Neonlampor under bilen "alla färger olagligt?"

Brådhis * Voff voff *
12 november 2006 · 10 280 Inlägg

Ber om ursäkt att jag int eorkat läsa hela tråden och svarar ändå:

Neon är inte olagligt... Och det är INTE olagligt att ha det tänt... Dock kan man montera det på ett vis som GÖR det olagligt...

Kortfattat kan man säga att neon i ALLA forme (inkl LED) är lagligt så länge ljusKÄLLAN (röret alltså) inte syns... Det är alltså ljusKÄLLAN som är det olagliga! Hängde ni med? Skenet får kastas NEDÅT under bilen så länge röret ej syns! Jämför det med att du får ha blått lyse INNE i bilen men lampan får ej synas framåt/bakåt/sidorna... Glasklart eller hur?

Som kuriosa kan nämnas att under kulturhuvudstadsåret i Stockholm hade bussarna(!) på linje 47 vita neonrör under för att som man sa "ge en illusion av att dom svävade fram"... Så rullade dom i ett år! Inga böter där inte...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Dansken80
12 november 2006 · 30 Inlägg

När ja hade den Rosa 740 så ståd ja stilla på möttes plats för alla som ville "styla",då satte ja på neon ljuset som blinade i tagt med basen.Plus ja hade två blåa lampor innanför grillen,så klart så kom snuten o stannade bakom mig o sa att ljuset störde grannarna..hahaha tänkte ja ..dom hade inget att säga till om som andra säger i detta inslag.

"Jag Rullar!"
Volvo 855 (1995)
hulken76
12 november 2006 · 10 Inlägg

tjenis!själv har jag en neon nr.plåtshållare som lyser rött och det e lagligt enligt svensk bil provninig,jag ringde och frågade innan jag köpte den och besikningsmannen sa att det bara ska vara rött bakåt så var det helt i sin ordning och det spelade inte någon roll hur många jag hade haft.

tobi
12 november 2006 · 562 Inlägg

cool_g skrev:

Ena skrev:
Det vore lättare att en person som åker dit med neon eller andra lampor vägrar godta böterna så ärendet går vidare till domstol och får en klubba slaget på beslutet. Det e så sjukt löjligt att det är upp till polisen att "avgöra" vad som är tillåtet eller inte.  Det var nästan 31 000 besökare på Garaget.org igår. Om alla lägger en guld Tia för t.ex rättengångskostnader, advokater och sånt så kanske det kan bli mer än bara "vad polisen tycker". Vad säger Eu? Det måste finnas några kryphål. att inte ens få ha neon tända när man står still låter helt fel. Jag sponsrar gärna med en Tia för att få ett riktigt beslut om vad som är tillåtet eller inte.

Håller fullständigt med Dig Ena 
Om alla gjorde sin röst hörd så bort det ska något debatt :S 
Dessa lagar på bilen är helt absurt.  Och jag sponsrar gärna med en tia om inte mer.
Det är en heldel som tycker likadan som oss inte bara i detta fourm.
Jag är medlem i andra bilsite O det får mycke respons.

Som det sägs det behövs bara en person för att göra skillnad ( el någon liknande) smile

Ja håller också med.. för alla säger ju fan olika, men ja ge dock säker på att man inte får ha lysrör under ovasett om du står still lr inte..

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
ToXtreme
12 november 2006 · 3 627 Inlägg

Izual skrev:

ToXtreme skrev:
Det finns LED kit som är lagliga..

Börja inte nu igen snälla!

Sorry tongue Jag vet faktiskt inte varför jag sa det.. Vet ju att det inte finns det :S

Måste vart lite snurrig när jag skrev det!

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Rossobros
12 november 2006 · 26 Inlägg

Men hur mycket i böter får man för att ha neon på under körning?

timpan_87
18 november 2006 · 781 Inlägg

ca 300 kr.. samma som dimljud.... lr om de är 350 :p

323fSportT "The Stig"
18 november 2006 · 390 Inlägg

jaa neon hit å neon dit..jag vet att skiten inte klarar vintern iaf..
kör 7 färgat led..

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...
FL3JM Inga konstigheter
18 november 2006 · 2 064 Inlägg

Kan man inte låsa den här tråden?

Moderator kan väll lägga upp en sticky med svar på denna ständigt förekommande fråga.

timpan_87
20 november 2006 · 781 Inlägg

varför skulle de inte klara vintern?? mitt höll ju? sen är de ju klart de inte håller om du kör i 2 meter hög snö..

Tubriken
26 januari 2009 · 156 Inlägg

Vad är de som gäller detta med Neon. Vart får de sitta och vara lagligt osv. Finns de överhuvudtaget nå vettigt svar till denna fråga.

T.ex. om ja monterar inuti bilen. Å polisen ser de. Är de lagligt då också.

Bra fråga de här.

chrix
27 januari 2009 · 188 Inlägg

Oavsett om d e lagligt eller ej enligt Polis mm så borde d vara olagligt för det e ju sååå otroligt fult....

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
27 januari 2009 · 5 650 Inlägg

Tubriken skrev:
Vad är de som gäller detta med Neon. Vart får de sitta och vara lagligt osv. Finns de överhuvudtaget nå vettigt svar till denna fråga.

T.ex. om ja monterar inuti bilen. Å polisen ser de. Är de lagligt då också.

Bra fråga de här.

borde räkas som cupebelysning men dock lär de nog itne gilla om de tex är blått syndligt från framrutan

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Smajly
27 januari 2009 · 3 059 Inlägg

volvo_dude skrev:

Tubriken skrev:
Vad är de som gäller detta med Neon. Vart får de sitta och vara lagligt osv. Finns de överhuvudtaget nå vettigt svar till denna fråga.

T.ex. om ja monterar inuti bilen. Å polisen ser de. Är de lagligt då också.

Bra fråga de här.

borde räkas som cupebelysning men dock lär de nog itne gilla om de tex är blått syndligt från framrutan

Ja som du säger beror det nog på vad det är för färg på det och var det sitter i bilen.
Det heter ju att det får inte störa andra medtrafikanter.
Kan ju inte sätta en blå och en röd i rutan och säga att det är kupebelysning smile

Senast redigerat av Smajly (27 januari 2009)

nosferatos EasyCarbon
27 januari 2009 · 173 Inlägg

Okej, då ska vi reda ut allt det här.

Ang belysningen i cupén så ät detta tillåtet, SÅVIDA det INTE kan störa (dvs synas) för andra trafikanter...

Neon (eller led-rör) under bilen, eller i hjulhusen m.m. är olagligt under körning. Det är i sig inte olagligt att ha de igång under parkering, MEN eftersom du KAN sätta igång dom under körning, så är det indirekt olagligt vid parkering också, därav kan du få böter då med.

Detta är lite luddigt för många, men för att förtydliga så att alla förstår.
Om du är på krogen och en snubbe, helt okänd för dig, går fram till dig, och svingar högern mot ditt ansikte. Kan han åka på böter? JA. Men om du hinner ducka och han inte träffar dig? JA. Varför. Du han hävda att han hade för AVSIKT att träffa dig. Precis samma sak som med neon. Om polisen ser dig med neon igång, när du står parkerad, kan dom, rent teoretiskt, hävda att du hade för avsikt att senare köra med detta igång, så länge du inte har någon spärr....

Om det är så att någon vill ha det på sin bil ENDAST för att visa när bilen är avstängd och parkerad, så kan man komma förbi att åka på böter genom att exempelvis montera en huvudströmbrytare UTANFÖR bilen, eller koppla in neonet, så att det endast går att starta när bilen är AVSTÄNGD.

Ifrågasätt gärna! Tack big_smile

200sx S13 -92
The devil is not as frightful as he is painted
cadillac90
29 november 2012 · 36 Inlägg

Sverige har inte koll på lagarna knappt. te x så får man cykla full. för det finns ingen lag på de. sen finns det en lag med att man inte FÅR inte ha bastu i sverige, den lagen har funnits sen 50 talet...

och jo visst får man ha neonljus och allt annat, Varför i h"""""""e får dom SÄLJA detta i sverige då?

Rush Racing
MarcusGronberg Lowlife
29 november 2012 · 809 Inlägg

cadillac90 skrev:
Sverige har inte koll på lagarna knappt. te x så får man cykla full. för det finns ingen lag på de. sen finns det en lag med att man inte FÅR inte ha bastu i sverige, den lagen har funnits sen 50 talet...

och jo visst får man ha neonljus och allt annat, Varför i h"""""""e får dom SÄLJA detta i sverige då?

du får inte cykla full.. ? räknas som rattfylla.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
cadillac90
29 november 2012 · 36 Inlägg

nej det gör de inte... var en man uppe i göteborg (detta gick på nyheterna) som blev tagen för att cykla full. det gick till tingsrätten men han ville gå vidare med detta så han gick högre upp. och då kollade dom upp detta och det finns ingen lag på detta... så han fick gå frikänd

Rush Racing
MarcusGronberg Lowlife
29 november 2012 · 809 Inlägg

cadillac90 skrev:
nej det gör de inte... var en man uppe i göteborg (detta gick på nyheterna) som blev tagen för att cykla full. det gick till tingsrätten men han ville gå vidare med detta så han gick högre upp. och då kollade dom upp detta och det finns ingen lag på detta... så han fick gå frikänd

citerar "Om du cyklar på en väg räknas du som vägtrafikant. Om man som vägtrafikant i väsentlig mån brister i den omsorg och varsamhet som krävs för att, med hänsyn till omständigheterna vid tillfället, förekomma trafikolyckor gör man sig skyldig till brottet vårdslöshet i trafik enligt 1 § lagen om straff för vissa trafikbrott, se http://www.lagen.nu/1951:649. Straffet för det är dagsböter. Skulle du ertappas med detta kan detta försvåra för dig när du ska ta körkort. Detta räknas dock inte som ett “straff” utan kallas särskild rättsverkan av brott."

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Evildan
29 november 2012 ·

cadillac90 skrev:
Sverige har inte koll på lagarna knappt. te x så får man cykla full. för det finns ingen lag på de. sen finns det en lag med att man inte FÅR inte ha bastu i sverige, den lagen har funnits sen 50 talet...

och jo visst får man ha neonljus och allt annat, Varför i h"""""""e får dom SÄLJA detta i sverige då?

Nej, det är inte tillåtet att cykla gravt alkoholpåverkad (full), du får inte vara onykter på allmän plats, då kan lagen komma och LOBa dig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagen_om_o … soner_m.m.

Det är enligt dig olagligt att inte inneha en bastu?

Det säljs exempelvis även andra otillåtna tramsprodukter och annat som du inte får använda på en personbil som ska framföras på allmän väg, toningsfilm till lyktglas, xenonkonverteringar för h4 mfl, fälgar som är för stora och breda för att vara tillåtna, trimsatser för helbilsgodkända fordon mm mm mm.
Hur tänkte du nu?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang