2408
Sök

Projekt 855 500hk

915 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
Har nästan hängt ur motorn nu, bara drivaxlarna kvar sen så är den ur. Ska undersöka noga vad som har hänt, ingen mening att börja fläska på om där finns missljud.. Då står man där med ett stort hål sen smile

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

1 004 Inlägg
13 december 2007
mazdalover skrev:
det är ju bara ventiltick så det är nog ingen fara. att oljan ser ut som den gör är helt normalt efter att man renoverat motorn och startat den första gången. är metalpartiklar som kommer från saker som ska slitas in tex kolvringar mot cylinderväggar mm

okej? vad för motor har du renoverat? så det är helt okej med metall spåner i oljan?... känns som ramlager och vevlager inte tycker det... smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

1 072 Inlägg
13 december 2007
Är oljan riktigt dålig så ska du nog kolla upp turbon oxå då det finns risk för ett sådant havveri med!! De är kännsliga för sånt.. Ett tipps är att sätta ett oljefilter innan turbon som du håller rent med jämna mellanrum så slipper du dyra turbo renoveringar vid olyckor! Finns hos NBM hydraulics. Men kollar du inte filtret imellan blir det ju en sk propp av filtret istället! Men ett litet tipps!!

Joas_86
14 december 2007
Låter bra det smile

Får hoppas på det bästa. när du kikar så behöber man inte stressa. du har hela vinter framför dig big_smile

Gjorde du en motor balasering med din motor ??

915 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
motorbalansering?? svänghjulet är balanserat och veven är uppmätt..

www.Tuning-import.com

1 311 Inlägg
14 december 2007
balansering av vev, svänghjul, tryckplatta och remskiva så det itne blir obalans och onödiga tryck/slitningar på vevlagrena! har du plockat ner tråget och kollat nåt?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

915 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
jo det är nollbalanserat, dock med min andra vev men de är så stabila och nollbalanserade ifrån fabrik så det ska inte vara några problem.

ska precis lyfta ur motorn, orkade inte vid halv två inatt när jag lossat allt.. ska dricka upp kaffet sen riva ut den och plocka isär..

www.Tuning-import.com

Joas_86
15 december 2007
kanske lika bra o balasera allt innan du slänger ihop de igen ? eller om du vill jävlas med att ta i motor o ta ur motor. de kosta 3000 ca att balasera hala veven remskiva tryckplatta mm smile lätt värt !!

1 311 Inlägg
15 december 2007
även om prylarna är nollbalanserade (balanserade för sig?) så är det nog en bra idé att skruva ihop alla prylar och göra en riktigt balansering... kommer inte ihåg om det är statisk eller dynamisk man skall göra dock!

915 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
vad är det ni inte förstår. allting är balanserat ihop men inte med denna veven utan min andra vev, han sa att det sällan är problem med dem så det skulle nog gå bra och till 99% så är det inte felet just nu, ni kan sluta spekulera för jag ska alldeles strax klyva motorn så vet jag mer.
Senast redigerat av phonic (15 december 2007)

www.Tuning-import.com

1 311 Inlägg
15 december 2007
ber om ursäkt då jag tolkade ditt förra inlägg som att det enbart var veven som var balanserad... hoppas det löser sig!

915 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
Corpze skrev:
ber om ursäkt då jag tolkade ditt förra inlägg som att det enbart var veven som var balanserad... hoppas det löser sig!

blir så ibland smile

Rev motorn igår och det var väl värre än befarat, dock så vet vi iallafall exakt vad alla ljud har varit.

1) Jag har blandat ihop överfallen på de nya stakarna, monterade i bakvänd ordning mot vad jag plockade isär dem (dumma huvud). 3st vevlager såg riktigt risiga ut, 1 var okej och 1 var som nytt förutom att det kommit in nått skit i lagret men det har ju inget med överfallet att göra.
2) Stakarna har gått i blocket och nött, så jag får skicka iväg stakarna för att mäta rakhet samt rundhet (passa ihop rätt överfall så jag har inte blandat på annat sätt) då det inte finns några markeringar på Motornordstakarna.

Tyvärr så är jag bankrutt x 3 så jag har inget val mer än att lägga projektet på is tills det trillar in pengar, så med tur så rullar den till premiär.

Jag ser det såhär, jag har lärt mig sååå otroligt mycket på detta, visst det är skittråkigt att man står där nu och inte kan få ihop det MEN jag kunde likagärna fått ett stort hål och behövt köpa en helt ny motor så säg 5000kr kostar det mig allt som allt att lära mig bygga en motor! Jag är skitnöjd av att jag ens fick igång den. Dont worry, be happy!

God jul & gott nytt på er allesammans, skitkul att det är så många som följer projektet det gör det värt allt slit!

www.Tuning-import.com

915 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
http://www.sjukast.com/tomuch/ Jag har startat en insamling, om någon vänlig själ vill donera 1kr så är det VARMT välkommet.

EDIT:
Inom loppet av 5minuter efter insamlingen var startad har jag 999kr donerat av lgspeed.se, tusen tack! Nu är det helt plötsligt kul igen!

www.Tuning-import.com

1 311 Inlägg
16 december 2007
beklagar raset! men som sagt var... man lär sig av sina misstag och du lär nog inte göra om samma misstag igen!

2 644 Inlägg
16 december 2007
Surt som fan sad Skönt att du fått in lite pengar !

Johan Lindgren

915 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
Corpze skrev:
beklagar raset! men som sagt var... man lär sig av sina misstag och du lär nog inte göra om samma misstag igen!

Nej, det är ju så man lär sig av dyra misstag roll

www.Tuning-import.com

699 Inlägg
16 december 2007
Du märkte inte om stakarna tog i blocket när du monterade ihop det? Tråkigt det hära sad

Bilgalen elektriker :)

601 Inlägg
16 december 2007
De nyare stakarna som finns på marknaden går å montera utan de tar i blocket men de första modellen på H-profilstakarna får man slip lite i kanten på blocket. Har bara läst sen sidan 23 nu så vet ej vad för stakar de är men kan ju va så att de e tidigare generationens stakar du satt i.

915 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
AcFreaker skrev:
De nyare stakarna som finns på marknaden går å montera utan de tar i blocket men de första modellen på H-profilstakarna får man slip lite i kanten på blocket. Har bara läst sen sidan 23 nu så vet ej vad för stakar de är men kan ju va så att de e tidigare generationens stakar du satt i.

Nej det du säger stämmer inte helt, de gamla stakarna VAR grövre och tog i, de nya tar i GAMLA block, detta blocket var från -96 så jag vet inte från vilket år det räknas som "gammalt". Stakarna kan ha tagit i ifrån början men det var så lite så det gick dra runt utan problem ändå.

www.Tuning-import.com

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
16 december 2007
Riktigt Jävla tråkigt alltså sad
Hoppas det går bra med insamlingen! smile
hoppas på det bästa nu med allt!
mvh kimpa

Sök