Bilbälteskrav på äldre bilar.

Lincoln2
28 maj 2007 · 44 Inlägg

Några frågor:

1: från viken årsmodell måste man ha bilbälte. är det -68 eller -69?

2: Om man har bälte inmonterat i en bil årsmodell -65. Är man enligt lag tvungen att använda det?

3: Finns det risk att bälte finns inskrivet i besiktningspapperen på en bil av årsmodell -65.

4: Bör man demontera bilbältet inför besiktningen för att slippa få någon notering om det (om det finns någon sån notering som görs dvs).

5: Andra bra tips om detta.........


not. Jag vill INTE behöva använda bälte i bilen ;-)

camaro67 Meister
28 maj 2007 · 6 763 Inlägg

Om du nu har bälte i bilen kan du väll likagärna använda de? Sedan tror jag de är 69 men de är jag inte säker på. Men har du bälte använd de!

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
28 maj 2007 · 444 Inlägg

Har ett svagt minne av att jag läst såhär på VV:s hemsidan någonstans:

1. Från 1970 måste man ha bälte fram, från 1971 måste man ha bälte bak, från 1974 måste man ha rullbälte.

2. Gissar på det, är dom där ska dom väl användas.

3. Står inget i mina regpapper iaf, så om jag vill kan jag nog plocka bort bälten bak i alla fall, då det är en 70:a

4. Prova, det värsta som kan hända är ju ombes på 200 spänn, och det får den kanske ändå på grund av något annat fel smile

5. Bästa tips jag har är att använda bilbälte, även om du inte klantar dig finns det gott om idioter (ex. jag) som bara väntar på att krocka i någon.
Gör det bekvämt, far på skroten och sök upp en 74:a av din bilmodell eller en snarlik och plocka rullbältena.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
Lincoln2
28 maj 2007 · 44 Inlägg

Fråga 2 är extra intressant. Finns det någon kunnig själ här ute som vet vad som gäller där?

NoCooL
28 maj 2007 · 215 Inlägg

Finns bälte så SKA det användas. Fått böter på det..

Kettunen
28 maj 2007 ·

Farsan Cadillac DeVille 70a Cab har inga bälten + ingen sagt något. Inte ens besiktningen. Han endå ägt bilen ca 5 år nu

Lincoln2
28 maj 2007 · 44 Inlägg

NoCooL skrev:
Finns bälte så SKA det användas. Fått böter på det..

Viken årsmodell på bilen i fråga var det? om bilen var -68 eller äldre. Hade polisen rätt att bötfälla dig? är du säker på det???

gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
28 maj 2007 · 444 Inlägg

saxat från VV skrev:
4 §     Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.

Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.  Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte.

Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm behöver dock inte ha bilbälte

Hittar inget krav på att en bältesbefriad bil som har haft bälten installerade alltid måste ha det i fortsättningen.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872858 <- Kapitel 30. Bilbälten

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
Lincoln2
29 maj 2007 · 44 Inlägg

Ok . thanks. Då är även -69 års modell befriade. Bra att veta.

Fråga 2 kvarstår dock. Om det finns bälte i en bil av årsmodell -65. Är man enligt lag tvungen att använda det i den bilen? Någon måste väl veta vad som gäller?

Thony_mannen
29 maj 2007 · 263 Inlägg

Lincoln2 skrev:
Ok . thanks. Då är även -69 års modell befriade. Bra att veta.

Fråga 2 kvarstår dock. Om det finns bälte i en bil av årsmodell -65. Är man enligt lag tvungen att använda det i den bilen? Någon måste väl veta vad som gäller?

Du gillar inte att använda bälte du va? Bättre att använda det, än att sitta som en smet i framrutan vid tex krock.

Volvo-Real-Power!
Hamilton
29 maj 2007 · 8 864 Inlägg

Finns bällten ska de användas, annars måste man ta bort dom.

Fotograf på tierpidag.se
MrTurbo Better than God \o/
29 maj 2007 · 1 882 Inlägg

Jag har inga bälten i min bil. Fästen finns men när jag fick bilen från USA var bältena ej med. Har dock eftermonterat en uppsättning bak så att jag kan spänna fast barnen.  smile Fram finns inga ännu men självklart skall jag fixa det med...

Och som övriga påpekar, finns bälten för platsen du sitter på SKA de användas.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
haxer Proljece?
29 maj 2007 · 1 464 Inlägg

Finns det bilbälten i bilen orginal så är det tvunget att ha det nu också smile har tur med pappas mg behövs inga 1965 smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
mr_harry orginal är för gubbjävlar
29 maj 2007 · 296 Inlägg

jag kommer fan inte ihåg om de är 68 eller 69 man måste börja hade fram och sen är de bak 73-eller 74...men är bilen en 65a och du plockar ur dom så kan dom inte säga något...för så gjorde jag på min 140 67a och de gick fin fint  ;Dmen sitter dom där måste dom användas...

Senast redigerat av mr_harry (29 maj 2007)

hellre pallbocks kung än trailer queen
Volvo 144 Automatic "9000 mil" (1968)
Tommy_Enk Toyota-Frälst
29 maj 2007 · 310 Inlägg

I mussen min så måste jag använda bälterna om sådana finns.

Men jag har ett val att montera ut dom också smile

Lincoln2
29 maj 2007 · 44 Inlägg

Ok. thanks! Har man helsoffa i fram är det skönt att inte var fastspänd och kunna bre ut sig lite :-)

Lincoln2
29 maj 2007 · 44 Inlägg

Snygg mustang förresten Tommy.

charger_69
14 februari 2015 · 26 Inlägg

Thony_mannen skrev:

Lincoln2 skrev:
Ok . thanks. Då är även -69 års modell befriade. Bra att veta.

Fråga 2 kvarstår dock. Om det finns bälte i en bil av årsmodell -65. Är man enligt lag tvungen att använda det i den bilen? Någon måste väl veta vad som gäller?

Du gillar inte att använda bälte du va? Bättre att använda det, än att sitta som en smet i framrutan vid tex krock.

min bil är från 69 och jag har inga bälten. men monterar jag i bälten måste dom användas.

Allt under 7.2Liter är Startmotorer!!!
gamlingen
14 februari 2015 · 5 198 Inlägg

Varför använda bälte pga en lag.. trodde man använde det pga ens egen säkerhet.. men men.

Evildan
14 februari 2015 ·

gamlingen skrev:
Varför använda bälte pga en lag.. trodde man använde det pga ens egen säkerhet.. men men.

Nyttigt för genpoolen att vissa inte anser sig behöva bälten. wink

http://www.darwinawards.com/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang