Pysventil eller Chip ?

Adder Adder
2 maj 2007 · 972 Inlägg

Har en Saab 9000 Turbo (2.0T) från -89 som jag vill trixa lite med dvs höja laddtrycket och får ut lite mer av den. Men hur går jag bäst till väga ?

Chippa den för 1800 kr och då få 50+hk från t ex itsfun eller att köpa en pysventil för ca 200 kr och själv mixtra med trycket ? Vilket är att rekomendera? Vad tar man för risker med att montera en pysventil ? Tar APC systemet "hand om" motorn då också eller kopplas den funktionen bort ?

Blir att chippa den men undrar om man inte kör som en galning dvs slirar på koppling, gör rivstarter osv håller då org koppling, axlar med mera utan större problem om den i bästa fall lämnar ca 230 hk?

Senast redigerat av Adder (28 maj 2007)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
joel_h Väghyvel
2 maj 2007 · 252 Inlägg

skulle då satsa på chipp till den är ju bra mycket säkrare..

-ROSEN-
2 maj 2007 · 237 Inlägg

Chippet är väl att om du ska gå den säkra vägen...chippet höjer jue inte bara laddtryck utan även andra saker i motorn...

Pystrim e la mer bontrim också...

Världens Häftigaste....De E Jag de...
jonTe
2 maj 2007 · 5 710 Inlägg

Adder skrev:
Vilket är att rekomendera?

Alla gånger en chippning!

Adder skrev:
Vad tar man för risker med att montera en pysventil ?

Risken är att det är Du som bestämmer trycknivån och inte styrsystemet efter rådande förhållanden/vad som är möjligt.
Skadorna som kan uppkomma är av mindre trevlig "art":
• Övervarvad turbo>lagerras>oljan trycks ut i turbindel/kompressordel> motorn går utan olja>totalt motorhaveri.
• Smälta/sönderspikade kolvar....
• Blåst topplockspackning.

Adder skrev:
Tar APC systemet "hand om" motorn då också eller kopplas den funktionen bort ?

Delvis....
APC:n kan reglera bort spik på 3 olika sätt:
1. Laddtryckssänkning.
2. Tändningsjustering.
3. Bränsleberikning.

Spikar det p.g.a för högt tryck kommer det bli omöjligt att "ta ned" trycket eftersom du monterat din pysventil.
APC kommer då försöka med de 2 kvarvarande "livremmarna" men naturligtvis finns det gränser på vad den klarar av.
Överskrider man de gränserna är det "tack o go-natt" wink

Adder skrev:
Vilken metod är lämpligast ?

Behöver jag inte nämna va?smile

MVH Jonas
..............
Kettunen
2 maj 2007 ·

chipp

jonTe
2 maj 2007 · 5 710 Inlägg

Förresten.....du skall ha 2 chipp:
• APC (för turbotryck).
• LH (för tändning och bränsle)

Om It´s Fun kan leverera båda för det priset du nämde vet jag inte.

MVH Jonas
..............
fish Allfixare
2 maj 2007 · 1 475 Inlägg

chippa den... pysventil suger. är för epa raggare...

Adder Adder
3 maj 2007 · 972 Inlägg

Okey, då stärktes bara mitt val. Hade inte ens tänkt att gå pys vägen men några polare hade sagt att de funka bra men men..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
dj_padde
3 maj 2007 · 1 813 Inlägg

jag kör med pysventil visst bona trim.. smile men det går så länge tills man har fått i hop till att chippa bilen:P billigt altenativ tillsvidare=)  behöver ju inte överladda turbon bara för man har en pysventil.. kan öka med 0,2 bar ju wink själv öka jag min från orginal ladd  frpn 0,9 till 1,4 sen bytte jag till 3" hela vägen och sen kunde jag köpa med ladd upp till 1,6bar vågade inte mer men hade nog gått=)   det ända som hände var att Orginal volvo stiften inte palla det men med nya fina stift platina lr vad odm heter stiften sen var det inga problem men som sagt våga inte öka mer=) försesten e det en s40 t4 som detta e testat påwink

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
940R
3 maj 2007 · 1 567 Inlägg

Jag kör båda !!

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
jonTe
3 maj 2007 · 5 710 Inlägg

dj_padde skrev:
jag kör med pysventil visst bona trim.. smile men det går så länge tills man har fått i hop till att chippa bilen:P billigt altenativ tillsvidaresmile

Kan också bli ett väldigt dyrt alternativ med lite otur.......neutral

MVH Jonas
..............
Adder Adder
27 maj 2007 · 972 Inlägg

Hur blir de med allt annat när man chippar en lite äldre bil ?

Kör man inte som en galning dvs slirar på koppling, gör rivstarter osv håller då org koppling, axlar med mera utan större problem ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Kettunen
28 maj 2007 ·

Vet ej men tänkte du på saaben då eller??
Skaffa ej pys i alla fall. Riktigt bonnashit! Blir bara svindyrt i lägnden

M1cha
28 maj 2007 · 645 Inlägg

Chip som sagt. smile

Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
jocke_gronberg
28 maj 2007 · 4 586 Inlägg

ifall bilen var billig så går det att pystrimma å bara ösa på. annars ifall man är rädd om bilen så ska den chippas

Adder Adder
28 maj 2007 · 972 Inlägg

Bilen var inte dyr men studerar man och jobbar kvällar då och då så är allt dyrt smile Så vill få lite mer kräm men inte till vilket pris som helst. För pajar den totalt blir de dyrt och då är inte 1400 kr så dyrt mot att köpa en fungerande bil..

Att pys trimma den var egentilgen aldrig någon direkt alternativ.. Så för 1800 kr får man ju den genomgången allt utfört. Soppa och APC chip + ett open air kit + garanti.

Men undrar fortfarande lite kör man inte som en galning dvs slirar på koppling, gör rivstarter osv håller då org koppling, axlar med mera utan större problem om den i bästa fall lämnar ca 230 hk?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Rojpen
28 maj 2007 · 2 230 Inlägg

jag har ju en poalre som har en 9000T å han har väll typ 290hk eller nå och orginal axel m.m coh det håller ju. men allt är ju relevant, kör man som en tok å riv startar så rasar det til slut, men lungn körnings å håller det utan större problem.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Seeker
28 maj 2007 · 49 Inlägg

är väl lite olika..min wastegate är inte ställbar elektroniskt så jag måste ha nån sorts mekaniskt trim.. däremot skulle jag inte BARA pystrimma pga orsaker som folk innan har sagt smile i min bil har jag ett chip som gör det mer säkert att pystrimma.. ställer om tändkurvor, lite mer bensin osv..

men generellt så ja, chipp ska du allt köra på smile

folkvagn
28 maj 2007 · 93 Inlägg

chip i första hand, för den ställer mer än trycket, å sen pys om man vill bråka big_smile

jocke_gronberg
11 juni 2007 · 4 586 Inlägg

Adder skrev:
Bilen var inte dyr men studerar man och jobbar kvällar då och då så är allt dyrt smile Så vill få lite mer kräm men inte till vilket pris som helst. För pajar den totalt blir de dyrt och då är inte 1400 kr så dyrt mot att köpa en fungerande bil..

Att pys trimma den var egentilgen aldrig någon direkt alternativ.. Så för 1800 kr får man ju den genomgången allt utfört. Soppa och APC chip + ett open air kit + garanti.

Men undrar fortfarande lite kör man inte som en galning dvs slirar på koppling, gör rivstarter osv håller då org koppling, axlar med mera utan större problem om den i bästa fall lämnar ca 230 hk?

kopplingen kan ju alltid vara lite dårlig ifall du har drag på bilen så kan man kanske tänka sig att en och annan husvagn suttit på testa å starta på 3 ans växel med lite varv motorn ska tvärdöö håller det inte då är det inte värd att chippa innan du bytt koppling

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang