1724
Sök

Projekt 855 500hk

915 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#241
Mrsky skrev:
En sak förstår jag inte riktigt. du verkar ju lagt ner grymt mycket tid på motor och att få den bra, så slänger du på en ic från klracing? inget ont om det företaget men varför tror du deras intercoolers kostar en fjärdedel av vad en "riktig" kostar? och med en riktig syftar jag t ex på blitz, apexi, greddy, hks och liknande. intercoolern pallar säkert med 500 hk men det är ju inte det enda som är intressant? flödet är ju minst lika viktigt right?

bara en tanke från mig.

Jag har kollat innuti intercoolern och såvitt jag kan se finns där inget som ska hindra flödet. Vet flera som åker på "kina" intercoolers med gott resultat, har du motbevis på det?

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

218 Inlägg
15 november 2007
#242
Nej som jag skrev är det bara en tanke, har inga som helst bevis för det jag "tror", det enda som pekar i den riktningen är väl att man brukar få vad man betalar för. sen om man betalar en tusenlapp extra för att det är sprayat en hks logga på cellpaketet och 2 tusingar extra för att det faktiskt ÄR bättre flöde och ordentligt uträknat så kan jag iaf tänka mig att betala dom pengarna.

Naturligtvis har prisbilden att göra med hur dom tillverkas och vad omkostnaderna är. En japan kostar säkert trefaldt så mycket mer i lön än ett gäng kineser som står och gjuter intercoolers.

Jag har själv varit kikat på diverse olika ics men det som gör att jag inte tänker handla en "kina" är att jag väldigt gärna vill veta lite mer om produkten, inte "här är en race intercooler, hela 4 tum tjock för extra många hk och snabba riviga starter", en sak som tryckfall t ex. var hittar jag det.

hoppas du förstår att detta inte är ett påhopp mot dig utan snarare att jag är nyfiken över varför man handlar just kina intercoolers.

har hört ett flertal som har upplevt att dom fått senare turbotryck med liknande ics, kanske pga flödet, eller kanske tryckfall.

Over and out.

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE

915 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#243
Ja man ska alltid vara skeptisk till billiga produkter. Senare ladd får man räkna med på en sånhär stor intercooler, den är alldeles för stor egentligen. Kolla på 1000hk bilar, de åker med halva storleken på IC med insugstemperaturer på 30C. Ångrar mig nu i efterhand att jag köpte ett sånt stort åbäke men nu är det som det är och jag provar, fungerar det mindre tillfredställande byts den ut.

Men det du säger ang. flödet på den tror jag inte på. Det jag ser i min intercooler är väldigt bra flödesmässigt jämfört med många gavlar jag har sett på nätet.

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

The Gunner
182 Inlägg
15 november 2007
#244
phonic skrev:
Ja man ska alltid vara skeptisk till billiga produkter. Senare ladd får man räkna med på en sånhär stor intercooler, den är alldeles för stor egentligen. Kolla på 1000hk bilar, de åker med halva storleken på IC med insugstemperaturer på 30C. Ångrar mig nu i efterhand att jag köpte ett sånt stort åbäke men nu är det som det är och jag provar, fungerar det mindre tillfredställande byts den ut.

Men det du säger ang. flödet på den tror jag inte på. Det jag ser i min intercooler är väldigt bra flödesmässigt jämfört med många gavlar jag har sett på nätet.

ja just som du säger..insugstemperaturen e minst lika intressant..om den ligger runt 30-40 så e det ju skitbra. big_smile

Keyboard Not Found - Press [F1] to Continue.

Inläggskritiker
990 Inlägg
15 november 2007
#245
Grymt, men kan vara en idé och ägna en tanke åt växellådan, lär ju rasa annars smile

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

915 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#246
Hammarslag skrev:
Grymt, men kan vara en idé och ägna en tanke åt växellådan, lär ju rasa annars smile

Växellådan går det ingen nöd på, det som behövs är en riktig diffbroms för att klara av allt vrid men vi kommer mappa den så att allt vrid inte kommer på en gång och på så sätt ska lådan klara sig. Det är ingen Saablåda vi pratar om! smile Det man ska passa sig för på dessa lådor är att skrapa växlarna, då är det bara att byta låda roll

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
#247
Åkte iväg kl 11 idag och skulle krabba med slangpaketet på en svets jag lånade igår, köpte nya gummislangar för att bygga ett temporärt slangpaket för vår skit järnhandel här på byn lagerför inget sådant. Det slutade ungefär som det började, i katastrof. Tröttnade totalt så fick böna o be mina snälla föräldrar att få låna lite cash till att köpa mig en svets.. Kollade runt snabbt på nätet och valde Jula av alla skitställen.. For dit och råkar hitta en kampanjsvets, troligen Kinesiskt-skräp men för 2300kr så chansar jag gärna. Den klarar både gas och "fluss"tråd.. Tänkte att jag ska FAN prova flusstråd som alla har gnällt så förbannat på, tyvärr fanns det bara på 3kg rulle och den gick på hör å höpna.. 600 spänn! Tamejfan rena rånet..
Väl hemma och börjar sömma med flusstråden, japp precis vad jag trodde, rent skit. Sömmarna känns rent av mjuka, loppor överallt och plåten missfärgad av flussen.. Kritvitt 10-15cm bort ifrån sömmen.. Nu kan jag konstatera med alla andra som har provat denna skit att det faktiskt är ren SKIT, den fungerar men INTE mer.. Nog om detta..

Det ända som har hänt på 12h åka fara runt fixa dona köpa kapa svetsa blev två fästen till intercoolern.. Nåja, nu kan jag iaf punkta utan att behöva springa runt å låna svetsar o gastuber till höger å vänster.. Fattig amatör som man är!

Vad menar du, är KENDE inte känt!!!!????? HAR JAG BLIVIT LURAD roll
http://xs221.xs.to/xs221/07465/svets1.jpg

Ska korrigera vänsterfästet litelite granna..
http://xs221.xs.to/xs221/07465/svets2.jpg

Blev hyffs!
http://xs221.xs.to/xs221/07465/svets3.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#248
Då är ic/kylarinfästningarna nästan helt klara, gjorde bort mig på kylarfästerna glömde räkna med gummibustningarna så kylaren kom 35mm för högt upp så får sänka ner det imorgon, orken tog slut annars hade jag gjort det ikväll.. vem vet kanske tar ett ryck senare ikväll får se :p

Svetsade också fast dumpflänsen samt muttern till smallambdan. Det rör sig helt klart i rätt riktning.

PS. Jag vet att svetsarna ser ut som skit, flusstråd var väldigt annorlunda att svetsa med.. sen är inte jag nån supersvetsare för den delen heller utan en glad amatör! smile DS.

Förstärkte med ett extra järn så det inte ska svikta..
http://xs121.xs.to/xs121/07466/svetsat2.jpg

ic-infästningarna klara..
http://xs121.xs.to/xs121/07466/svetsat3.jpg

kylarinfästningen klar (fast fel då =p)
http://xs121.xs.to/xs121/07466/svetsat4.jpg

dumpflänsen.. ser ut som kattskit, bara det är tätt så =p
http://xs121.xs.to/xs121/07466/svetsat5.jpg

lambdamuttern fastsömmad. ska svetsa bb-lambdamuttern imorgon också.
http://xs121.xs.to/xs121/07466/svetsat6.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#249
Blir rätt bra med slangen o luftfiltret, ser ganska maffigt ut.
http://xs121.xs.to/xs121/07460/00001.jpg

Kylaren ska flyttas ner imorgon 35mm, anslutningen går i tryckröret.
http://xs121.xs.to/xs121/07460/00002.jpg

Inte helt nöjd med utseendet här men det får vara sålänge så gör jag om det till våren.
http://xs121.xs.to/xs121/07460/00003.jpg

Downpipen klar. Båda lambdasonderna ditsvetsade samt böj ner under bilen.
http://xs121.xs.to/xs121/07460/00004.jpg

Motorn får stå i skamvrån några dagar nu..
http://xs121.xs.to/xs121/07460/00005.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
915 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#251
lustgasen skrev:
Fint som alltid smile

Kul att du tycker det, tyvärr är det lite stressmek över allt men det är många månader kvar till sommaren så det finns chans att fixa till det som inte blir 100 efter uppstart.

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#252
Tog 5 minuter att knåpa ihop en kvar att  göra lista:

* Soppasystem, dra alla slangar, fixa kopplingar, fästa fuelcell.
* Svetsa vattenröret, vatten ut från turbo röret ska flyttas.
* Bygga LMMhus.
* Flytta ner kylaren 35mm.
* Få hem svänghjul samt montera + koppling.
* Tabort alla loppor i tryckrören samt en översyn på grenröret.
* Svetsa oljereturen.
* Svetsa ett 18mm rör till tomgångsmotoringången i tryckröret.
* Svetsa distansen jag kapade till på det lilla tryckröret.
* Svetsa avgastempflänsen på kollektorn.
* Svetsa fast den interna wastegateöppning (bultarna som jag gängat in i downpipeflänsen).
* Mätare i bilen skall kopplas in.
* Stolar skall monteras, samt lösas ut såfort det finns pengar smile
* Montera startmotorn samt tändlägesgivaren.
* Återmontera allting som skall sitta på bilen vid besiktning.

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
19 november 2007
#253
Det är allt det där svetsa som tar tid,men det måste ju göras ;/


915 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#254
lustgasen skrev:
Det är allt det där svetsa som tar tid,men det måste ju göras ;/

Man får ändå se positivt på det, det är egentligen det enda som inte kostar spec mycket smile

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
#255
Avgastempfläns ditsvetsad i kollektorn.
http://xs121.xs.to/xs121/07472/avgastempen.jpg

Flyttade vatten ut ifrån turbo ingången då den låg förnära grenröret, nu ligger den mitt imellan grenrör och wastegate.. Snacka om utsatt! big_smile
http://xs121.xs.to/xs121/07473/vattenroretflyttad.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

40 Inlägg
21 november 2007
#256
ser  extremt bra ut.  som många säger. kostar att ligga på topp smile  "keep up the good work"

915 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
#257
David_A skrev:
ser  extremt bra ut.  som många säger. kostar att ligga på topp smile  "keep up the good work"

Så rätt så. Tack!


Oljereturen fick sig en slangbit så det kan flexa lite..
http://xs121.xs.to/xs121/07473/1______.jpg

Soppasystemet påbörjat! Ska egentligen ha ett T-kors innan pumpen så jag har båda anslutningarna, får se om jag pluggar ena hålet eller bygger om. Har ont om slang så goda råd är dyra att inte kunna starta bilen nu för att sakna slang är inget alternativ!
http://xs121.xs.to/xs121/07473/2_____.jpg

Måste vara rädd om de dyra kopplingarna!
http://xs121.xs.to/xs121/07473/4_____.jpg

Monterade motorfästet, var osäker på om det skulle passa då det kommer från en annan 850.. Såg inte likadant ut som det som satt monterat i bilen men det passade, dock inget hål för skruven typ i mitten, konstigt?!
http://xs121.xs.to/xs121/07473/5______.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
#258
Pratade med Astander idag, svänghjulet är klart.. Ska åka och hämta det imorgon.

Idag bråkade jag med tryckrören, trycktestade lite med högtryckstvätten.. Helt omöjligt att få tätt med mag! Ska ta och tiga det sista innan jag skrotar dem, hehe.
http://xs321.xs.to/xs321/07474/trycktest.jpg

Fick dit vatten in/ut från turbo idag,trycktestade vattenröret också och det verkar inte läcka nått, konstigt nog!
http://xs121.xs.to/xs121/07474/vatten-in-ut.jpg

Imorgon ska jag ringa till en lokal firma som säljer Alu och förhoppningsvis vill de sälja mig en Alubit så att Gordon kan få svarva till min LMM sen ska det vridas om nyckel!!
Senast redigerat av phonic (22 november 2007)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

2 122 Inlägg
23 november 2007
#259
skit i lmm och kör data sprut istället!

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

915 Inlägg
23 november 2007
Trådstartare
#260
Kirre skrev:
skit i lmm och kör data sprut istället!

Om du betalar, med glädje!

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com


Sök