2961
Sök

Vad är status för er?

53 Inlägg
19 april 2007
Alecci skrev:
Mycket bra skrivet av Axor, men enligt mitt tycke beskriver hans inlägg snarare respekt och heder än status.

Exempelvis:

Status är att ha ett stort, fint och fräscht hus.
Respekt är att ha tjänat ihop till det själv och kanske till viss del även byggt det själv.
Heder är att syftet med att man byggt det, att ge sig själv och sin familj ett bra hem.

Dåligt exempel, men beskriver lite grand vad jag är ute efter att uttrycka.

Jag är med dig Alecci..
Status är materiellt baserat, respekt är baserat på ens handlingar.
Senast redigerat av Skrotfors (20 april 2007)

Majestas
1 319 Inlägg
19 april 2007
Status för mig är när jag har köpt alla värsta grejorna till min kärra på NFSU 2

Team VeboTrim

-:Player in the street:-
234 Inlägg
20 april 2007
Axor skrev:
Lekberg skrev:
Axor skrev:
Lätt fråga! Status för mig är att jag kan gå hem efter en dag på jobbet, försörja min fru o mina barn, vara en bra man o en bra pappa, vara omtyckt av vänner, en som sprider glädje i dåliga tider, en som alltid finns där, då anser jag att jag har status! Hoppas nu jag uppfattat frågan rätt, har en tendes o läsa för fort ibland! tongue

förbannat bra skrivit de e status-......good man

Jag tackar o bugar! trevligt att fler delar min uppfattning!

SjälvklArt ! de e ju status att göra allt de för i dagens samhälle e de fasen inte så lätt så klarar man av allt de så e de status....

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-

2 014 Inlägg
20 april 2007
Axor skrev:
Tack så mycket Alecci! Men kan man inte säga att ha någons respekt o heder är status?

Absolut, visst ligger det en viss status att omgivningen anser en vara en "hyvens kille" (för att använda ett förenklat uttryck), men status som sådan ser jag mer förknippad med åstadkommanden som är mer tydliga för omgivningen.

Det som du beskriver skulle troligtvis ge dig hög status i din familj och övriga närmaste omgivning, men för samhället i stort skulle du nog inte betraktas som mycket mer än en god, ansvarstagande medborgare med hjärtat på rätt ställe. Missförstå mig inte, det är absolut inget fel på det och många människor uppnår inte ens denna status på grund av diverse anledningar. Kommer jag själv dit någon gång i livet kommer jag att vara mycket nöjd med det, även om man kanske har ytterligare ambitioner och önskemål.

Men om man ska vara lite krass kanske det inte är så mycket (i det övriga samhällets ögon) om man jämför det med en annan man/kvinna som är/har allt det där och som dessutom har:

- en stor och dyr villa på fashionabel adress
- ett välfyllt garage med exklusiva bilar
- en lyxig yacht i Medelhavet med hemmahamn i Saint Tropez
- sommarstuga i Thailand
- gedigen utbildning
- ett väldigt vinstgivande företag med gott rykte
- personlig vänskap med kungen (eller annan likvärdig offentlig person)

Nu överdrev jag lite medvetet här för att tydliggöra vad jag menar, men faktum kvarstår nog att detta senare alternativ bättre beskriver vad status är. För att status som begrepp egentligen ska kunna användas så bör man ta hänsyn till en större grupp av människor med en tydlig hierarki, något som oftast (och rätteligen så) saknas inom familjer, vänskapskretsar eller mindre grupper av människor.

Börjar bli en dålig ovana att skriva en mindre uppsats i mina inlägg, hoppas folk har överseende med det.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Kettunen
20 april 2007
Status = 0. 
Sånt är inget som jag bryr mig om över huvud taget.
Men om jag ska säga vad det är så är det bara något som överklassen hittat på & sedan har den utväcklas.
Men det är inget jag bryr mig om som sagt. Jag lever mitt liv & är väldigt nöjd med wink HAKUNNAMATA! tongue

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
20 april 2007
Status för mig är å veta var man har sig själv.

Självbehärskning är status.
Senast redigerat av PeppeVectra (20 april 2007)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

6 851 Inlägg
20 april 2007
Blev lite nyfiken på vad det igentligen betyder.
Detta är vad status betyder enligt Wikipedia:Den fria Encyklopedin

"sociologiskt begrepp som bland annat avgör människors och djurs sociala rangordning.

Status kan betyda två helt olika saker. Det kan vara en medicinsk term som berättar i vilket läge patienten är i just nu, och det kan förklara en människas tillhörighet gentemot en klass.
Vilken status man har berättar var i ledet man står i rangordningen, vilket yrke man har spelar ofta in stort. Status är ett sorts övergående "mode", alltså exempelvis ändras våra uppfattningar om vad som är statusfyllt med åren. status, (medicinskt)tillstånd, oftast status praesens tillståndet som det är just nu."

SSS -12
3 217 Inlägg
20 april 2007
Status är att kunna leva efter sina resurser, att veta vad man har och vara stolt för vad man äger... Inte att skryta om det!

Att kunna synas utan att skrika efter uppmärksamheten...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

3 113 Inlägg
20 april 2007
status för mig är när man gör någonting bra, både för sig själv och något litet eller stort för omgivningen. (då menar jag för en enstaka person till en hel grupp)

enligt mitt tycke så har pengar har inget med ordet att göra men... eftersom vi människor är så generösa kan personen i sig få pengar i olika former efteråt.

Semper Fi

186 Inlägg
20 april 2007
Jag vet inte riktigt om jag svarar helt åt helvete nu..
Men status för mig är fan bullshit. Har så mycke hellre respekt av/för folk.
Att kunna springa runt med farsans visitkort när man är 16år är för många personer status, flasha med cash och tro att man är bäst för att man har föräldrar som har det otroligt bra ställt.

Att folk har respekt för en och att man kan visa respekt tillbaka till folk är så mycke mer värt än status.

Sist men inte minst. Många tycker det är "fjantigt" att låna stålar av banken för att kunna köpa en bil man vill ha. Jag tycker inte det är så fjantigt, istället för att lägga undan veckopengen sedan jag var 10 år så har jag faktiskt tagit mina pengar och hittat på roliga saker med kompisar. Nu kostar inte allt roligt pengar men det mesta gör tyvärr det.

Jag råkar vara snickare, har inte allt för mycke pengar. Men jag sliter som ett jävla djur varje dag för att kunna betala av mitt lån såfort som möjligt.

Tack för mig
Micke

B M W

362 Inlägg
20 april 2007
kl0mp3n skrev:
Sist men inte minst. Många tycker det är "fjantigt" att låna stålar av banken för att kunna köpa en bil man vill ha. Jag tycker inte det är så fjantigt, istället för att lägga undan veckopengen sedan jag var 10 år så har jag faktiskt tagit mina pengar och hittat på roliga saker med kompisar. Nu kostar inte allt roligt pengar men det mesta gör tyvärr det.

Jag har kommit till den insikten att jag faktiskt tycker att det är vettigare. Den där bilen som man inte kommer ha råd med förrän man är 60 år. Men varför ska man ha den bilen när man är 60 år? Det är ju nu man vill ha den och inte när man har blivit gammal..

2 911 Inlägg
20 april 2007
kl0mp3n skrev:

I de fall det är fjantigt är när man köper en bil som kostar så mycket i försäkring och underhåll att man måste ha den på föräldrarnas försäkring.

Inte allt för sällan de kommer nån kis med 200k´s bil till oss och vill ha sponsring, kollar man bilen så är det kredit på den och ägs av nån Inga-lill lol

Tyvärr råkar många av dessa personer köpa bil efter hur de vill bli sedda på ifrån andra, jag vet inte men jag skulle då inte tycka det är någon status att ha en cool bil som banken äger.

20 april 2007
Folk som är kunniga inom sitt område och kan förklara och hjälpa andra...

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu

671 Inlägg
20 april 2007
Alecci har stenkoll på vad status betyder.

man kan ha olika slags status men ändå lika mycket status.

t.ex. en jättekänd, men urfattig, författare han har en typ av status. kulturell status.
medan en företagsledare som Ingvar Kamprad t.ex. han har en ekonomisk status.

det finns en samhällstänkare som heter Pierre Bourdieu som har tagit fram en modell på det här.

sen vill jag fråga alla som tycker att även om någon har 100 miljader kr så kan man inte göra som man vill och "vem f*n tror du att du är?".  Vem syftar man på då som KAN tro att den är någon? förstår ni vad jag menar? --> moralisera inte så mycket. skit samma svårt å förklara...

Second is the first loser

186 Inlägg
20 april 2007
Decibel skrev:
kl0mp3n skrev:

I de fall det är fjantigt är när man köper en bil som kostar så mycket i försäkring och underhåll att man måste ha den på föräldrarnas försäkring.

Inte allt för sällan de kommer nån kis med 200k´s bil till oss och vill ha sponsring, kollar man bilen så är det kredit på den och ägs av nån Inga-lill lol

Tyvärr råkar många av dessa personer köpa bil efter hur de vill bli sedda på ifrån andra, jag vet inte men jag skulle då inte tycka det är någon status att ha en cool bil som banken äger.

Absolut ingen status alls att ha en cool bil, inte ens coolt faktiskt.
Jag köpte min bil för att jag har haft den drömmen ett bra tag, sen att jag tog lån på bilen för att få min dröm i uppfyllelse tycker jag personligen inte är något fel.
Halva sveriges befolkning är skuldsatta, därför vi har en bank.. dom är till för att hjälpa oss.
Många sitter med lån på hus, det är detsamma som att sitta på lån för en bil.

Simma lugnt, haj

B M W

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
20 april 2007
haha jag använder ordet status till det mesta... även om status handlar om nått helt annat så använder jag det endå... typ som, tufft, coolt, fränt osv = status...

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Better than God \o/
1 886 Inlägg
20 april 2007
Status? Hum, det är väl en stämpel man får av andra och som man inte kan ge sig själv? Är det bra eller dåligt? Jag känner inte att jag bryr mig så mycket. Känns lite "brat" över det. :p
Senast redigerat av MrTurbo (20 april 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Höbonde
228 Inlägg
20 april 2007
Maizer skrev:
Din beskrivning av status är ju helt felaktig. Det betyder rangordning, klass-skillnader etc. Inte hur bra en viss person byggt en bil.

Ja det betyder det, men det är ju inte det det handlar om utan om vad status är för henne själv !tongue

Allt över 5 liter i motorstorlek är manligt!
Bengt Alsterlind, Sveriges svar på McGyver

76 Inlägg
20 april 2007
Status för mig är att man är lycklig. Ser jag en ända människa som är lycklig så anser jag att den människan bär den dyrbaraste och finaste status någonsin smile Vet att folk syftar på materiella saker, men nu är det så att det materiella är inte det som är viktigt i livet(enligt mig).
Senast redigerat av Xarion (20 april 2007)

304 Inlägg
20 april 2007
1.Status är något som ger dig möjligheter.
2.Du behöver inte vara rikare för att ha högre status. Exempel: premiärminister har mindre lön än Ericssons VD men han har mycket högre status.
3.En dyr bil betyder inte hög status. Det betyder hög inkomst. Och det är bara bra (om den är laglig). Vist skapar man till sig högre status bland sina 15-19 åriga kompisar när man glider runt i en fet bil som man har inte köpt själv. Men det är mycket begränsat. Ingen annan bryr sig. lol

I have my own race...

Sök