dator i bilen?

kezzk
1 september 2005 · 46 Inlägg

är det möjligt? är ganska trött på min sketna stereo som funkar ung när den känner för det! är som sagt sugen på dator i bilen bara köra mp3ór direkt trådlös mus+tangentbord och en skärm vad tror ni öppen för förslag!

Edge EVOLUTION GARAGE
1 september 2005 · 1 837 Inlägg

Är det inte bättre att "bara" skaffa en bra sterio som tar mp3or istället?
Blir lite omständigt med en dator, och ljudet du får ur den blir inte lika bra som genom en sterio, (om du inte kopplar den till sterion dvs. fast då får sterion ha line in).

//Edge
Holme
1 september 2005 · 1 417 Inlägg

och om han köper stereo för att få bättre ljud är det hela som ogjort ju smile

CoSmoZ 2lateuloose
1 september 2005 · 543 Inlägg

ja herregud.. såg en bil som hade en dator i bilen *suck* varför?? det finns ju sjyssta stereos som tar mp3  & om man vill ha lite mer kan man ju fixa den nya xboxen el. P3:an & en liten lcd skärm

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
loudness
1 september 2005 · 4 554 Inlägg

jo allt går bara man vill och har de kunskaper som behövs.. som sagt det är övergången mellan datorn till högtalaren som ett av problemen är.. jag hade löst de genom ett lite dyrare ljudkort och sen har jag för mej kenwood har omvandlare/förstärkardel till lågnivå. stömförsörjningen fixar du enklast genom 12->220 omvandlare det tråkiga är att de inte finns nätagg direkt för 12volt eftersom högsta spänning i datorn är 12 volt så känns tranformeringen till 220 och tillbaka onödig...

Echelon
1 september 2005 · 186 Inlägg
Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra
Volvo XC90 (2006)
loudness
1 september 2005 · 4 554 Inlägg

känns ju bättre (iaf för min del) å fixa de själv men de e klart de underlättar å köpa färdigt

Izual
2 september 2005 · 4 571 Inlägg

det är ju busenkelt att  få över ljudet till högtalarna om man redan har en cd spelare,  behöver inte ha en ljudingång i den.  på bildator.se på får man ju med en adapter som man sätter på antenn kabeln ,  då blir datorn ljud som en radiostation som man kan söka in...

Dj_Aleks
2 september 2005 · 111 Inlägg

Som delägare i Bildator.se kan ja bara säga att alla som har funderingar kring de här ämnet är välkomna att posta frågor så ska ja försöka besvara alla dom så gott jag kan! Sidan är tyvärr inte igång i sin nyaste version pga strul med webhotell, dock jobbar vi på att lösa det snarast! under tiden kan ni skriva här, mejla på aleks@bildator.se eller ringa på 070-4054811!

bildator är inte alls en svår sak att ordna, och är väldigt billig i jämförelse med vad man får för pengarna.

"varför bildator när man kan köra mp3 genom cd´n och köra film genom x-boxen?"

Du kan göra kolla film på din dvd, och lyssna på mp3 också, men har du navigation? har du en hårddisk på allt mellan 20-200Gb i din stereo? kan du spela alla existrerande format av både video och audio? kan du surfa på nätet i bilen? kan du köra prestandamätning? rippa cd-skivor on-the-fly? headset till din blåtandstelefon? styra alla elektroniska apparater som går på 12v såsom neon, lampor  etc etc?, kan du byta skins? ha touchscreen, mappa bilen, rensa felkoder, ändra styrboxinfo  mm mm för den kostnaden som en bildator kostar, i din stereo eller xbox? wink

Bildator klarar ALLT de där, plus så otroligt mycket mer! möjligheterna begränsas egentligen bara av DIN egna fantasi!

Mer info? tveka inte på att fråga eller höra av er! smile

//Aleks @ Bildator.se

Audi A4 1.8T - Black Pearl
Power is nothing without control
Bildator.se - Ultimate Styling - AleksPhoto
ludde__mannen draminbil.nu
4 september 2005 · 1 382 Inlägg

Izual skrev:
det är ju busenkelt att  få över ljudet till högtalarna om man redan har en cd spelare,  behöver inte ha en ljudingång i den.  på bildator.se på får man ju med en adapter som man sätter på antenn kabeln ,  då blir datorn ljud som en radiostation som man kan söka in...

Blir ljudet bra om man drar det genom radion?

OverBoosted AUTOBAHNRASER
3 oktober 2005 · 3 804 Inlägg

skulle väl va trevligt att logga in på garaget.org när man sitter i en bilkö big_smile


Bmw osv..
dG IT-Tekniker
3 oktober 2005 · 144 Inlägg

Japp det skulle vara hel skönt tongue särskilt när det ska komma 1mbit trådlöst över hela kalmar län nu när som helst smile

Psychotic Brum säger bilen.
3 oktober 2005 · 394 Inlägg

ludde__mannen skrev:

Izual skrev:
det är ju busenkelt att  få över ljudet till högtalarna om man redan har en cd spelare,  behöver inte ha en ljudingång i den.  på bildator.se på får man ju med en adapter som man sätter på antenn kabeln ,  då blir datorn ljud som en radiostation som man kan söka in...

Blir ljudet bra om man drar det genom radion?

nja.. jag var riktigt missnöjd med den fm modulator jag köpte..
tycker det låter skit..  men om man hittade en som var enormt bra så skulle den   ändå aldrig kunna låta bättre en en mp3 låt enkodad i 128kb/s för radio klarar inte mer.. sen så låter det ju bättre ju högre up på fm bandet frikvensen ligger..
så jag har köpt en sterio med aux och nu låter det riktigt fint big_smile

ett annat problem som brukar vara med fm-modulatorer är att den inte pallar att men har max volym på tex. datorn utan man måste ha typ 25% av ljudet och sedan höja som fasen på sterion och då får man ju brus om man inte har riktigt finna grejer.. sen så finns ju risken att man blir döv om man råkar slå på en annan radio station wink

så mitt tips är skit i fm-modulatorer.. dom är både dyr och dålig..

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
biffen_87
13 april 2008 · 1 Inlägg

Jag byggde en egen dator som jag har i polarens bil å de fungerar klockrent! byggde den från grunden och den blev inte så värst stor.. ca 6x18x18 cm.
Moderkortet var ett itx med inbyggd processor och grafikkort, 17x17 cm riiktigt litet.. och lådan smetade jag ihop ganska snabbt med glasfiber av en mall från gamla legobitar.. på så sätt kunde jag göra den precis så stor jag ville..

Det enda stora problem jag hade var strömförsörjningen, för det skulle va dumt med en omvandlare från 12v ---> 220v och sedan ett sånt stort fult nätagg till datorn.. MEN! jag hittade ett superlitet nätagg på cartft.com. Nätagget är lika brett som 20pins kontakten på moderkortet ca 4-5 cm och ca 4cm högt.. helt otroligt litet som man bara kopplar + och - till batteriet med säkring såklart smile och strömbrytare, annars kan datan ligga å dra ström. beställde nätagget där och sen kom de en snubbe efter några dagar och knacka på dörren, räkningen blev 630 kr som ja inte minns fel.. helt ok tycker jag. ljudet kopplade jag bara till bilstereons aux ingång..

beta
13 april 2008 · 804 Inlägg

loudness skrev:
jo allt går bara man vill och har de kunskaper som behövs.. som sagt det är övergången mellan datorn till högtalaren som ett av problemen är.. jag hade löst de genom ett lite dyrare ljudkort och sen har jag för mej kenwood har omvandlare/förstärkardel till lågnivå. stömförsörjningen fixar du enklast genom 12->220 omvandlare det tråkiga är att de inte finns nätagg direkt för 12volt eftersom högsta spänning i datorn är 12 volt så känns tranformeringen till 220 och tillbaka onödig...

Finns lätta sätt. Är ju inget som säger att det måste vara en stationär dator. Laptop, 12v-laddare, wlan-kort till att föra över sakerna när man parkerat hemma, ett 3g-modem för internet i bilen osv. smile
2ghz c2d laptop som fixar allt i multimediaväg får man ju för 3-4000kr beg idag.

Har själv sladd med 3,5mm stereo i framdraget i handsfaket, bara koppla in mp3-spelare, laptops, mobiler osv.

Senast redigerat av baaki (13 april 2008)

R_Stalhandske
13 april 2008 · 399 Inlägg

Dagens trådlyft cool

TurbOla Reservdansk
1 augusti 2008 · 6 271 Inlägg

Drar upp tråden igen... Vad hände med Bildator.se sidan?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TernFis
18 augusti 2010 · 246 Inlägg

Nu väcker jag liv i en gammal tråd tongue

Men jag såg precis på discovery en bil som hade en jävligt cool bildator med t.ex. gps och en 7 tums touch tongue
Och jag vill ha!!!!!

Vill kunna spela musik och musikvideor samt ha gps smile

Någon bra leverantör på färdiga kit eller några bra konfigförslag ? smile

Edge EVOLUTION GARAGE
18 augusti 2010 · 1 837 Inlägg

Känns nästan som att det är smartare att skaffa en liten laptop typ asus eee med flera, koppla in ljudet via line in eller aux som de flesta steroes har, pgs puck ala usb, 3G med spotify och voila, du har allt. Hehe wink

//Edge
TernFis
18 augusti 2010 · 246 Inlägg

Men vill ha touchskärmen också smile och ett coolt gränssnitt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang