Axor skrev:
Tack så mycket Alecci! Men kan man inte säga att ha någons respekt o heder är status?
Absolut, visst ligger det en viss status att omgivningen anser en vara en "hyvens kille" (för att använda ett förenklat uttryck), men status som sådan ser jag mer förknippad med åstadkommanden som är mer tydliga för omgivningen.
Det som du beskriver skulle troligtvis ge dig hög status i din familj och övriga närmaste omgivning, men för samhället i stort skulle du nog inte betraktas som mycket mer än en god, ansvarstagande medborgare med hjärtat på rätt ställe. Missförstå mig inte, det är absolut inget fel på det och många människor uppnår inte ens denna status på grund av diverse anledningar. Kommer jag själv dit någon gång i livet kommer jag att vara mycket nöjd med det, även om man kanske har ytterligare ambitioner och önskemål.
Men om man ska vara lite krass kanske det inte är så mycket (i det övriga samhällets ögon) om man jämför det med en annan man/kvinna som är/har allt det där och som
dessutom har:
- en stor och dyr villa på fashionabel adress
- ett välfyllt garage med exklusiva bilar
- en lyxig yacht i Medelhavet med hemmahamn i Saint Tropez
- sommarstuga i Thailand
- gedigen utbildning
- ett väldigt vinstgivande företag med gott rykte
- personlig vänskap med kungen (eller annan likvärdig offentlig person)
Nu överdrev jag lite medvetet här för att tydliggöra vad jag menar, men faktum kvarstår nog att detta senare alternativ bättre beskriver vad status är. För att status som begrepp egentligen ska kunna användas så bör man ta hänsyn till en större grupp av människor med en tydlig hierarki, något som oftast (och rätteligen så) saknas inom familjer, vänskapskretsar eller mindre grupper av människor.
Börjar bli en dålig ovana att skriva en mindre uppsats i mina inlägg, hoppas folk har överseende med det.