dator i bilen?

stRaend
18 augusti 2010 ·

finns skärmar du kan koppla in till datorer som har touchscreen wink så slipper du ha datorn i bilen , bara koppla ur och bära med sig den bärbara smile

Edge EVOLUTION GARAGE
18 augusti 2010 · 1 837 Inlägg

Finns touch och vinklingsbar skärm på bärbar också. big_smile

//Edge
TernFis
18 augusti 2010 · 246 Inlägg

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop … 6893.3001/

Kan man typ koppla ihop den med http://www.sdlsystem.se/shop/product_in … cts_id=144

Och sen någon billig gps mottagare ?

Sen kan man väl typ installera linux på den istället ? smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

En sak som suger med t.ex. EeePC är ju det taskiga inbyggda ljudkortet, visst det finns bra externa men då börjar det bli bökigt, betydligt enklare då tycker jag med en riktig bildator med ett sjyst ljudkort i, då kan man även få bättre prestanda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
stRaend
18 augusti 2010 ·

ChriZtoffer skrev:
En sak som suger med t.ex. EeePC är ju det taskiga inbyggda ljudkortet, visst det finns bra externa men då börjar det bli bökigt, betydligt enklare då tycker jag med en riktig bildator med ett sjyst ljudkort i, då kan man även få bättre prestanda.

jo deklart, fast ljudkortet kan ju vara kvar i bilen tongue så då kan det omöjligt vara så många sladdar att koppla in ? roll

TernFis
18 augusti 2010 · 246 Inlägg

men har ganska så begränsas ekonomi om man säger så.. inte mer än 5k hade jag tänkt smile tänkte fråga om man man få köpa någon kass skoldator på skolan smile annars får de bli en dålig netbook med halvkasst ljudkort.. hade mer tänkt ha det för "coolheten" och funktionens skull... Ljudet är inte så viktigt smile

Paulzzon94
18 augusti 2010 · 56 Inlägg

Ipad tongue

Att ge makt och pengar till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar :P
MartinF
19 augusti 2010 · 372 Inlägg

TernFis skrev:
men har ganska så begränsas ekonomi om man säger så.. inte mer än 5k hade jag tänkt smile tänkte fråga om man man få köpa någon kass skoldator på skolan smile annars får de bli en dålig netbook med halvkasst ljudkort.. hade mer tänkt ha det för "coolheten" och funktionens skull... Ljudet är inte så viktigt smile

Av egen erfarenhet skulle jag rekomendera denna grundsetup:

- cartfts nätagg. 800kr (ger stabil ström till dator samt har en intelligent start / avstäning utav datorn med inkoppling på t.ex tändningslås).
- Mini-itx modekort med inbyggd cpu samt en slot för ljudkort.  1000kr 17x17cm. Gärna även wlan inbyggt.
- Ett lite dyrare ljudkort. >900kr (det är ju trotsallt ljudet du vill åt).
- ett par gb ram. 300kr
- Hdd, 400kr Det bästa är en ssd sen 2,5" som tål lite mer stötar än 3,5" jag har en 3,5" som hållit ett år utan problem hitils.
- Touchsceen skärm 1500kr
- mini itx chassi, 500kr.
- Olika kontakter, kablar osv 300kr.

Där har du en dator som är snabb och bootar ett halvbantat xp på 15-20 sekunder. Kostnad ca 5700kr
När du väl har detta blir allting väldigt billigt att skaffa. t.ex gps motagare 150kr, tv motagare 150kr, surf kan du få genom att använda en telefon med t.ex tele2s 29kr månad surf.(200mb) Visst 200mb är ej så mycket, men det räcker lätt till småsaker, t.ex checka väder, traffikinformation, eniro/google maps. Lite spotify ifall det råkar vara så att du saknar en viss låt osv smile

loudness
19 augusti 2010 · 4 554 Inlägg

jag kör med min eee i bilen och de funkar klockrent, har en skitbra placering med:P ljudet då, kör genom aux på min alpine 9855 och kan inte klaga:P

http://www.geting.se/image.php/258373-DSC04018.JPG

TernFis
20 augusti 2010 · 246 Inlägg

Martinfyhr skrev:
Av egen erfarenhet skulle jag rekomendera denna grundsetup:

- cartfts nätagg. 800kr (ger stabil ström till dator samt har en intelligent start / avstäning utav datorn med inkoppling på t.ex tändningslås).
- Mini-itx modekort med inbyggd cpu samt en slot för ljudkort.  1000kr 17x17cm. Gärna även wlan inbyggt.
- Ett lite dyrare ljudkort. >900kr (det är ju trotsallt ljudet du vill åt).
- ett par gb ram. 300kr
- Hdd, 400kr Det bästa är en ssd sen 2,5" som tål lite mer stötar än 3,5" jag har en 3,5" som hållit ett år utan problem hitils.
- Touchsceen skärm 1500kr
- mini itx chassi, 500kr.
- Olika kontakter, kablar osv 300kr.

Där har du en dator som är snabb och bootar ett halvbantat xp på 15-20 sekunder. Kostnad ca 5700kr
När du väl har detta blir allting väldigt billigt att skaffa. t.ex gps motagare 150kr, tv motagare 150kr, surf kan du få genom att använda en telefon med t.ex tele2s 29kr månad surf.(200mb) Visst 200mb är ej så mycket, men det räcker lätt till småsaker, t.ex checka väder, traffikinformation, eniro/google maps. Lite spotify ifall det råkar vara så att du saknar en viss låt osv smile

Den setupen verkar väldigt vettig smile men 400 gb är väl till att ta i ? tongue och man kan väl köra via det interna ljudkortet ? kommer att koppla in ljudet via aux in på baksidan av stereon smile

Kan man inte använda sig av en halvsketen laptop och lyckas koppla in ett cartft nätagg ? smile då kommer jag undan med typ 2-3k ? smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Inbyggda ljudkort låter sällan särskilt bra, spelar ingen roll om du har en bra huvudenhet när källan (ljudkortet i datorn) är dålig.

Varför ska du ha ett sånt där nätagg till en bärbar dator? Blir bara en massa krångel att koppla ihop, enklare då med en billaddare till den bärbara datorn.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
shogun
20 augusti 2010 · 2 117 Inlägg

Här är mitt koncept

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4823efda18f3d.jpg

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
loudness
20 augusti 2010 · 4 554 Inlägg

va ska ni med gp motttagare till de finns inget bra navigationsprogram som funkar bra i sverige. tex ms autoroute som är bland de vettigare är skit jämfört med en handhållen gps till bil. ang mobild bredband så förespråkar jag fri surf dv inga begränsningar på 1, 3, 5gb/mån jag ligger med mitt mellan 9-14 gb/mån och har mycke spotify på youtube å fb.. de rullar lätt iväg tongue

TernFis
20 augusti 2010 · 246 Inlägg

Men finns det INGA bra gps program för norden ? yikes Jag har telia mobilsurf extra på min iPhone just nu.. så tänkte ha en kontakt i fimpasken så jag kan koppla in o få internet, då får jag typ 5, använder 5 med telefonen smile

loudness
20 augusti 2010 · 4 554 Inlägg

TernFis skrev:
Men finns det INGA bra gps program för norden ? yikes Jag har telia mobilsurf extra på min iPhone just nu.. så tänkte ha en kontakt i fimpasken så jag kan koppla in o få internet, då får jag typ 5, använder 5 med telefonen smile

5? ja har letat efter ett program till datorn men ej hittat något som känns bra

TernFis
20 augusti 2010 · 246 Inlägg

oj 5 gb ^^

Hört att pc navigator 10 är bra ? smile

loudness
20 augusti 2010 · 4 554 Inlägg

har endast läst om tidgare versioner och folk vart inte helt nöjda med de, ska prova att ladda ner 9an å se om de är nått att ha..

TernFis
20 augusti 2010 · 246 Inlägg

ok smile skriv gärna när du testat det ! big_smile

loudness
23 augusti 2010 · 4 554 Inlägg

har delvis testat de nu, har lagt inte de men fick inte igång gpsen, första anblicken känns de grymt enkelt å snyggt men största nackdelen är att kartorna är väldigt dåliga, nu körde jag visserligen med 9an men så gammalt är de inte, på en ort fick jag fram 4gatunamn med pc medans jag med min garmin med samma ålder på kartan fick fram fler än jag orkade räkna.. med andra ord inget för mig som prioriterar bra kartor, den va kartorna på skärmen grymt fula, allt va i princip grått vilket gjorde de lite svårt att se, men övrigt så finns de funktioner som fartkameravarnare trafikmedelandevarning och massa sk POI:s så ska man bara ha de för syns skull är de klart bättre än autorute mapmonkey å andra liknande program för pc, dvs bäst hitils men inte bra nog wink

Edge EVOLUTION GARAGE
24 augusti 2010 · 1 837 Inlägg

Typiskt dig att vara så kräsen! tongue
Men jag håller med! Hehe tongue

Var det i uppkopplat läge som du testade eller?
Gpsen i min mobil hittar inte smågator om jag inte är ansluten, kan vara värt att tänka på.
Funderar på att skaffa mig ett surfpaket så jag kan vara ansluten och få all info online för bästa "täckning" och få fram alla gator.

Det är inte en sån sak som gjorde att du inte fick fram alla gator eller?

//Edge
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang