

Högerregeln fungerar när alla följer den, vilket inte alltid är fallet sad

EN sak jag har tänkt på, men kanske inte är ett regelbrott, är rondelkörning, folk bör lära sig det ordentligt så det blir rull på trafiken


1 893 Inlägg
14 april 2007
#25
Problemet med allehanda extra ljus (Ja dimljusen hör dit, då de är "extra utrustning. måhända från fabrik, men de är inte lagstadgade. Finns inte ens på alla bilar.) är att de INTE är avskärmade. Jag möter en hel del bilar som kör med dubla halvljus, alltså minst 4x 55W, inget problem om de är korrekt stälda, då halvljusen antingen har en plåt som hindrar halvljus käglan att trävva de delar av reflektorn som skulle skicka ut ljuset uppåt. Ett dimljus däremot är som ett vanligt extra ljus, fast med extremt räflat glas får att sprida ljuset maximalt i sidled, det fins dock ingen avskärmning, det är anledningen att de läcker såpass med ljus ifel riktning att det bländar mötande.
Även om en 20 åring inte uppfattar att ljuset från dessa bländar, så försämras hans/hennes syn lika mycket, under lika lång tid efter ett sådant möte som en 40 årings. (Prova att titta in i ficklampan en mörk kväll och sedan titta ut i mörkret, hur mycket ser man..?)

För 10 år sedan tyckte jag att alla jag mötte med dim/halv-ljus på var djävla svin, som åkte runt och bländade folk.

Idag vet jag bätre.
Det finns givetvis några som kör så fullt medvetna om vad de gör, men skiter i det.
De flesta är dock omedvetna om det obehag det orsakar äldre traffikanter och den försämring i syn hos alla de möter i ca 30 sekunder efter mötet.

Idén med att kolla ner i diket när man möter bilar som bländar, Tjahhh...
Det går ju om man möter en bil som bländar. Vad gör du när du möter 20 bilar på rad? Du kan inte titta ner i diket i över en kilometer och påstå att du kan framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt.


Rondell körning. Reglerna för vad som gäller har varit minst sagt difusa, och dessutom ändrats under årens lopp, det som gälde när min morsa tog lappen, gälde inte när jag tog den, som i sin tur inte längre stämmer heller. Blir ju vanskligt när förare i olika åldrar möts i rondellen.
De små går väl an, där bråkas/diskuteras det ju bara om vart och när man skall blinka.
Dubbelfiliga rondeller däremot, är i dag rena skämtet, inte direkt farliga när man kör bil, för farten är inte så hög, men försäkringsbolagen har nog ett och annat ärende på bordet, däe parternas uppfatning om regler och situationen  inte överenstämmer.
Med motorcyckel där emot är de en mardröm, en totalt lifsfarlig situation som man gärna avstår att köra in i. Specielt om man skall vänster.


Fri fart för ett fritt folk!
14 772 Inlägg
14 april 2007
#26
förstår inte logiken att 4lampor bländar mer än 2st

visst står dom åt helvete är det klart att det bländar

har aldirg blivit bländad av en bil med rätt inställda dimljus

men varenda biljävel med xenon blir jag bländad av

sjukt hur en sak som inte ens är störande är förbjudet men en lampa som lyser satan det är okej

många säger dom lyser så bra tror fan det det gör mina 3st HELLA 3000 me 100watts lampor oxå

Kör fort så hinner inget hända...

1 277 Inlägg
14 april 2007
#27
Högerregeln ska bort.

Den som kör på en till synes rak väg ska väl fan inte bromsa för en som kommer ifrån sidan. Han borde ju haft en skylt ansiktet som heter lämna företräde.
Är det en fyrvägskorsning kan man ju bygga en mini rondell med en fin blomma i mitten...
(gäller givetvis inte alla ställen, det finns alltid undantag)


1 893 Inlägg
14 april 2007
#28
Growe skrev:
förstår inte logiken att 4lampor bländar mer än 2st...

Det är ju inte antalet lampor, eller hur många watt de lyser med, det är vart de lyser som spelar roll.


BMW fantast
1 172 Inlägg
14 april 2007
#29
BMW635_Robban skrev:
Högerregeln ska bort.

Den som kör på en till synes rak väg ska väl fan inte bromsa för en som kommer ifrån sidan. Han borde ju haft en skylt ansiktet som heter lämna företräde.
Är det en fyrvägskorsning kan man ju bygga en mini rondell med en fin blomma i mitten...
(gäller givetvis inte alla ställen, det finns alltid undantag)

håller verkligen med.. det är inte så svårt att sätta upp väjningsplikts eller stopp skylt på  sidovägarna..

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

348 Inlägg
14 april 2007
#30
Kristian_V skrev:
Rondell körning. Reglerna för vad som gäller har varit minst sagt difusa, och dessutom ändrats under årens lopp, det som gälde när min morsa tog lappen, gälde inte när jag tog den, som i sin tur inte längre stämmer heller. Blir ju vanskligt när förare i olika åldrar möts i rondellen.
De små går väl an, där bråkas/diskuteras det ju bara om vart och när man skall blinka.
Dubbelfiliga rondeller däremot, är i dag rena skämtet, inte direkt farliga när man kör bil, för farten är inte så hög, men försäkringsbolagen har nog ett och annat ärende på bordet, däe parternas uppfatning om regler och situationen  inte överenstämmer.
Med motorcyckel där emot är de en mardröm, en totalt lifsfarlig situation som man gärna avstår att köra in i. Specielt om man skall vänster.

Huvudet på spiken där.

Det jag stör mig till stor del är även folk som stannar innan rondeller för folk som är inne i en rondell, poängen med en rondell är ju att trafiken ska rulla på hela tiden på ett säkert sätt, vilket det gör om alla följer.

I tidaholm om vi jättesmå rondeller så dessa är lite knepigare, men det gäller att ta ögonkontakt och kolla vart den andra ska, bara använda blinkersen och förståndet!


349 Inlägg
14 april 2007
#31
jag tycker det är dåligt att man inte får ha på neon och diodlampor när man kör 800kr böter per diod

Skogs Arbetare
413 Inlägg
14 april 2007
#32
BBR skrev:
Dummaste lagen är

*trumvirvel*

Att man inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt

MVH

En som fått lära sig det den hårde vägen

Är en jävligt bra lag, lite suntförnufft, vi som kör lastbilar, iallafall dom jag känner sätter på allaljus och bländar ej av tills du stänger av dom......

Go For It!!

Skogs Arbetare
413 Inlägg
14 april 2007
#33
BBR skrev:
Kristian_V skrev:
Rondell körning. Reglerna för vad som gäller har varit minst sagt difusa, och dessutom ändrats under årens lopp, det som gälde när min morsa tog lappen, gälde inte när jag tog den, som i sin tur inte längre stämmer heller. Blir ju vanskligt när förare i olika åldrar möts i rondellen.
De små går väl an, där bråkas/diskuteras det ju bara om vart och när man skall blinka.
Dubbelfiliga rondeller däremot, är i dag rena skämtet, inte direkt farliga när man kör bil, för farten är inte så hög, men försäkringsbolagen har nog ett och annat ärende på bordet, däe parternas uppfatning om regler och situationen  inte överenstämmer.
Med motorcyckel där emot är de en mardröm, en totalt lifsfarlig situation som man gärna avstår att köra in i. Specielt om man skall vänster.

Huvudet på spiken där.

Det jag stör mig till stor del är även folk som stannar innan rondeller för folk som är inne i en rondell, poängen med en rondell är ju att trafiken ska rulla på hela tiden på ett säkert sätt, vilket det gör om alla följer.

I tidaholm om vi jättesmå rondeller så dessa är lite knepigare, men det gäller att ta ögonkontakt och kolla vart den andra ska, bara använda blinkersen och förståndet!

Men trafiken rinner ju på, alla bilister ska ju inte till samma håll ju, så en bra uppfinning bort med trafikljusen och in med nytt......

Go For It!!

Skogs Arbetare
413 Inlägg
14 april 2007
#34
BBR skrev:
Kristian_V skrev:
BBR skrev:
Dummaste lagen är
*trumvirvel*
Att man inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt
MVH
En som fått lära sig det den hårde vägen

Folk som blir äldre, blir lättare bländade av mötandes ljus. När jag var 20, tyckte jag också att det var en besynnerlig regel, nu när jag är 40 ser jag fortfarande som en hök, men jag blir bländad av mötande med både halv och dimmljus på.
Och det är inte bara jag som blir det, därav regeln.
Tänk på att vi alla är skapta olika, du kanske inte blir bländad medans din polare blir det.

Vad är det som är så fräckt med att ha över 200W slitandes på generatorn på dagtid föresten? Och i mörker på lansdväg ser man inte ett dugg längre med dimljus heller...
De är till för att slå på istället för halvljuset när dimman ligger så tät så man blir bländad av sitt eget halvljus, (Ganska vanligt söder över.) ingenting annat.

Svar: Lagen finns för att den som kör med halv och dim-ljus samtidigt, bländar sina medtrafikanter.

Precis, självfallet finns alla regler för en anledning, jag är inte så dum att jag inte förstår att vissa kan uppfatta den som bländade och därav regeln, det är ganska uppenbart, men fortfarande så tycker jag det inte bländar, för det är som du säger, ger ingen större ljusbild framåt (däremot en bredare bild de första metrarna framför bilen). Jag personligen tycker det är en skitregel, jag återkommer om 20 år när jag är 40 för att se vad jag tycker, men jag ska fortsätta kolla på min sida av vägen då och inte i ljusen på bilen wink

Högerregeln fungerar när alla följer den, vilket inte alltid är fallet sad

EN sak jag har tänkt på, men kanske inte är ett regelbrott, är rondelkörning, folk bör lära sig det ordentligt så det blir rull på trafiken

Kan inte vissa människor växa upp typ du??
hehe, kolla du, men ja, väx upp, det är ju faan bara onödigt, ger det inte bättre ljusbild så skippa bara det.......

Go For It!!

410 Inlägg
14 april 2007
#35
Tycker överhuvudtaget all mani som vv har över vår hastighet är åt helvete fel. Sverige har verkligen bra vägar iallafall dom som är trafikerade söderut. Men det är inte hastigheten det är fel på det är människorna.

Våra böter för fortkörning är också helt åt helvete. Eftersom den tar oftast bara hänsyn till hur hög hastighet du haft men inte var du körde. Jag menar att köra 20 km över på en bred motorväg ska inte vara lika hårt straff som att köra 20 km över vid ett sjukhus eller en skola eller liknande.


375 Inlägg
14 april 2007
#36
Master_J skrev:
Sämsta regeln är väl att man måste stanna vid övergångställen? Har varit med om folk som står och pratar vid övergångställen, ska dom över eller inte över? Man saktar ner.. Nehe, ni skulle inte över.. Eller så står dom bara där och helt plötsligt så vänder dom sig om och går över utan att kolla sig för, för dom vet att det är lag på att man ska stanna. Har fått tvärnita ett antal gånger.

Håller med där absolut. Och tänkt hur mycket mer bensin det går åt för att hela tiden behöva stanna och sen gasa iväg igen. Kan vara en tankeställare så här i kilmatdebatten tongue


Skogs Arbetare
413 Inlägg
14 april 2007
#37
Growe skrev:
förstår inte logiken att 4lampor bländar mer än 2st

visst står dom åt helvete är det klart att det bländar

har aldirg blivit bländad av en bil med rätt inställda dimljus

men varenda biljävel med xenon blir jag bländad av

sjukt hur en sak som inte ens är störande är förbjudet men en lampa som lyser satan det är okej

många säger dom lyser så bra tror fan det det gör mina 3st HELLA 3000 me 100watts lampor oxå

Hatar xeon ljusen, är så jävla starka, brukar tro att dom har helljuset på, bländar till, då faan blir man bländad till 237%, faan vad ärg jag brukar bli på dom.....

Go For It!!

Smålänning
7 887 Inlägg
14 april 2007
#38
Tycker också att högerregeln ska bort! Heldum regel som det verkar som alla utom en själv glömt bort!

Jag stannade för en som kom från höger i en högerregelskorsning en gång, och då blev han så chockad att han bara drog rakt ut, stirrandes, och höll på att krocka med en bil från andra hållet för att han inte tänkte på att se sig för när han blev överraskad.

Undrar vem som hade blivit vållande? Kanske jag?

Off Topic: Angående dimljusen så tycker inte jag heller att dom bländar överdrivet i dagsljus, antagligen p.g.a ungdom, men testa att möta någon med dimljus i ösregn! Dom lyser så lågt att det reflekterar mot vägen och strålas rakt upp i ögonen.
När dom ligger bakom så brukar jag slå på mina bimbakljus. 2st 21W lampor som bara bländar rätt i nyllet. stänger av dom här han/hon stänger av sina dimljus.
OBS: endast om dom har den olagliga kombinationen halvljus/dimljus ihop.

Xenonljus bländar bara för att folk är nyfikna, Det är ju fortfaronde inte allt för vanligt med sådana ljus. Det var samma sak när halogenet ersatte den vanliga glödtrådslampan.

Hastighetsbegränsningar måste finnas i tätort. Men på vägar med vajerräcken och grejer så finns det ingen större anledning att ha hastighetsgränsen 110. Dom flesta bilar idag gör minst 200, så att i alla fall 140 - 150 skulle dom kunna ha utan större problem när vädret och trafiken tillåter.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 893 Inlägg
14 april 2007
#39
laika skrev:
Tycker överhuvudtaget all mani som vv har över vår hastighet är åt helvete fel. Sverige har verkligen bra vägar iallafall dom som är trafikerade söderut. Men det är inte hastigheten det är fel på det är människorna.

Våra böter för fortkörning är också helt åt helvete. Eftersom den tar oftast bara hänsyn till hur hög hastighet du haft men inte var du körde. Jag menar att köra 20 km över på en bred motorväg ska inte vara lika hårt straff som att köra 20 km över vid ett sjukhus eller en skola eller liknande.

Är det inte heller. 36kmh förbi skola (30-sträcka) och lappen ryker.
Men jag fatar vad du menar. Jag bor granne med småskola och folk blåser på i 80 utanför (50-sträcka), är ju lite allvarigare än att hålla 140 på en rak fin motorväg. (+30 i båda fallen.) Bötesbeloppen skiljer iofs några hundralappar... Det tragiska är att det står "Skola" på flera skyltar, det vistas ofta barn i närheten till vägen, ändå blåser folk på.
Sedan har VV satt upp en kamera sträcka som börjar 800m efter skolan..?

Vi har nån jävla "Medelfart" här i "medel svenssons land", farterna borde justeras både upp och ner, kraftigt.
NER: vid skolor och torg, där mycket oskyddade trafikanter (=Gående och cyclister. BARN!) vistas.
UPP: På massor med fina vägavsnitt vi har. Nere i övriga EU kör de i 130km/h på betydligt sämre vägar än de vi kör 110km/h på.

110kmh är anpassat efter bilarna som fans på 60 och 70 talet. 110 var ganska ok med en Volvo 140, Saab 95 eller Opel rekord med 1.2 liters motor...

Om VV's representanter bara ville plocka "fetvadden" ur öronen, så skulle jag kunna berätta för dem vad som hänt sedan finska vinterkriget!


1 893 Inlägg
14 april 2007
#40
twin_cam skrev:
Xenonljus bländar bara för att folk är nyfikna, Det är ju fortfaronde inte allt för vanligt med sådana ljus. Det var samma sak när halogenet ersatte den vanliga glödtrådslampan.

35W Xenon lampor lyser 2.5ggr starkare än konventionella högkvalitativa halogen lampor.
Alla bilar som från fabrik har Xenon, har en mekanik som sänker ljuset till rätt nivå, dvs de bländar INTE oavsätt hur man lastar bilen. Problemet är folk som monterar på xenon efteråt, inte monterar denna mekanik som sänker ljusbilden. När dessa sedan fyller bilen med hela familjen så de sätter sig med röven i marken och lamporna pekandes upp i himmelen, då får vi mötande motsvarigheten till 5x Hella Ralley 300 med 100W lampa i, i ansiktet. Gissa om det är olagligt..?
Jag tycker sådanna förare, om det är egna bilen de kör, borde ha ett fem sifrigt bötesbelopp av första polis de möter. Är det inte deras egna bil, (De kanske inte vet att de bländar.) så bör de ändå få typ 3000:- rätt av.
Bilprovningen borde börja kolla just laporna lite bätre. De kollar ju höjden, men bara med tom bil... Lasta i 200kg i baksätet på en Xenon bil och kolla att ljuset stämmer då också.



Sök