Skrattretande artikel om streetrace (Andra artikeln på sid.11)

Mr_Redbull Evolution Garage
29 juni 2007 · 478 Inlägg

JockeT skrev:
Haha
mailade snubben och fick svar! lol

Mitt mail:
-----------------------------------------------------------
>>Hej!
>>Läste din artikel: "Streetracing är här för att stanna".
>>
>>Och ett par frågor väcktes, som jag skulle vilja ha ditt svart på.
>>Var fick du prisuppgifterna ifrån? Det du säger är som att säga att
>>  alla bilar oavsätt modell kostar 70 000. Vilket är helt befängt!
>>
>>Det samma gäller din kommenar att ägarna behandlar sina bilar som 
>>"skit". Jag kan lova dig att de lägger mer tid och kärlek på sin 
>>bil än vad du någonsin gjort och kommer göra för en bil.
>>Vad det gäller att bilarna är ""trimmade" med ett chip." undrar jag
>>  verkligen vad du fått din information ifrån.
>>Visst är chippning vanligt men tro mig, det är så grymt mkt mer än 
>>det!
>>
>>Avslutningsvis vill jag bara säga att jag tycker det är 
>>skrattretande att du som professionell journalist drar alla över en
>>  kant och säger att "Förarna är i 25-årsåldern och oerfarna" och
>>"De  skulle inte klara en oväntad krängning". Visst finns det
>>rötägg som  inte borde ha körkort men många kör bra mycket bättre
>>än  medelsvennson. Visst är det en olaglig handling dessa förare
>>utför,  det gåt inte att försvara, men det tillåter inte dig att
>>skapa  fördommar.
>>
>>Alltså som journalist bör du ha pålitliga källor, inte dra alla 
>>över samma kant och framförallt inte skapa och stärka onödiga 
>>fördommar. Källor ska vara pålitliga! var källkritisk, framförallt 
>>på områden du har noll koll på.
>>
>>De enda positiva med artikeln var riktigt underhållande att läsa, 
>>skrattfaktorn är extremt hög!
>>Mvh
>>jocke

-----------------------------------------------------------

Hans svar:
-----------------------------------------------------------
>Olaglig streetracing riskerar människors liv och hälsa, oavsett hur 
>bilarna ser ut.
>Av tidsskäl kommer jag inte att besvara ytterligare mejl från dej.
>Med vänlig hälsning
>CG Sandblom
-----------------------------------------------------------

Mitt svar:
-----------------------------------------------------------
Har jag sagt något annat om riskerna? Nej
Har jag sagt något om utseendet? Nej

Synd att dessa "tidsskäl" gör att du inte kan svara just mig, antar att det var samma "tidsskäl" som ledde till dina totalt påhittade siffror...
-----------------------------------------------------------

Vad ska man säga? roll

Gubben har ju inte alla indianerna i kanoten helt klart.
Skall bli intressant att läsa hans uppföljande artikel, månne det vara nästa manus till fatf serien?

"En kropp sägs vara jämnt accelererad när den med utgång från vilande tillstånd förvärvar samma ökning i hastighet under lika tidsintervaller".
Galileo Galilei
(1564 - 1642)
fishn
29 juni 2007 · 226 Inlägg

Löjligt, trög jävla sur gubbe!

E30Tompa Rörpulare
29 juni 2007 · 1 453 Inlägg

Haha den killen e min idol big_smile Synd att han inte ställde upp i sveriges smartaste barm tongue

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
BMW E61 m5 (2007)
BARRET
29 juni 2007 · 561 Inlägg

Nivån i denna tråden var ju inte ett dugg bättre än hans artikel iallafall... Dom Mailen ni skickade. Hur mycket konstruktiv kritik lyckades ni klämma in där egentligen? Mest pajkastning från er sida. Har inte läst hela tråden dock. Drar inte alla över en kam, men läs början på tråden så hoppas jag ni förstår.

Skärpning på er också för fan.

JockeT
29 juni 2007 · 1 010 Inlägg

hudlum skrev:
Någon har iaf skickat en insändare osm blev publicerad på deras web..

http://www.hn.se/m_opinion.php?id=71643 … ning_2=275

Där svarar också ansvarig utgivare..

Tror även jag har hittat atrikel författarens "underlag"...
http://www.hn.se/m_opinion.php?id=71248 … 2=275&

Skrev ett svar där...får se om de kommer me big_smile

Mr_Redbull Evolution Garage
29 juni 2007 · 478 Inlägg

JockeT skrev:

hudlum skrev:
Någon har iaf skickat en insändare osm blev publicerad på deras web..

http://www.hn.se/m_opinion.php?id=71643 … ning_2=275

Där svarar också ansvarig utgivare..

Tror även jag har hittat atrikel författarens "underlag"...
http://www.hn.se/m_opinion.php?id=71248 … 2=275&

Skrev ett svar där...får se om de kommer me big_smile

Ifall det gör det länka det sedan smile

Efterlyser lite mogenhet bland inläggen här, risk att allt bara blir pannkaka, och för att citera ett gammalt ordspråk...

Argumentera inte med en idiot, dom drar ner dig till sin nivå och slår er med erfarenhet...

"En kropp sägs vara jämnt accelererad när den med utgång från vilande tillstånd förvärvar samma ökning i hastighet under lika tidsintervaller".
Galileo Galilei
(1564 - 1642)
Mr_Redbull Evolution Garage
29 juni 2007 · 478 Inlägg

Ny artikel uppe på HN...

http://www.hn.se/m_standard.php?id=7166 … 2=169&

Otroligt mycket bättre skriven måste jag säga, han verkar ha tagit till sig den massiva kritik han fick bla av användarna här på gorg, samt zazty... smile

Senast redigerat av hudlum (29 juni 2007)

"En kropp sägs vara jämnt accelererad när den med utgång från vilande tillstånd förvärvar samma ökning i hastighet under lika tidsintervaller".
Galileo Galilei
(1564 - 1642)
Erick
29 juni 2007 · 4 767 Inlägg

Mkt bra skrivet denna gången får jag säga, han lyfter här istället fram vad dom flesta vill ha, dvs ett lagligt alternativ på fler ställen och oftare!

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
E30Tompa Rörpulare
29 juni 2007 · 1 453 Inlägg

Mm helt klart fötterna på jorden denna ggn.. dock va den första mer underhållande wink

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
peter_1976 JDM
29 juni 2007 · 2 201 Inlägg

myket bra skrivet denna gången. nu var det mer skrivet som man förväntar sig av en journalist.

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
29 juni 2007 · 991 Inlägg

Ja men va bra att han tog kontakt med ngn som faktiskt VET ngt. Men det skulle han gjort från början. Men men.

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "Supercharged.se" (2006)
Hakan_J
29 juni 2007 · 380 Inlägg

Inte illa,gubben har tydligen lärt sig att verkligheten inte ser ut som på film smile

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
29 juni 2007 · 2 258 Inlägg

Har mailat och gett beröm för uppföljaren OCH att han faktiskt backar på det han hade fel om i förra artikeln. smile

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
produce
29 juni 2007 · 14 Inlägg

Nya artikeln har kommit jag har postat länken i tråden på Zatzy:)

Har tjej och 2 barn...
CivicIssa Issa
29 juni 2007 · 329 Inlägg
CiViC Issa
Volvo 740 "Snuis" (1989)
peter_1976 JDM
29 juni 2007 · 2 201 Inlägg

den länken fanns redan 08 imorse så ni är sena     tongue

volture: har du fått svar av honom?

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
29 juni 2007 · 2 258 Inlägg

Ja, jag har fått svar. Kan lägga in både mitt mail och hans svar:

Jag skrev så här nu i morse:

"Bravo!

Strongt att gå ut och göra en uppföljning med dementi av felaktiga uppgifter! Läste den med stor behållning!

Här uppe i Skaraborg finns det ett välbesökt arrangemang på en nedlagd flygplats, Moholmsrakan, som har använts i några år nu. De har en egen Cup och vem som helst kan komma dit och köra och få en tid på sin bil.

http://www.402m.se/ är hemsidan för det om du vill se hur det kan fungera lagligt. Många som kommer hit har också kört ganska långt, runt 20 mil är inte ovanligt, och då förstår man att de flesta av bilarna är registrerade för gatbruk och klarar en vanlig besiktning. Dock är det många som byter däck på plats för att få bättre väggrepp.

Innan Moholm kom igång hade vi mycket illegal racing här också, och det var många som då arbetade för så kallade Blackraces.

Streetracing är den illegala formen då folk ställer upp bilar spontant och kör oorganiserat, Blackracing sker på en sträcka som spärrats av tillfälligt, det finns starter och tidtagning, och polisen är informerad och på plats. Här brukar polisen dessutom inte sitta i sina bilar och se griniga ut, utan passa på att mingla med folk och kolla så att bilarna är godkända. En viktig del i det hela är också att publiken håller sig på avgränsade platser så att de inte riskerar att komma ivägen. Är man på en industriraka i utkanten av stan försvinner också automatiskt problemet med fulla männsikor utmed gatan, vilket ofta förekommer utanför krogarna i stan. DÄR kör man således som folk.

Självklart förekommer det att folk kör som idioter även på andra håll, men de som arbetar för seriös racing brukar bli vansinniga på dem, eftersom de (ett fåtal) förstör för så många och ger alla dåligt rykte.

Innan moholmsrakan kom igång arrangerades ett race på en av stadens infarter, hela vägen stängdes av, det sattes upp läktare och trafiken leddes om genom ett indusriområde. Detta var mycket uppskattat, lockade storpublik och fungerade utmärkt. Skulle tro att det är ungefär samma klientel som kommer och kör i Moholm idag. Ska kanske tillägga att Haggårdsdraget som arrangemanget kallades hölls på dagtid en lördag.

Slutligen kanske jag också ska berätta att säkerhetsreglerna är lite olika beroende på hur potent bilen är. Jag fick inte ställa upp i Haggården med min bil om jag inte hade kardanring på min bil, alltså en ring som fångar upp kardanaxeln under bilen om den skulle gå sönder. Har faktiskt aldrig sett det hända under tävling, däremot på en bil när jag körde till Helsingborg en gång. Det visade sig att det varit sprickbildning i kardanaxeln under lång tid innan, men när den gick av...! Det small till i bilen, en stor PickUp, och sedan studsade axeln i vägbanan och vidare ut på en åker. Tur att den inte träffade något! DÅ förstod jag meningen med kardanring.

Man måste också alltid ha hjälm när man kör organiserat. Ju högre upp i klasserna man kör (ju snabbare det går) desto högre blir säkerhetskraven.

Försök gärna besöka ett arrangerat race framöver så får du säkert detta förklarat och förevisat. Jag hoppas verkligen det går att få rätsida på buskörningen både i Varberg och på andra platser, och jag personligen tror att en bra metod är att arrangera sk Blackraces. Men det kommer ändå alltid finnas rötägg som kör som idioter på fel platser, men de ska väl ändå inte få ställa till det för de seriösa bilentusiasterna.

Ha en härlig sommar! // Elenor Bengtsson, Götene"

Och strax efteråt kom ett kort men trevlig svar:

"Detsamma.
CG S"

Han har väl hundra andra jobb att ta hand om idag så jag förstår att det blir kortfattat. Eftersom jag själv är journalist och har varit mycket på lokaltidningar kan jag tänka mig att hans dagar har blivit lite stökiga det senaste med en flod av mail och ett massor av bilentusiaster som vill förklara och få honom att förstå och intressera sig för racing... Tänk om den stackaren är fullkomligt ointresserad av bilar och helst bara ägnar sig åt sin trädgård... Då är han antagligen lika less på racing nu som de flesta här inne skulle bli om någon tvingade på dem massa information om fiskars fortplantning i algblomningsdrabbat vatten, typ... wink

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
FreddeK
29 juni 2007 ·

Vulture: mycket bra skrivet av dig där! Det märks att du har jobbat inom journalistik och att du skriver så en normal person förstår.

Mvh Fredde

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
29 juni 2007 · 2 258 Inlägg

Tack Freddeponken! smile

Det är den största utmaningen man har som journalist anser jag. Att skriva om vad som helst så att vem som helst förstår och så att de som är insatta ändå tycker det blev relevant och intressant... smile

Det fånigaste med mig är att jag tycker det mesta är roligt, bara man sätter sig in i det och ger det en chans. Och så har jag ovanan att vilja förstå saker ordentligt, inte bara skriva det andra säger...
Undra på att jag gick i väggen och blev utbränd med den målsättningen i kombination med usla arbetsvillkor!

Men det var kul att arbeta som journalist och dagligen träffa intressanta människor (ja, även kommunpolitiker, gubbarna på sopstationen, barnen på dagiset och gamlingarna på hemmet är intressanta om man ger dem en chans!) så det saknar jag verkligen.

Undra på att jag gick och blev bofast på det här forumet! wink

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
p2p
29 juni 2007 · 78 Inlägg

Ärligt talat den där jävla gubben borde fan få hänga med på race asså och se det med egna ögon

citat

Grundpriset för varje bil ligger runt 70000 , men är, med utrustning, värda tre gånger så mycket. De behandlar bilarna som skit.
   Publiken vet när något är i görningen och följer loppen från andra bilar. Där registreras och analyseras allt: motorljudet, vibrationerna, accelerationen.
   Förarna är i 25-årsåldern och oerfarna.

1 bilarna kostar oftast bra mkt mer en 70 000 så nej dessutom timmarna som folk lägger ner bakom sina bilar e fan mer än dom handgjorda i italien!

2 raceförarna behandlarna nog bilarna bättre en någon än dom flesta vanliga privtpersoner va d gäller underhåll och annat så fuck Honom

3 25års ålder`n??? det e vääääldigt spridda åldrar när d gäller streetrace allt från 18 till 50 skulle jag säga det e sant att det är mest yngre men absolut inte bara.
dessutom hellre ha en taggad 20 åring brevid mig som kan sin bil och har körvana än en 80 åring som hänger över ratten o reaktiontid 4 min när nåt händer

Peace out and keep on streetrace!

Senast redigerat av p2p (29 juni 2007)

Bara för det ser ut som en volvo måste d inte låta som en ;)
Chevrolet S10 blazer pickup "blazer pickis s10" (1995)
Volkswagen golf mk 2 "mk2 pimpstar style" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang