Chiptrim, prestanda till rätt pris?

KD
1 juni 2007 ·

Har kollat runt lite efter chip till min Audi TT quattro.

Effekt/priskriget påverkar naturligtvis ( ? ) den VERKLIGA prestandan man får ut.
BSR går ut med 270 hk efter att monterat deras chip, hur väl stämmer det in med verkligheten? Dahlbäck byter ut mer än chippet men landar ändå på ca 270 hk, och kostar 3 gånger så mycket.

Vilka erfarenheter har ni av de olika trimfirmorna och vart rekomenderar ni mig att vända mig?!

Tack på förhand

makibosset King
1 juni 2007 · 82 Inlägg

tror att bsr bara höjjer laddtrycket melan Dahlbäck byter kanske ut grenrör och intercooler och även höjjer laddtrycket, maila och fråga dem olika firmorna och se vad dem svarar

Mercedes Benz C220 AMG Edition
BMW 316 Compact "Gocart" (1996)
bumpe Lastbilsmekaniker
1 juni 2007 · 3 878 Inlägg

Hör gärna med Anders på ACE Competition, RING och prata, men kan göra så mkt trevligare priser och vara säker på att man inte missuppfattar något...

FireTraXX DFFL
1 juni 2007 · 9 020 Inlägg

BSR tycker jag är det som verkar vettigast.
Damhäck och ACE verkar väldigt dyra för det man får.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
bumpe Lastbilsmekaniker
1 juni 2007 · 3 878 Inlägg

Hej, man brukar få det man betalar för, gäller det chip så får man en mer arbetad karaktär, jämnare vrid men kanske inte samma toppeffekt... Kortfattat: Körbarhet!

Men är ekonomin viktig så är ju de billigare ett alternativ...

KD
2 juni 2007 ·

bumpe skrev:
Hej, man brukar få det man betalar för, gäller det chip så får man en mer arbetad karaktär, jämnare vrid men kanske inte samma toppeffekt... Kortfattat: Körbarhet!

Men är ekonomin viktig så är ju de billigare ett alternativ...

BSR tar ju ca 6000:-, vilket är överkommligt, frågan är ju ifall deras 270 hk verkligen stämmer. Det är lätt att sätta en siffra.
Någon som vet ifall de lämnar HK-garanti?!

Decibel
2 juni 2007 · 2 911 Inlägg

bumpe skrev:
Hej, man brukar få det man betalar för, gäller det chip så får man en mer arbetad karaktär, jämnare vrid men kanske inte samma toppeffekt... Kortfattat: Körbarhet!

Men är ekonomin viktig så är ju de billigare ett alternativ...

Om jag har ett chipp här, till en kärra, jag kör 10 kopior på den, har inte kostat mig mer än typ 25 spänn per chip, blir då mjukvaran automatiskt sämre om jag säljer den för 2000 spänn, och automatiskt bättre om man tar 6000kr ?

Decibel
2 juni 2007 · 2 911 Inlägg

KD skrev:
Har kollat runt lite efter chip till min Audi TT quattro.

Effekt/priskriget påverkar naturligtvis ( ? ) den VERKLIGA prestandan man får ut.
BSR går ut med 270 hk efter att monterat deras chip, hur väl stämmer det in med verkligheten? Dahlbäck byter ut mer än chippet men landar ändå på ca 270 hk, och kostar 3 gånger så mycket.

Vilka erfarenheter har ni av de olika trimfirmorna och vart rekomenderar ni mig att vända mig?!

Tack på förhand

Idag är det inte så mycket priskrig, däremot effektkrig, så bra siffror på pappret som möjligt, sen om det strider mot naturens grundlagar verkar vissa inte bry sig om.

Något du bör tänka på när du chippar är att vända dig till en svensk leverantör som kan ge dig vettigt kvitto på vad dom utfört, d.v.s. håll dig borta från källarmekarna och de som inte har svenska bolag (du har noll att sätta emot vid reklamation t.ex. och alla rättigheter som konsument bortblåsta) som varken betalar skatt eller moms för det dom gör.

270hk med enbart chip, ptja, de mappningar jag har skvallrar om 248-264hk, tre olika bilar.
Tror nog med Dahlbäck ligger lite närmre verkligheten isåfall.

FireTraXX DFFL
2 juni 2007 · 9 020 Inlägg

Det är ju så att man får ALLTID ta effektkurvan med en nypa salt när man sitter och letar chip.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
KD
2 juni 2007 ·

Decibel skrev:
Idag är det inte så mycket priskrig, däremot effektkrig, så bra siffror på pappret som möjligt, sen om det strider mot naturens grundlagar verkar vissa inte bry sig om.

Något du bör tänka på när du chippar är att vända dig till en svensk leverantör som kan ge dig vettigt kvitto på vad dom utfört, d.v.s. håll dig borta från källarmekarna och de som inte har svenska bolag (du har noll att sätta emot vid reklamation t.ex. och alla rättigheter som konsument bortblåsta) som varken betalar skatt eller moms för det dom gör.

270hk med enbart chip, ptja, de mappningar jag har skvallrar om 248-264hk, tre olika bilar.
Tror nog med Dahlbäck ligger lite närmre verkligheten isåfall.

Jo precis, tycker det låter skumt att man "bara" får ut lika mycket om man kör bilen till Dahlbäck som man får om man kör enbart chippning. Kostar ju 16 + moms har jag för mig.

Hellre betalar jag lite mer och vet att siffrorna stämmer. Känns inget vidare att betala för falska siffror.

E-son
2 juni 2007 · 245 Inlägg

Den enda trimfirma jag har erfarenhet av är Autotech.
Kan verkligen rekommendera dom, har varit där ett antal gånger. Aldrig blivit besviken.

Chip till TT:n ger 260Hk/370Nm kostar 6195:-

Audi_4_life
2 juni 2007 · 30 Inlägg

Kolla med Powerchip...Han chippade min S4:a, och jag är enormt nöjd med resultatet...och priset kan man inte klaga på heller wink

www.powerchip.se

Mvh Fredde

"Trying is the first step towards faliure" - H Simpson.
KD
3 juni 2007 ·

Ska absolut kolla upp de två sistnämda också! smile

KD
3 juli 2008 ·

Efter blåljusblink kliar det i fingrarna att få köra min älskade bil igen. Föst måste jag bara göra om hela baletten med halkkörning, start i backe och gud vet allt.

Det lutar år BSR om det inte dyker upp nåt pop-up fönster och övertygar mig om nåt annat. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang