Dispans för liten reg.skylt. HUR???

Melin Trafikledare
3 september 2009 · 563 Inlägg

_Maniac_ skrev:

soyd skrev:
det är typ helt omöjligt att få dispens, dom vill ju att du ska fota och motivera var för du inte kan ha stora....

finns typ ett lagligt kryp hål dock som kostar pengar men endå.... köp personlig regplåt flytta skylten till ett fordon som är registrerat för små skyltar som står på dig och ring in och beställ småa sätt dom där du vill ha dom. och sedan ringer du in och flyttar skyltarna till din bil du vill ha dom på och vips har du lagliga små dock personliga...

så gjorde jag på min golf 3:a

Går det verkligen att göra såhär?
Skickar dom inte bara ut en stor skylt med den personliga texten om du talar om för VV att du vill flytta på skylten till en annan bil? Det måste ju registreras i papperna att bilen är tillåten att ha en liten skylt.
Funkar detta så ska jag lätt göra det. Ska ändå skaffa personlig skylt så det kan vara värt att prova smile

Så gjorde jag när jag flyttade skyltarna till min Audi S2.. När jag skulle ha skyltarna på 945an så beställde jag nya stora utan EU-märket, hade bara sett dumt ut med liten skylt på den bilen..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Wanegardh Asgammal medlem.
3 september 2009 · 2 246 Inlägg

_Maniac_ skrev:

Wanegardh skrev:
Dom har blivit mycket snällare nu.
Denna tråden är ju två år gammal.

Tvärtom. Jag pratade med en kärring på VV idag. Är i princip omöjligt att få igenom små skyltar om inte bilen är usa-importerad. Dom är mkt hårdare med dom små skyltarna nu...

Eller är en 200sx S13

Hemipanter
8 januari 2010 · 4 Inlägg

DaViper skrev:
Vet att det bedöms som urkundförfalskning men jag tänker fan argumentera för min sak med den polis som stoppar mig.
Kan ju för fan inte ha stor skylt fram på Vetten...lol

Argumentera med poliser?
mvh
Göran

De Tomaso Pantera GR5 "Hemipanter" (1973)
Putteliten
8 januari 2010 · 9 079 Inlägg

Jag har liten skylt bak på min Audi, vad händer om jag beställer en extra bakskylt och monterar fram??

volvoentusiasten
8 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Putteliten skrev:
Jag har liten skylt bak på min Audi, vad händer om jag beställer en extra bakskylt och monterar fram??

Då får du böter om du ertappas då din bil inte är registrerad för liten plåt fram.

Simple Enough? smile

Matspetter
8 januari 2010 · 139 Inlägg

Jag brukar hänvisa till bokstäverna som försäkringsbolaget tvingade mej att etsa in på framrutan!

OphanWitehall
8 januari 2010 · 1 335 Inlägg

http://www.gatbilar.se/cars/19/3/4abfbee974eb4.JPG
Min lilla skylt fram på Volvon tongue

Senast redigerat av OphanWitehall (8 januari 2010)

gamlingen
8 januari 2010 · 5 198 Inlägg

Hemipanter skrev:

DaViper skrev:
Vet att det bedöms som urkundförfalskning men jag tänker fan argumentera för min sak med den polis som stoppar mig.
Kan ju för fan inte ha stor skylt fram på Vetten...lol

Argumentera med poliser?
mvh
Göran

vad hjälper det . .är väl inte polisen som skriver reglerna.. ta det med transportstyrelsen.

Smajly
8 januari 2010 · 3 059 Inlägg

Var i några papper eller info om bilen står det att man har liten skylt.. att bilen e reggad med liten skylt som alla skriver..????????????? Har inte sett någonstans i mina uppgifter att bilen har liten skylt ?????

När jag skulle ha nya till buggyn så kunde jag välja på deras websida om jag ville ha lite eller stor bak och fram kunde jag endast välja stor.

Allt jag behöver göra är att beställa en ny bakskylt så får jag en liten till som jag kan sätta fram..

-----------transportstyrelsen-----------------
Registreringsskylt

Du kan inte välja storlek på registreringsskyltarna utan du får den som är avsedd för ditt fordon. För MC, moped och personbil med ordinär skyltstorlek kan du välja skylt med eller utan EU-symbol.

En vanlig enradig skylt för personbil har yttermåtten 480x110 mm utan EU-symbol. Med EU-symbol är måtten 520x110 mm. En skylt för motorcykel och moped har måtten 195x155 mm, både med och utan EU-symbol.

Registreringsskyltarna kostar 80 kronor styck. Vi skickar en faktura separat. Skyltarna skickas till den adress som den registrerade ägaren har i vägtrafikregistret.


------------------------------------------------


Och sen när brydde besiktning sig och satte anmärkning om man inte har skylt fram?? (läste att några nämt det)

Senast redigerat av Smajly (8 januari 2010)

Erick
8 januari 2010 · 4 767 Inlägg

Putteliten skrev:
Jag har liten skylt bak på min Audi, vad händer om jag beställer en extra bakskylt och monterar fram??

Kompisen har gjort så, och kört i flera år med det i sin Evo6a. Gått igenom bes i alla år, poliskontroller osv, aldrig haft problem med det.

Jag har lyckligt nog liten skylt både fram och bak på Skylinen big_smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
einherjer
8 januari 2010 · 587 Inlägg

Wanegardh skrev:

_Maniac_ skrev:

Wanegardh skrev:
Dom har blivit mycket snällare nu.
Denna tråden är ju två år gammal.

Tvärtom. Jag pratade med en kärring på VV idag. Är i princip omöjligt att få igenom små skyltar om inte bilen är usa-importerad. Dom är mkt hårdare med dom små skyltarna nu...

Eller är en 200sx S13

Precis.

Men om man vill ha en liten regplåt till nån annan bil gör man som jag gjorde en gång för några år sedan:

Jag ville ha liten skylt fram på min kadett gt och lyckades få det. Man skaffar ett intyg från svensk bilprovning att man inte kan ha en stor nummerskylt fram, motiverar själv varför , skriver en inställsamt och otäckt smörigt brev till Transportstyrelsen och sen hoppas man på det bästa.

evilaudio
8 januari 2010 · 16 195 Inlägg

Smajly skrev:
Och sen när brydde besiktning sig och satte anmärkning om man inte har skylt fram?? (läste att några nämt det)

klart att du får en 2a om du inte har skylt fram.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Aerocombi Xenoholic
8 januari 2010 · 2 559 Inlägg

evilaudio skrev:

Smajly skrev:
Och sen när brydde besiktning sig och satte anmärkning om man inte har skylt fram?? (läste att några nämt det)

klart att du får en 2a om du inte har skylt fram.

Jepp blir 2a direkt.
Fick 2a på att jag hade lagt skylten i framrutan vid besiktningen. Hann inte sätta dit den i våras efter min lilla mod i vintras wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
P_H Elektriker
9 januari 2010 · 109 Inlägg

Jag mejlade transportstyrelsen och ville ha liten bakskylt på valpen, för den stora får inte plats, och skickade med en bild. Vet inte var förra ägaren haft skylten då den var avbruten och låg i bilen. Skrev nog tre-fyra rader bara, och en lista med tio-elva andra valpar med små bakskyltar. Efter två dagar fick jag svar att liten bakskylt är beställd. Så lätt var det.

henke_99 Offroad Racing
9 januari 2010 · 3 122 Inlägg

Det står i regbeviset vad bilen ska ha för skyltar. Citerar vad som står när man kollar upp min cheva hos transportstyrelsen. Nu är det nåt år sen jag beställde skyltar tll den men då gick det inte att göra på hemsidan utan jag fick ringa till dom, dom kollade då upp att bilen i fråga var godkänd för små skyltar o några dagar senare kom dom på posten.

Skyltformat fram: LITEN Skyltformat bak: LITEN

Det är ju som så att myndigheterna skiter i om det ser bra ut eller inte med stor skylt, bara den får plats där biltillverkaren har tänkt att den ska sitta.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Memme I'am AWESOME..
26 april 2010 · 2 783 Inlägg

frågar här, hur stora brukar vanliga regskyltar vara? Då jag ska beställa hem en skylthållare från Dekaltrim men vet ej hur stora dom brukar vara:O

är de 480/110mm?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
soyd
26 april 2010 · 1 853 Inlägg

Memme skrev:
frågar här, hur stora brukar vanliga regskyltar vara? Då jag ska beställa hem en skylthållare från Dekaltrim men vet ej hur stora dom brukar vara:O

är de 480/110mm?

Jag har inte måtten i huvudet tyvärr... Men det finns med EU märke och utan EU märke...
Och det är olika dimensioner på dom.

/mvh soyd

peegee Forummoderator
26 april 2010 · 2 924 Inlägg

Memme skrev:
frågar här, hur stora brukar vanliga regskyltar vara? Då jag ska beställa hem en skylthållare från Dekaltrim men vet ej hur stora dom brukar vara:O

är de 480/110mm?

480mm är de utan EU-märke, 520mm med EU-märke ...sen måste du tänka på att 480mm är även den föregående plastskylten och de har inte samma hållare som alu-skylten. Alltså 3 olika hållare.

De flesta hållare som säljs idag är dock bara för alu-skylt med EU-märke, de andra är nästan sällsynta men Dekaltrim kunde för för bara några månader sedan erbjuda alla 3 varianterna, så kanske kan det fortfarande?

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Memme I'am AWESOME..
26 april 2010 · 2 783 Inlägg

aa, beställde från Dekaltrim, ALUplåt 480x110 smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Prowler55
6 oktober 2010 · 2 Inlägg

Jag hade en Lincoln mark V. Som fick en stor paddel till reg-skylt fram. Monterad denna nere till höger på kofängaren så att den stack ut utanför bilen. Tog sedan ett kort och skickade in detta.
Fick min dispans, och en liten skylt att sätta fram. Denna trillade otroligt nog av "HE HE " så att jag fick beställa en ny "Fy på mig". Den nya monterade jag bak.

Sedan hade jag inga mer problem.
Sagan slut......

Plymouth Prowler "KILLER55" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang