Skumt Lambda-fel, Volvo 740

Volvotjej84 helt galen
30 maj 2007 · 388 Inlägg

Köpte en 745 - 90 för ett par månader sedan. Bilen var inte ens körbar, hoppade som en känguru så fort den blev något så när varm. Massor med tvåor på bes, bland annat på lambda, avgasvärdena var helt åt skogen.

Bytte tändstift och kablar, rotor och fördelarlock, olja och filter. Bilen uppförde sig exakt likadant.
Bytte lambdasond. Ingen skillnad alls.
Bytte luftmassemätare och bränslerelä, ingen skillnad där heller.
Bytte styrbox och bilen gick som en klocka!!

Den är bes UA med godkända lambdavärden (1.02) inget skumtr på andra avgasvärden heller. Men likförbannat tänder sig lambdalampan titt som tätt. Bytt främre rör. satt på en två år gammal Volvo-kat, ifall det skulle vara katten som ställde till det. Men ingen skillnad.

Fram tills igår så tände sig lambdalampan inom tio sek efter start och ungefär var annan var tredje start, men efter tvätt igår (inget avancerat, trädgårdsslang utan munstycke och vanligt vaxschampo) så har det fått fnatt. Lampan tänder sig ALLTID efter 10 minuters körning. Lägger av minuspolen för att nolla och det funkar i ganska exakt tio minuter till. Oavsett om bilen är varm eller kall vid tillfället.

Vad har jag missat? Några idéer?

Kan det vara så att styrboxen jag fick tag på inte var något vidare? Eller har jag Hemska tanke) en bil som äter styrboxar och det bara är att rycka lampan för att slippa se den lysa? Bilen uppför sig exakt likadant oavsett om lampan lyser eller ej.

Kan lampan börja lysa pga ngt spännande el/jordfel utan att det eg är något fel på lambdan?
Har ingen jättelust att lämna in den på Bilia för felsökning...

Varför åka fort när man kan åka brett?
ironhead volvoraggare
30 maj 2007 · 4 776 Inlägg

detta låter ju rätt avancerat men jag råder dig att lämna in bilen på felsökning ändå det skulle kunna vara fel på styrboxen var den ny när du köpte den eller

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Volvotjej84 helt galen
30 maj 2007 · 388 Inlägg

köpte beg styrbox på blocket. tillverkas det ens nya åt Volvo 740?

Bär emot att lämna in på felsök, de kommer gnälla över att det sinte sitter oeginal Volvo-lambda, kosta apa att byat och sedan kommer de ha samma fel ändå...

Varför åka fort när man kan åka brett?
Xuri One Man Clan
30 maj 2007 · 4 287 Inlägg

om de inte är volvo orginal lambda så kan de mycke väl tända lampan! om inte så kan de vara förvärmningen av lambda sonden som inte funkar då tänder den lampan också ... flera som köpt billiga lambdasonder på mekonomen och de har funkat några minuter ... be någon som kan  mäta up sonden tex?spänning till och från

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Volvotjej84 helt galen
31 maj 2007 · 388 Inlägg

Värre än så, det är en Biltema-lambda... big_smile
Mekonomens grejer brukar ju annars vara helt ok. Bilen går ju som den ska och ger vettiga lambdavärden.
Bär emot att köpa en förb.. lambdasond för att prova OM det är just den som spökar, de är ju inte gratis...

Inga andra gissningar? Tänkte kika om den levererar felkod och vad den påstår, ska bara ha tag i en kompis som kan det där och som har en stund över...

El/jordfel uteslutet? Har inga större skumma fel i bilen. Takbelysning i bagae vägrar funka, innerbelysning tänds bara när bakdörrarna är öppna, ej fram - trots att dörrkontakterna är bytta och kupéfläkten glappar ibland, annars funkar nog allt som det ska...

Varför åka fort när man kan åka brett?
dalldall
31 maj 2007 · 97 Inlägg

bytte lambdan på en 745a som jag sålde för ett tag sen, köpte på biltema jag med! inget fel på dom, har köpt flera, möjligtvis håller dom inte lika länge som original, luftmassemätaren du bytte, var den beg eller ny? när den är kass brukar lampan tändas efter några mil, bilen kan dock gå lika bra ändå eller dålig! på min nuvarande 745a är lmm kass och lampan lyser!, bilen går dock som en klocka! det vanligaste felet när styrenheten är kass är att bilen inte går alls, eller är svårstartad! om du köpt beg lmm( vilket jag tror, en ny kostar 4000kr!) så prova med en annan, dom går sönder väldigt ofta! så en beg kan vara kass!

BMW 535 (1988)
dalldall
31 maj 2007 · 97 Inlägg

har du rätt nr på lmm?

BMW 535 (1988)
Nada_
31 maj 2007 · 94 Inlägg

ja skulle gissa på lambdan. prova men en original.

saab 93-cupé
Volvotjej84 helt galen
1 juni 2007 · 388 Inlägg

Luftmassemätaren är exakt likadan som den som satt i, fick den av en polare som också kör 740 och som löser det emsta med dem. Bytte lmm när vi testade olika grejjer innan vi bytte styrboxen. Lmm har fungerat i andra bilar men man kanske ska prova en annan bara för sakens skull...
Bilen gårn som en klocka, startar, accar som den ska och pja, jag är frestad att slita ut lambdalampan igen big_smile

När styrboxen var kass på den här så startade den jättesnällt men efter bara några minuter tappade den tomgång, den hade absolut ingen ork, dog om amn trampade på gasen mer än bara med lilltån typ och hoppade som en känguru...

Provar med en annan lmm igen så får vi se.

Nada_ Tror som sagt inte att det är lambdan då värdena är helt ok.

Varför åka fort när man kan åka brett?
dalldall
1 juni 2007 · 97 Inlägg

det vanligaste på dessa bilar är lmm, givaren på sprängkåpan o styrenheten, bränslerelä. men jag talar om egen erfarenhet!

BMW 535 (1988)
Volvotjej84 helt galen
1 juni 2007 · 388 Inlägg

Tackar för tipsen. Kollade med en polare och vi ska prova en (eller ev flera) olika lmm, boxen är redan bytt och den går ju som den ska, boxen borde vara oskyldig... Ska kika o funkar det inte så blir det fler funderingar.

Varför åka fort när man kan åka brett?
ironhead volvoraggare
1 juni 2007 · 4 776 Inlägg

har du bytt lambdagivaren

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Volvotjej84 helt galen
1 juni 2007 · 388 Inlägg

är inte riktigt med på vad du menar med lambdagivare, förklara mer exakt var den sitter och ser ut så är du gullig.

Varför åka fort när man kan åka brett?
Xuri One Man Clan
1 juni 2007 · 4 287 Inlägg

lambdagivare = lambdasond .... är förvärmingen på lambdan sönder så sätter den felkod ... men den mäter rätt och ger rätt värden till styrenheten och då går bilen normalt ...men lampan lyser..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Volvo_945turbo Chaufför+trimmare
1 juni 2007 · 4 Inlägg

Drar bilen mycket soppa med ???

Om det är så

Det sitter en liten givare typ mitten på toppen som ger endel konstiga värden
ger bilen mycket soppa

byt denna och ta av minus polen i 3 tim och sedan starta bilen skall fungera...

Denna givare kostar nästan 1000:- kronor på volvo

vet inte om det löser sig men det kan vara värt att prova

VOLVO
for life
ronne
2 juni 2007 · 796 Inlägg

verkar vara samma problem som på min 940

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
Ullberg
2 juni 2007 · 154 Inlägg

Jag skulle tippa på att det var luftmassemätaren, en kompis har problem med samma lampa tror jag, träffar nog han imorgon så då kan jag fråga han, säkrast om du skickar ett pm annars kanske jag glömmer å svara dej!smile

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...
Volvotjej84 helt galen
2 juni 2007 · 388 Inlägg

Bytte lambdasond för mindre än tre månader sedan. Känner inte alls för att byta igen... Lyser lampan hela tiden om lambdasonden är trasig eller bara då och då alt efter en liten stund?

Den drar inte hejkdlöst med bensin, armaturen i tanken är kass och jag har nte hunnit byta den ännu så jag skriver upp vad jag tankar/kör. Har lyckats rulla 168 mil på 172 liter sedan senaste fulltank utan att bilen fått soppatorsk, men lite svettigt var det ju när man insåg att man glömt tanka, så nej, tycker inte att den drar mycket. Och jag gasar gärna... big_smile

Senast redigerat av Volvotjej84 (2 juni 2007)

Varför åka fort när man kan åka brett?
Elvis
4 juni 2007 · 122 Inlägg

Har du läst av felkoderna?

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang