Underhåll av motorn??

LazerHawke
14 april 2007 · 1 268 Inlägg

vilka procedurer kan man underhålla motorn med för att hålla den i bra skick å så??

oljebyte görs en gång om året
använder STP lite då och då...

nåt mer man kan göra???

som inte krävs att man plockar ner hela maskinen??

twin_cam Smålänning
14 april 2007 · 7 877 Inlägg

Byta kylvatten vart annat år.

Topplockspackningen läcker alltid lite på alla bilar, och då blandas förbränningsgaser med kylvattnet så att det surnar och orsakar avlagringar i motorn.

Ska vara 50/50 vatten och glykol. Spola ur systemet noggrant med vanligt obalandat vatten innan du fyller på nytt.

Det nya kan man med fördel blanda med destillerat vatten för att inte tillföra någon kalk in till kylsystemet. Dock inte nödvändigt, väldigt dyrt om man ska använda det varje gång.

Tädstiften kan du byta också med ca 4 - 5000 mils intervall. En motor som tänder riktigt mår bättre.

Senast redigerat av twin_cam (14 april 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
LazerHawke
14 april 2007 · 1 268 Inlägg

twin_cam skrev:
Byta kylvatten vart annat år.

Topplockspackningen läcker alltid lite på alla bilar, och då blandas förbränningsgaser med kylvattnet så att det surnar och orsakar avlagringar i motorn.

Ska vara 50/50 vatten och glykol. Spola ur systemet noggrant med vanligt obalandat vatten innan du fyller på nytt.

Det nya kan man med fördel blanda med destillerat vatten för att inte tillföra någon kalk in till kylsystemet. Dock inte nödvändigt, väldigt dyrt om man ska använda det varje gång.

Tädstiften kan du byta också med ca 4 - 5000 mils intervall. En motor som tänder riktigt mår bättre.

är det sant eller?

har hört att kylarvatten skall inte behöva bytas på hela bilens livstid... om den är som den skall

twin_cam Smålänning
14 april 2007 · 7 877 Inlägg

LazerHawke skrev:

twin_cam skrev:
Byta kylvatten vart annat år.

Topplockspackningen läcker alltid lite på alla bilar, och då blandas förbränningsgaser med kylvattnet så att det surnar och orsakar avlagringar i motorn.

Ska vara 50/50 vatten och glykol. Spola ur systemet noggrant med vanligt obalandat vatten innan du fyller på nytt.

Det nya kan man med fördel blanda med destillerat vatten för att inte tillföra någon kalk in till kylsystemet. Dock inte nödvändigt, väldigt dyrt om man ska använda det varje gång.

Tädstiften kan du byta också med ca 4 - 5000 mils intervall. En motor som tänder riktigt mår bättre.

är det sant eller?

har hört att kylarvatten skall inte behöva bytas på hela bilens livstid... om den är som den skall

Så har jag fått lära mig i olika serviceutbildningar. Surt vatten gör dessutom att kylsystemet rostar invändigt. Har faktiskt sett en kylare en gång som hade rostat upp inifrån och ut.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
LazerHawke
14 april 2007 · 1 268 Inlägg

twin_cam skrev:

LazerHawke skrev:

twin_cam skrev:
Byta kylvatten vart annat år.

Topplockspackningen läcker alltid lite på alla bilar, och då blandas förbränningsgaser med kylvattnet så att det surnar och orsakar avlagringar i motorn.

Ska vara 50/50 vatten och glykol. Spola ur systemet noggrant med vanligt obalandat vatten innan du fyller på nytt.

Det nya kan man med fördel blanda med destillerat vatten för att inte tillföra någon kalk in till kylsystemet. Dock inte nödvändigt, väldigt dyrt om man ska använda det varje gång.

Tädstiften kan du byta också med ca 4 - 5000 mils intervall. En motor som tänder riktigt mår bättre.

är det sant eller?

har hört att kylarvatten skall inte behöva bytas på hela bilens livstid... om den är som den skall

Så har jag fått lära mig i olika serviceutbildningar. Surt vatten gör dessutom att kylsystemet rostar invändigt. Har faktiskt sett en kylare en gång som hade rostat upp inifrån och ut.

om det nu är så viktigt borde det ju bytas på servicen??

William
14 april 2007 · 178 Inlägg

Kylvätskan brukar jag se till att vara bytt runt var 2-4e år, brukar vara ungefär det intervallet de flesta biltillverkare rekomenderar. Man vill byta, eftersom kylkanaler osv korroderar och det bildas partiklar i kylvätskan som tillslut kanske sätter igen nåt. Dessutom sägs kylvätskan tappa sina skyddande egenskaper, vilket i sin tur kan påskynda rostprocesser.

Om din bil har fördelare så ska lock och rotor bytas lite då och då. jag byter ca varannan service/ varannat år. då jag även byter stiften. tändkablarna räcker länge men behöver tillslut bytas också, 6-10 000 mil. Vissa bilar vill dessutom ha lite olja som smörjning i fördelaren, det brukar stå i tex Haynes-manual osv.

Vad det gäller oljebyte så kan det ibland löna sig att kolla oljan i förtid lite då och då, beroende på bil så har jag ibland upplevt oljan se ut och lukta konstigt och då byter jag gärna lite tidigare. Ett exempel är min flcikväns föräldrars peugeot med 3000 mils serviceintervall, som oljan ser ut nu efter 2500mil tillåter jag aldrig oljan se ut i mina egna bilar. typ tjära. tongue

Luftfiltret byter jag med oljebyten, glömde detta en gång och efter ca 2000 mil med samma filter drog bilen ca 10% mer soppa pga dyngan som satt i det tongue

det viktigaste är nog dock olje och oljefilterbyte, de andra sakerna påverkar ju bara motorgången och förbrukningen och är ju inte direkt skadliga egentligen.

Senast redigerat av William (14 april 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang