Bensin VS. Diesel

Palicuse
21 juli 2007 · 1 129 Inlägg

När man ändå är inne på samma spår.

Vad har alla för dieselbilar?, och kör ni diesel enbart för att det är billigt att ta sig från A till B lr finns det en del trimning i tankarna oxå?.

baen
21 juli 2007 · 220 Inlägg

Jag har säkert kört totalt ca 2000 mil med fars lexus is220d. var väldigt skeptiskt ett tag emot dieselbilar men dom går faktiskt ganska gott och för att inte tala om hur billigt en ny dieselbil går. Nu skulle jag absolut kunna tänka mig att äga en lite värre dieselkärra... nackdelen är väl motorljudet (4 cylindrig) men en merca eller bmw med sexa är garanterat annorlunda.

E30Tompa Rörpulare
21 juli 2007 · 1 453 Inlägg

Trim då kan man lika gärna gå och lägga sig.... kostar ju skjortan rent ut sagt om man ska fixa upp en disel doris till nått i häst väg om de inte e de från början.... nee bensin e fan värt dollarna me tanke va man har för möjligheter me en bensinare....

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
BMW E61 m5 (2007)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
Opelmadness German cars, quality and beyond
21 juli 2007 · 8 197 Inlägg

Nej, fan.. Ingen diesel här. Kanske en nyare om man finge skatten betald och slippa lukten. Finns inget värre än att bli liggande efter en lite påställd dieselbil. Luktar ju buss... Buss=skola=illamående... hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
RHO Diesel puffare ;)
21 juli 2007 · 161 Inlägg

Humm vad alla tjatar om Diesel skatt jag betalar 3300kr/år på min Fabia som för övrigt har 131hk/310Nm det tycker jag inte är dyrt..

Sen är de trim vänliga! med Chip och avgas så har jag på min 190hk/435Nm!!

Och förbrukningen på den nu ligger på:
Motorväg 110km/h 0,49
till och från jobbet 50-90km/h 0,58
Buskörning, fullgas mm 0,85

Så är du intresserad av att köra billigt, snabbt och mycket då är Diesel ett grymt alternativ!!

//Andreas

Bygger en Fabia RSI = Snabbare och Snyggare!!
BMW 320DA E91 "Black Panther" (2010)
BMW 320D E91 "Familjeräcer" (2010)
seat ....::::DIESEL POWER::::....
21 juli 2007 · 25 Inlägg

Anledningen till att Preems diesel är lite gulare är nog att de blandat in 5% rapsolja plus lite andra tillsatser. Tror att all diesel kommer att vara gul framöver, även statoils. Jag tankar Hydro diesel och den e gul sedan i vintras!

Lite skatt betalar jag gärna för att kunna köra diesel!



LindeMan skrev:
Åker diesel i bussen, drar strax under litern men då gasar ja friskt också, har 132hk med jurg chip och 2.5l femma. går jävligt bra enligt mitt tycke, kompis har en omega tdi med bmws diesel 6a, min går mycket bättre tongue och då har han tagit bort strypningen.
min e lastbils reggad, skatten ligger på 3300 om året, omegan kostar mer än det dubbla,
nu när ja flyttade en bit brån jobbet "5 mil enkel" så blev senaste diesel räkningen på 2500 så för mig så lönar det sig då ja har tank kort på morsans firma, tyvärr går det inte å dra moms men betalar 8kr/l samt mycket mycket finare diesel än tex statoil, tro mig, stor skillnad, man märker tom på prestandan, ställde 2st vita dunkar brevid varandra, statoils diesel var nästan vit å preem som ja tankar var gul

....::::Spännande män luktar diesel::::....
TRYIT Teddan
21 juli 2007 · 2 495 Inlägg

köper man en helt ny diesel bil så får man partikelfilter avdrag som är på 6000kr
så var det när jag köpte min nya octavia rs tdi i våras ,s en att bilen är den sämsta skiten dom någonsin har plockat ihop är ju nått annat.
men skodan hadde jag 19" på å den drog aldrig över 0,8L/mil.
fattar inte varför folk är så j*vla skeptiska till diesel bilar.
jag har en merca s500 nu och en saab 9-3ss tid (har iof en bmw cab oxå) men om jag skall åka till jobbet (30mil enkel resa) så åker jag nästan alltid saaben då den drar 0,6l mot mercans 1,5.
sen att moderna diesel bilar går tok bra är det ingen som har fått med sig det... min total ruttna ny skoda kunde man ju ligga på autobahn i 235-240 (mätarfart) å samtidigt ha schysst bränsledeklaration.... gör du samma sak med en liknande bensin bil så blir det betydligt dyrare.

en polare har en golf 2 diesel som han kör 9:or med på strippen (201m) den är dock inte färdig byggd än..... hur många golf gtier,vr6 osv spöar den tiden

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
_Andrew_
21 juli 2007 · 145 Inlägg

Partikelfiltrets rabatt gäller väl bara första året eller hur det är?

Jag har inga problem med dieselbilar, snarare tvärtom. Den senaste jag körde var
nya Passat med 170hk diesel. Gick som en raket.

TRYIT Teddan
21 juli 2007 · 2 495 Inlägg

_Andrew_ skrev:
Partikelfiltrets rabatt gäller väl bara första året eller hur det är?

Jag har inga problem med dieselbilar, snarare tvärtom. Den senaste jag körde var
nya Passat med 170hk diesel. Gick som en raket.

6000kr är rabatten ... tar du tex en octavi rs tdi så ksotar den 4000kr året i skatt alltså är första 18månader skattefria .

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
twin_cam Smålänning
21 juli 2007 · 7 877 Inlägg

I jobbet brukar jag köra en peugeot partner hdi, och den går som satan. Piggare än bensinbilar med samma effekt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
_Andrew_
21 juli 2007 · 145 Inlägg

r-ted skrev:

_Andrew_ skrev:
Partikelfiltrets rabatt gäller väl bara första året eller hur det är?

Jag har inga problem med dieselbilar, snarare tvärtom. Den senaste jag körde var
nya Passat med 170hk diesel. Gick som en raket.

6000kr är rabatten ... tar du tex en octavi rs tdi så ksotar den 4000kr året i skatt alltså är första 18månader skattefria .

Så efter 18månader kostar den 4000:- / år i skatt då?
Så det gynnar ju bara om man köper en helt ny diesel isåfall.

_Andrew_
21 juli 2007 · 145 Inlägg

Ska man bara ha en pendelbil till jobbet och vill ha låga kostnader är ju Lupo 3l helt överlägsen idag känns det som.
1200:- i skatt (utan några rabatter), och en blandad bensinförbrukning på 0,3l/milen.
Finns ganska mycket pengar o spara där smile
Försäkringen är ju inte heller dyr på de här, och man parkerar gratis i många kommuner.

ToXtreme
21 juli 2007 · 3 627 Inlägg

Beror ju lite på vad det är för bil såklart! Tex våran diesel är då inte mycket soppasnålare än vad våran gamla Avensis bensinare va.. fast dieseln vi har nu har 30hk mer, så där är ju boven i det dramat tongue

Men klart det beror på hur mycket du kör. Sen beror det på vad det är för karosserityp på bilen, är det en pickup så har man inte den där höga skatten utan den är den samma som bensinares i princip, och då blir det ju klart billigare och köra diesel även om man kör korta sträckor smile

MVH Jimmy

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
TRYIT Teddan
21 juli 2007 · 2 495 Inlägg

_Andrew_ skrev:

r-ted skrev:

_Andrew_ skrev:
Partikelfiltrets rabatt gäller väl bara första året eller hur det är?

Jag har inga problem med dieselbilar, snarare tvärtom. Den senaste jag körde var
nya Passat med 170hk diesel. Gick som en raket.

6000kr är rabatten ... tar du tex en octavi rs tdi så ksotar den 4000kr året i skatt alltså är första 18månader skattefria .

Så efter 18månader kostar den 4000:- / år i skatt då?
Så det gynnar ju bara om man köper en helt ny diesel isåfall.

4000kr är ju ganska låg skatt för att vara diesel bil ..  så det gynnar ju även beg.kunder.
men nu rekomenderar jag ingen att köpa octavia den sitter ju knappt ihop ...

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Palicuse
21 juli 2007 · 1 129 Inlägg

r-ted skrev:

_Andrew_ skrev:

r-ted skrev:
6000kr är rabatten ... tar du tex en octavi rs tdi så ksotar den 4000kr året i skatt alltså är första 18månader skattefria .

Så efter 18månader kostar den 4000:- / år i skatt då?
Så det gynnar ju bara om man köper en helt ny diesel isåfall.

4000kr är ju ganska låg skatt för att vara diesel bil ..  så det gynnar ju även beg.kunder.
men nu rekomenderar jag ingen att köpa octavia den sitter ju knappt ihop ...

Vad hade du för octavia då?, vad hade den för problem o vart fick du tag i den?.

Senast redigerat av Palicuse (21 juli 2007)

golf88
21 juli 2007 · 956 Inlägg

har en renault kangoo dci 70 på jobbet...Lär faktiskt säga att jag är imponerad av den..går ju faktiskt riktigt bra ju...

eldus veldus
Audi A6 (2017)
TRYIT Teddan
21 juli 2007 · 2 495 Inlägg

Palicuse skrev:

r-ted skrev:

_Andrew_ skrev:

Så efter 18månader kostar den 4000:- / år i skatt då?
Så det gynnar ju bara om man köper en helt ny diesel isåfall.

4000kr är ju ganska låg skatt för att vara diesel bil ..  så det gynnar ju även beg.kunder.
men nu rekomenderar jag ingen att köpa octavia den sitter ju knappt ihop ...

Vad hade du för octavia då?, vad hade den för problem o vart fick du tag i den?.

vart jag fick tag i den ????? gick in till en VAG handlare å berätta vilken utrustning jag ville å 2månader senare så åkte jag å hämtade den???? eller hur menade du ?
allt krångla.. rattarna till stolsintsällning gick av, bilen klara inte stadskörning utan å gå in i felsäkertläge 3ggr hände det, sen pajja växellådan , bälteslåset pajja , dörrsidan skallrade när man spela hög musik. . ... var lite mer saker.. men det som fick mig att byta bil var det med växellådan lämnade in bilen 1gång  i vara och 2ggr i lidköping utan att dom kunde laga det... sen fick jag en tid sista veckan i augusti , har ju fan inte köpt en ny bil för att behöva ställa skiten åt sidan å börja åka nått annat.

skrot bil är vad det är

det var en octavia rs combi Tdi  -07

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
GOLF_TDI_
21 juli 2007 · 141 Inlägg

har haft både en golf 4 1.8 bensin och nu åker jag en chippad golf 4 tdi tdi är sjukt mycket roligare 160 hk 320nm drar mindre än bensinaren och går som fan ryker lite men det har ju inte jag ont av.. köp diesel mitt råd

Claeson
AntonK
21 juli 2007 · 208 Inlägg

BENSIN! Kör på bensin. Älskar bnesin....

Wrum!
anderzohn bilbytarkung
21 juli 2007 · 196 Inlägg

har haft min v70 tdi i ca en månad å har redan åkt ca 600mil så då lönar dig sig att åka diesel..skatten på denna är 6900kr betalar kvartal vis..landsväg i 110/120km tar den 0,65l..fint gott..å den är chippad till 170hk

Senast redigerat av anderzohn (21 juli 2007)

sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB
Mercedes E220D AMG "Anderzohn" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang