Jag vill sänka bilen

Tuben
26 augusti 2005 · 238 Inlägg

Jag tänkte köpa nya fjädrar runt om men funderade lite
har för mig att jag hört någon sägga att dom kan fixa sånt på
tex en dekmoj ???

jag vill veta, vad skulle däckmojen gör byta dämparna ?
kapa dom, montera på nogot som pressar ihopa orginalen ?
legga sand i bagaget tongue

säkert en korkad fråga igentligen tongue

// Tobbe

LS
28 augusti 2005 · 16 Inlägg

gör det själv! annars kommer verkstan lägga in kafferaster som arbetstid

Mr Lemon Satans Kung
28 augusti 2005 · 467 Inlägg

Jag lämnade in bilen på landbloms i norrköping...Eibach PRO fjädrar o framvagninställning..Kostar mer än om man gör det själv men dom har alla prylar för att få det bra...

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se
ludde__mannen draminbil.nu
28 augusti 2005 · 1 382 Inlägg

Mm men pressar föralltivärlden inte ihop fjädrarna med biltemas (eller vilka det är som säljer det) kit. Då har du förlorat allting vad väghållning heter sedan..

Germax
28 augusti 2005 · 12 086 Inlägg

Billigaste är ju att kapa fjädrarna, om du ändast vill ha en låg bil duger det canon! men vill du svänga i mer än 50kmh känner du av bieffekterna med kapade fjädrar!smile

Att byta ut fjädrar/dämpare är inget svårt för en någorlunda händig kille. Skulle personligen aldrig lämna bort något som inte kräver specialinstrument. Byt fjädrar själv sen lämna in på framvagnsinställning!

parayaCar
18 september 2005 · 424 Inlägg

tjena, sitter med en gammal toyota som ja håller på o styla. Har insett att de inte går o få tag i färdig sänkningssats till en sån här så ja har tänkt göra de själv. så vitt jag förstått är det bara att ta lös fjädrarna, såga av dom o fixa till fästet så dom passar ihop igen. eller hur?

/paraya

**// Toyota \\**
Aldin AT Däck
19 september 2005 · 501 Inlägg

jag har med tänkt kapa fjärdarna i min bil men sen hörde jag att besiktningen inte tycker om det e det sant ?

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se
BoostLogic
20 september 2005 · 272 Inlägg

Besiktiningen gillar inte kapade fjädrar. Dessutom om du har kapade fjädrar och kör i ett gupp i högt fart så kan fjädrarna hoppa ur fjäderbenstallriken och då får du ju det roligt sen wink Sen ska du inte göra det själv om du tänkt använda rörtång för att hålla fast dämparen så du kan snurra av muttern i fjäderbenstornet. Det blir fula märken på dämparen och det rostar så småningom. Så lämna bort det till någon som kan, även om dom tar betalt under fikarasten. Och köp riktiga fjädrar.

Senast redigerat av BoostLogic (20 september 2005)

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris
parayaCar
20 september 2005 · 424 Inlägg

man fixar väl till tallriken ? för den lär ju inte passa efter man sågat av fjädern

/simon

**// Toyota \\**
Jeppe
20 september 2005 · 118 Inlägg

parayaCar skrev:
man fixar väl till tallriken ? för den lär ju inte passa efter man sågat av fjädern

/simon

om du inte vill ha det så seriöst så är det bara att  kapa och sen  är ju bara att spänna fast fjädern med slangklämma, då kan inte fjäder hoppa ur...hade så på min gamla 740, besikningen sa ingenting!!!

lycka till!

mjo, så äre nog
Volvo V70 "R Design" (2009)
parayaCar
20 september 2005 · 424 Inlägg

okej, nu snacka vi den tallriken som sitter nederst? övre infästningen gör man inget åt?

/paraya

**// Toyota \\**
parayaCar
24 september 2005 · 424 Inlägg

Var och besiktade bilen i torsdags och den fick körförbud pga upprostad fjädertallrik. Fjädern kunde visst hoppa ur o orsaka olycka, så ja får inte ens bogsera hem fanskapet tongue

Aja, men nu när jag ändå ska loss med allt och laga så tänkte jag mej sänka bilen en aning. Men vvisst då måste man fixa med en massa inställningar va? Vad är dessa inställningar för nåt egentligen, och var kan man få de gjort? är de dyrt?

/paraya

**// Toyota \\**
xBjorlingx
24 september 2005 · 433 Inlägg

Hade kapade fjädrar på 740in ja hade..minsta gupp å man önskade att man hade vadderat tak =P och så fort man hissa upp den på en billyft så hoppade en framfjäder ur fästet och drog sönder däcket (innan jag kom på vad som hänt) tänkte pröva sänkningsfjädrar te 940in..verkar vara lite bättre..men man måste göra framvagninställning te sånt med va? Hur dyr kan en sån bli på en vanlig bilverkstad? (Inte på Volvo eller någon annan utsugarverkstad..)

Senast redigerat av xBjorlingx (24 september 2005)

NIzmO Ollikkala Racing
24 september 2005 · 1 724 Inlägg

Man ska helst göra en framvagnsinställning annars finns risken att däcken sliter snett och att väghållningen blir lidande.
Men har man nått gammalt åk med tråkiga däck inte inte känner att man behöver svänga så mkt kan man ju skippa det wink

Ang priser så varierar det ju en del så rekomenderar att du ringer runt och kollar vad olika verkstäder vill ha.

- Time Attack -
parayaCar
24 september 2005 · 424 Inlägg

men vad innebär egentligen framvagnsinställning? är det skruvar man ska snurra på för att ställa hjulen rätt lr hur är det?? är de nåt me styrkuggarna?

/paya

**// Toyota \\**
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang