OBS! turbo KOnvertering, kommer jag kunna besikta den?

245monster
17 juli 2007 · 10 Inlägg

jag har satt i turbo i min volvo 240 gl, min fråga är om jag kommer kunna besikta den med turbon i? det är alltså en förgasar turbo. en del säger att man kan det om man har luftburken från en volvo TURBO som det står turbo på. och några säger att man inte kan besikta den. så vad är det riktiga svaret?

Mvh Emil, kommentera gärna min bil också.

kommentera bil´n
Quantic
17 juli 2007 · 645 Inlägg

Skulle gissa på att dom inte godkänner den då den inte är registrerad med turbo, dessutom har du med råga passerat den där gränsen på 5 eller 10% effektökning som är ok.

loffe007
17 juli 2007 · 905 Inlägg

Är det en 75a kan du registrera den med turbo. Efter det är det nog kört om du inte skaffar en komplett turbomotor och stoppar ner denna. Den nya motorn ska vara med lamdastyrt insprut eller hur det nu var.

sfro.com

Elvis
18 juli 2007 · 122 Inlägg

Rent generellt är det i princip omöjligt att besikta med en turbokonverterad motor, det krävs avgastester som är extremt kostsamma och helt orimliga att bekosta för en privatperson.

Vad gäller Volvo finns faktiskt ett undantag, och det är den turbosats som Volvo själva sålde, den sk. AT-satsen som Volvo avgasscertifierat för B19, B21 och B23.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com
245monster
19 juli 2007 · 10 Inlägg

okey. det är en 83a

kommentera bil´n
TooS Hjultomte
9 december 2007 · 1 500 Inlägg

koppla ut den o säg att den e en snurrande ljuddämpare. Eller säg att du montera den bara där för att den va tuff o vet inte vad den e till.

Klassikern. "va Vad är det? Den har jag aldrig sett. ska bort omedelbums"
vettefan om det e en klassiker men kanske kan bli??

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Tomas_H
9 december 2007 · 486 Inlägg

TooS skrev:
koppla ut den o säg att den e en snurrande ljuddämpare. Eller säg att du montera den bara där för att den va tuff o vet inte vad den e till.

Hmm, rätt intressant tycker jag. Om man monterar en turbo som "adapter" till avgassystemet. Utan insugsrör till turbon och utan tryckrör och intercooler, skulle det då gå igenom??? hmm

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Marlboroman
9 december 2007 · 8 234 Inlägg

Tomas_H skrev:

TooS skrev:
koppla ut den o säg att den e en snurrande ljuddämpare. Eller säg att du montera den bara där för att den va tuff o vet inte vad den e till.

Hmm, rätt intressant tycker jag. Om man monterar en turbo som "adapter" till avgassystemet. Utan insugsrör till turbon och utan tryckrör och intercooler, skulle det då gå igenom??? hmm

Troligen inte, men kan ju försöka. Men det kan bli ett h-e om man försöker och har otur. För är de på humör så avbryts besiktningen och så kan man få reg.besiktning på den. De kan vägra att besikta den med hänvisning till att den byggts om för besiktning(!). Och eftersom man byggt om så är det inte en orginalmotor som sitter i och då kommer gegistreringsbesiktningen som ett brev på posten.

Som svar på frågan: Du kan besikta om det är en riktig at-sats du har, annars inte. Men det lär bli tal om registreringsbesiktning åtminståne.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Tomas_H
9 december 2007 · 486 Inlägg

Hmm, jo det e la så...

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
beemern .......
9 december 2007 · 2 655 Inlägg

köp nyaste bilsport som är ute nu så får du se va som krävs. e inte så förbaskat mycke, allt som behövs står där i de här nummret iallfall...

twin_cam Smålänning
9 december 2007 · 7 877 Inlägg

Går inte regga en bil med turbokonverterad motor om den är nyare än 1975. Detta p.g.a avgascertifieringen som krävs.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
beemern .......
9 december 2007 · 2 655 Inlägg

twin_cam skrev:
Går inte regga en bil med turbokonverterad motor om den är nyare än 1975. Detta p.g.a avgascertifieringen som krävs.

jo de går vist, kanske inte me alla men finns en hel del som går. som ja sa tidigare, köp nyaste nummret av bilsport, där står ALLT...

NickeR32
9 december 2007 · 870 Inlägg

beemern skrev:
köp nyaste bilsport som är ute nu så får du se va som krävs. e inte så förbaskat mycke, allt som behövs står där i de här nummret iallfall...

Inte den nyaste längre sen i fredags wink Men det står i Bilsport 25 -07 om du vill kolla...

merl
9 december 2007 · 202 Inlägg

Kan gå om du har tur.. men det ska inte gå om besiktningsmannen gör sitt jobb rätt.

Senast redigerat av merl (9 december 2007)

beemern .......
9 december 2007 · 2 655 Inlägg

NickeJ89 skrev:

beemern skrev:
köp nyaste bilsport som är ute nu så får du se va som krävs. e inte så förbaskat mycke, allt som behövs står där i de här nummret iallfall...

Inte den nyaste längre sen i fredags wink Men det står i Bilsport 25 -07 om du vill kolla...

ja de är den ja menar, de är den nyaste. där står allt man behöver veta om ombyggning av motor vid besiktning och allt helvete..

Senast redigerat av beemern (9 december 2007)

NickeR32
9 december 2007 · 870 Inlägg

beemern skrev:

NickeJ89 skrev:

beemern skrev:
köp nyaste bilsport som är ute nu så får du se va som krävs. e inte så förbaskat mycke, allt som behövs står där i de här nummret iallfall...

Inte den nyaste längre sen i fredags wink Men det står i Bilsport 25 -07 om du vill kolla...

ja de är den ja menar, men har de alltså kommit ut den nyare nu? tongue...

Om man är prenumerant får man bilsport sex dagar tidigare. Så prenumeranterna fick Bilsport 26 i fredags, så kommer den till affären nu på torsdag...

twin_cam Smålänning
9 december 2007 · 7 877 Inlägg

beemern skrev:

twin_cam skrev:
Går inte regga en bil med turbokonverterad motor om den är nyare än 1975. Detta p.g.a avgascertifieringen som krävs.

jo de går vist, kanske inte me alla men finns en hel del som går. som ja sa tidigare, köp nyaste nummret av bilsport, där står ALLT...

Har läste både nr. 25 och nr. 26, och där nämner dom att det inte går att besiktiga en bil nyare än 75 med en turbokonverterad motor. Däremot så går det att regga med en vanlig turbomotor utan några som helst problem.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Sharky
9 december 2007 · 10 287 Inlägg

Jag kollade med Gustaf Ulander för några veckor sedan om detta och han skrev som svar:

Se nedan.

/Göran

-------------------------------------------------------------------------

Det stämmer att nya krav för avgasrening gör att alla mina gamla "FAQ"-trådar om vad som gäller för motorbyten bör ändras. Men jag har inte riktigt hunnit skriva om dem än - även om det kommer en bit i Bilsport nr 25 (tror jag att det blev, kan bli nr 26 också).

De nya reglerna innebär i korthet att för ombyggt fordon, så finns det lättnader i avgaskraven. För bensinmotor gäller:

Till och med 1975 - inga ändringar från tidigare

1976 och nyare - motorbyte är okej OM man stoppar i en motor med kat, i originalskick (motorn får inte ändras, trimmas, turbokonverteras, bytas sprut på eller liknande, smärre justeringar av insug/avgas/oljetråg etc. är dock OK). Inget avgasintyg behövs, men motorn måste vara i originalskick (det gäller alltså att den ser original ut). Reglerna gäller utan begränsning framåt i årsmodell (för ombyggda fordon alltså). Motorn måste uppfylla de avgaskrav som gäller vid kontrollbesiktning för kattad bil.

För dieselmotor:
Årsmodell 1979 och äldre har inga specifika avgaskrav.
1980-1999, man får byta till dieselmotor, den måste uppfylla röktäthetskraven och ha "normal" köldstartsfunktion. 2000 och nyare får man INTE byta till dieselmotor i (eller byta en dieselmotor mot en annan).

Kraven för effekt och vridmoment är inte ändrade.

För bil som INTE är ombyggt fordon finns numera inga formella regler utan bara Bilprovningens egna tolkningar. De säger i princip att 1976-88 kan man få stoppa i en motor med katalysator (som tidigare) utan avgasintyg. Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon.

För bilar av årsmodell 1968 eller äldre finns inga avgaskrav alls, egentligen. Men samma effekt- och vridmomentskrav gäller.

Reglerna har inte tillkommit för att göra etanolkonvertering möjlig, den frågan utreds fortfarande.

54 § betyder bara att tillverkarens förlängda avgasgaranti inte gäller för bil med bytt motor, den måste ändå ha en avgascertifierad motor.

Hoppas detta kanske lite korta svar ger en grund i alla fall. Jag rekommenderar Bilsportartikeln för mer kött på benen tills vidare :-)

Hälsningar

Gustaf Ulander
SFRO

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
9 december 2007 · 10 287 Inlägg

Och det centrala är då:

För bil som INTE är ombyggt fordon finns numera inga formella regler utan bara Bilprovningens egna tolkningar. De säger i princip att 1976-88 kan man få stoppa i en motor med katalysator (som tidigare) utan avgasintyg. Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
9 december 2007 · 10 287 Inlägg

Eller ännu kortare:

I praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang