4466
Sök

toppfart (Volvo-Bilar)

Cambrant
23 augusti 2009
Trådstartare
#441
TMW-Performance skrev:
fides skrev:
850 T5: 270 på 4an. ca 300 på 5an. (Vågade fan inte längre)
Obs, mätar fart

Hahahahahahahahahahahaha, You wish

Med 600hk under huven så är det en baggis ju ^^

Fri fart för ett fritt folk!
14 719 Inlägg
23 augusti 2009
#442
TenZer skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
TMW-Performance skrev:

Hahahahahahahahahahahaha, You wish

Bara för att din Saab gör 160?

Nej hans Saab (9000 Aero) ska göra ca 240km/h original och det är med 225hp. Jag kan köpa att man kan pressa upp en T5 i 270 med "lite" trimm men inte på 4an...

Nu orkar jag inte leta utväxlingar, maxvarv osv. Men jag kan räkna lite fort, om bilen gör 45knyck vid 1000rpm på 5ans vxl (vilket bör stämma rätt bra?) tar vi 45km/h x 7 (7k rpm) = 315km/h vid 7000rpm. Och ska man komma dit så kommer det krävas en HEL DEL pollar och vrid, såg förvisso att motorn var bänkad till 489hp,  647nm men räcker det?

Tvivlar inte på att det inte går men det är många på detta forum som lätt utan vidare åker 400blås med morsans nissan micra...

du får nog räkna aningen högre varv iallfall minst 8500rpm på en 850 med över 460hk

Kör fort så hinner inget hända...

288 Inlägg
28 mars 2011
#443
min 740 16v original gör 217km/h, sen har jag åkt med pappas kompis m3a. den gick ganska friskt må jag säga. vi låg 265 i mätarfart och skulle lägga i 6:ans växel. men det gick lite väl fort för en 70 väg så vi sket i det:D

92 Inlägg
27 juli 2011
#444
Påvärkas maxfarten av att man har förgasarmotor?

Jag har bara övningskört, men jag har kommit upp i 130 med en Volvo 240 GL 1983 med en vanlig B23A motor. Sen fick jag bromsa, för jag fick möte!

6 690 Inlägg
27 juli 2011
#445
140 kmh UPPFÖR med min gamla 340 ( B14 + Läckande insug )
Får kolla vad den "nya" pärlan gör

T5an har varit uppe i 260

De/Dem

1 758 Inlägg
27 juli 2011
#446
Vem har mest felvisande hastighetsmätare och vem har hittat den längsta nedförsbacken? wink

Här är lite officiella siffror:

240 GL 2,3 116 hk: 172 km/h

340 68 hk: 150 km/h
340 109 hk: 180 km/h

360 102 hk: 175 km/h
360 109 hk: 180 km/h

460 1,8 90 hk: 176 km/h
460 2,0 109 hk: 187 km/h
460 Turbo 120 hk: 196 km/h

480 ES 95 hk: 193 km/h
480 ES 109 hk: 192 km/h
480 Turbo 120 hk: 199 km/h

740 GL 2,3 116 hk: 173 km/h
740 16V 155/159 hk: 198 km/h
740 Turbo 156 hk: 195 km/h
740 Turbo 165 hk: 200 km/h

780 147 hk: 180 km/h
780 156 hk: 182 km/h

940 GL 116 hk: 185 km/h
940 GL 135 hk: 190 km/h
940 GLT 131 hk: 191 km/h
940 Turbo 165 hk: 203 km/h

960 2,5 170 hk: 210 km/h
960 3,0 204 hk: 210 km/h

S/V90 3,0 180 hk: 210 km/h

850 2,0 126 hk: 195 km/h
850 2,5 144 hk: 205 km/h
850 170 hk: 210 km/h
850 2,4 AWD 193 hk: 220 km/h
850 Turbo 225 hk: 240 km/h
850 T5-R 240 hk: 245 km/h
850 R 250 hk: 250 km/h

S40 1,8 115 hk: 195 km/h
S40 2,0 140 hk: 210 km/h
S40 T4 200 hk: 235 km/h

S40N 2,0 145 hk: 210 km/h
S40N T5 230 hk: 235 km/h
S40N D2 115 hk: 195 km/h
S40N D3 150 hk: 210 km/h
S40N D4 177 hk: 220 km/h

S60 T3 150 hk: 210 km/h
S60 T4 180 hk: 225 km/h
S60 T5 240 hk: 230 km/h
S60 T6 304 hk: 250 km/h

S80N T4 180 hk: 220 km/h
S80N T5 240 hk: 230 km/h
S80N T6 304 hk: 250 km/h
S80N V8 315 hk: 250 km/h

V50 1,6 100 hk: 185 km/h
V50 2,0 145 hk: 210 km/h
V50 2,4 140 hk: 200 km/h
V50 2,4 170 hk: 220 km/h
V50 T5 230 hk: 240 km/h
V50 T5 AWD 230 hk: 230 km/h
V50 1,6D 109 hk: 190 km/h
V50 2,0D 136 hk: 205 km/h
V50 D5 180 hk: 225 km/h

V70N 2,4 140 hk: 200 km/h
V70N 2,4 170 hk: 210 km/h

V70N2 T4 180 hk: 215 km/h
V70N2 T5 240 hk: 230 km/h
V70N2 T6 304 hk: 250 km/h

C30 2,0 145 hk: 210 km/h
C30 T5 230 hk: 235 km/h

C70 T5 230 hk: 235 km/h
C70 D3 150 hk: 210 km/h

XC90 D3 164 hk: 190 km/h
XC90 D5 185 hk: 195km/h
XC90 D5 200 hk: 205 km/h
XC90 V8 315 hk: 210 km/h
Senast redigerat av schnauz (27 juli 2011)

6 690 Inlägg
27 juli 2011
#447
schnauz skrev:
340 68 hk: 150 km/h

Godtaget, faaan vad de varva i 140

De/Dem

Svartlistad
446 Inlägg
27 juli 2011
#448
850 T5-R 240 hk: 245 km/h

Då borde ju 260km/h inte var några problem, med vi säger steg 3?


56 Inlägg
15 augusti 2011
#449
Original Volvo 240 GL -88, nyservad B230F och fyrastegsautomatare.
Lyckades att nå upp till nästan 170 km/h på E6 från Falkenberg mot Varberg. smile

Med min gamla originala Volvo 740 -88 lyckades jag att nå upp till ca 150 km/h och vågade inte gasa mer.

Lär er att älska Volvo och deras rödblock!

268 Inlägg
15 augusti 2011
#450
740 Turbo 165 hk: 200 km/h  Kan inte stämma, har åkt en helt original sådan mätarn ut yikes

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

6 690 Inlägg
15 augusti 2011
#451
Och alla gnäller på att mätaren står fel, gpsen har mer rätt.... och? Glädjemätare är roligt!

De/Dem

Bärs!
3 456 Inlägg
15 augusti 2011
#452
Freddy_Fish skrev:
740 Turbo 165 hk: 200 km/h  Kan inte stämma, har åkt en helt original sådan mätarn ut yikes

Vilken 740 Turbo har 165hk original?

Garaget.org peakade 2008.

1 217 Inlägg
15 augusti 2011
#453
Aga_Diff skrev:
Freddy_Fish skrev:
740 Turbo 165 hk: 200 km/h  Kan inte stämma, har åkt en helt original sådan mätarn ut yikes

Vilken 740 Turbo har 165hk original?

En 1990års modell med B230FT enligt wiki.


Bärs!
3 456 Inlägg
15 augusti 2011
#454
Märks att det är Måndag.. wink
740 Turbo fanns även efter -88 ju... lol

Garaget.org peakade 2008.

Seg bôvel
322 Inlägg
15 augusti 2011
#455
Sushikocken skrev:
TenZer skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Bara för att din Saab gör 160?

Nej hans Saab (9000 Aero) ska göra ca 240km/h original och det är med 225hp. Jag kan köpa att man kan pressa upp en T5 i 270 med "lite" trimm men inte på 4an...

Nu orkar jag inte leta utväxlingar, maxvarv osv. Men jag kan räkna lite fort, om bilen gör 45knyck vid 1000rpm på 5ans vxl (vilket bör stämma rätt bra?) tar vi 45km/h x 7 (7k rpm) = 315km/h vid 7000rpm. Och ska man komma dit så kommer det krävas en HEL DEL pollar och vrid, såg förvisso att motorn var bänkad till 489hp,  647nm men räcker det?

Tvivlar inte på att det inte går men det är många på detta forum som lätt utan vidare åker 400blås med morsans nissan micra...

Klart det går att köra 400 med en nissan micra, utför mountblanc

Men då har du bara sätet kvar, resten av bilen har slitits sönder av luftmotståndet för länge sedan. wink


1 738 Inlägg
15 augusti 2011
#456
940 turbo:

kina snurra, kl extraktor, audi rs2 spridare, 1,3 ladd, vass kam och portad topp

Uppskattad effekt: 300-320hk

240km/h utan problem då det även är mätaren ut men max 250 skulle jag tro har sån jävla låg utväxling big_smile


84 Inlägg
15 augusti 2011
#457
265 Km/h Enligt mätaren tippar på att den visar ca 5-10 fel i dem hastigheterna så kanske 255 Km/h på 6ans Växel hade mer å ge om vägen hade räckt till.


Forummoderator
9 299 Inlägg
15 augusti 2011
#458
Som Hans Villius skulle uttryckt det:

"Året är 1990. Min Volvo 12136 (4 dörrars automat) toppar 160 på mätaren. Detta på Norrtäljevägens korta motorvägsdel innan den nya motorvägen byggs, året är som sagt 1990 och kölden är hård. Detta medelst kraftig glädjemätare antar jag då bilen är slöare än min farmors cykel. När hon använde den."

Mitt bidrag till en Volvotråd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

BMW i mitt <3
28 Inlägg
16 augusti 2011
#459
Körde med min fd Volvo 740 GL -87 (skrotad) i ca 160 km/h på E4 mot Örebro för några år sen, Ville köra fortare men vägen räckte inte och Volvo 740 är inte skön att åka fort med smile


173 Inlägg
16 augusti 2011
#460
945an ca 250

940 180 i nerförsbake o mävind


Sök