Bilbälteskrav på äldre bilar.

andreas1
14 februari 2015 · 1 020 Inlägg

Lincoln2 skrev:
Några frågor:

1: från viken årsmodell måste man ha bilbälte. är det -68 eller -69?

2: Om man har bälte inmonterat i en bil årsmodell -65. Är man enligt lag tvungen att använda det?

3: Finns det risk att bälte finns inskrivet i besiktningspapperen på en bil av årsmodell -65.

4: Bör man demontera bilbältet inför besiktningen för att slippa få någon notering om det (om det finns någon sån notering som görs dvs).

5: Andra bra tips om detta.........


not. Jag vill INTE behöva använda bälte i bilen ;-)

1: 1 april 1970 fram
2: ja
3: nä
4: nä
5: använd det om det finns, inte häftigt o dö pga en sån sak.

Senast redigerat av andreas1 (14 februari 2015)

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
charger_69
14 februari 2015 · 26 Inlägg

gamlingen skrev:
Varför använda bälte pga en lag.. trodde man använde det pga ens egen säkerhet.. men men.

Fick jag bestämma så hade det inte varit lag på bälte. Då hade man fått bestämma själv

Allt under 7.2Liter är Startmotorer!!!
gamlingen
14 februari 2015 · 5 198 Inlägg

charger_69 skrev:

gamlingen skrev:
Varför använda bälte pga en lag.. trodde man använde det pga ens egen säkerhet.. men men.

Fick jag bestämma så hade det inte varit lag på bälte. Då hade man fått bestämma själv

Denna lag kom nog till för att folk inte kan tänka på sin egen säkerhet.

Evildan
15 februari 2015 ·

gamlingen skrev:

charger_69 skrev:

gamlingen skrev:
Varför använda bälte pga en lag.. trodde man använde det pga ens egen säkerhet.. men men.

Fick jag bestämma så hade det inte varit lag på bälte. Då hade man fått bestämma själv

Denna lag kom nog till för att folk inte kan tänka på sin egen säkerhet.

Vi har i trådar på detta forum kunnat läsa texter från skribenter som återkommande påstår att det bara är korkade människor som krockar.
Det sätter ribban för mig gällande huruvida det skall regleras i lag, om inte för att rädda någon som följer Darwins lära, så åtminstone för att spara oss som förstått vikten av bältesanvändning skattepengar vid rehabilitering efter en olycka.

gamlingen
15 februari 2015 · 5 198 Inlägg

Evildan skrev:

gamlingen skrev:

charger_69 skrev:

Fick jag bestämma så hade det inte varit lag på bälte. Då hade man fått bestämma själv

Denna lag kom nog till för att folk inte kan tänka på sin egen säkerhet.

Vi har i trådar på detta forum kunnat läsa texter från skribenter som återkommande påstår att det bara är korkade människor som krockar.
Det sätter ribban för mig gällande huruvida det skall regleras i lag, om inte för att rädda någon som följer Darwins lära, så åtminstone för att spara oss som förstått vikten av bältesanvändning skattepengar vid rehabilitering efter en olycka.

Tummen upp

charger_69
16 februari 2015 · 26 Inlägg

Evildan skrev:

gamlingen skrev:

charger_69 skrev:

Fick jag bestämma så hade det inte varit lag på bälte. Då hade man fått bestämma själv

Denna lag kom nog till för att folk inte kan tänka på sin egen säkerhet.

Vi har i trådar på detta forum kunnat läsa texter från skribenter som återkommande påstår att det bara är korkade människor som krockar.
Det sätter ribban för mig gällande huruvida det skall regleras i lag, om inte för att rädda någon som följer Darwins lära, så åtminstone för att spara oss som förstått vikten av bältesanvändning skattepengar vid rehabilitering efter en olycka.

Jag kan säga att 90 % av människor som åker gamla amerikanare eller andra gamla entusiast bilar använder inte bälte, för det var inte bälten i dom bilarna original.
Men jag kan hålla med om att det är bra att använda bälte om man kan.
Även om jag själv inte gillar bälte. men det e min ensak.

Allt under 7.2Liter är Startmotorer!!!
Evildan
16 februari 2015 ·

charger_69 skrev:

Evildan skrev:

gamlingen skrev:

Denna lag kom nog till för att folk inte kan tänka på sin egen säkerhet.

Vi har i trådar på detta forum kunnat läsa texter från skribenter som återkommande påstår att det bara är korkade människor som krockar.
Det sätter ribban för mig gällande huruvida det skall regleras i lag, om inte för att rädda någon som följer Darwins lära, så åtminstone för att spara oss som förstått vikten av bältesanvändning skattepengar vid rehabilitering efter en olycka.

Jag kan säga att 90 % av människor som åker gamla amerikanare eller andra gamla entusiast bilar använder inte bälte, för det var inte bälten i dom bilarna original.
Men jag kan hålla med om att det är bra att använda bälte om man kan.
Även om jag själv inte gillar bälte. men det e min ensak.

Vilket statistiskt underlag har den siffran?

Många amerikanare och andra personbilar från både -50 och -60 talet hade bilbälten monterade som standard eller klokt tillvalt av första ägaren.

Det är speciellt viktigt om man sitter bak i bilen, för även om dom fram använder bältet kan dom bli skadade av "elefanten" i baksätet vid en olycka då denna krossar dom framför.

Jag blir givetvis nyfiken varför du inte gillar bilbälte?

anderswien
14 mars 2015 · 11 Inlägg

Lätta lastbilar tom 1984 års modell behöver man ej heller ha bilbälte i. Dvs från 1985 måste man....  Däremot som mga skriver finns dem i bilen måste man använd dem vilket inte är så smart. Bättre att det finns bälten i dem men ingen lag på användning så är det upptill föraren om denne vill använda bälte eller ej. Annars slänger man bort dem o ingen kan använda dem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang