Kan ju vara så att nån balansvikt lossnat?
Sitter det mycket vikter på framdäcken så kan det vara värt att skifta dem så att de sitter bak, om det går, blir det skillnad så har du hittat felet.
Man skall försöka sätta de hjulen med mest vikter bak, då det alltid kan bli problem med de hjulen.
En balansvikt är ju en kompensation förr obalans, har du då mycket vikter så märks det vid olika hastigheter beroende på att obalansen flyter omkring både axiellt och radiellt.
Detta förklaras med dynamisk och statisk obalans. Däcken är statiskt balanserade, men den dynamiska obalanser är den som flyter omkring när hjulet roterar. Så ju större statisk grundobalans desto mer märks den dynamiska obalansen vid kritiska varvtal på hjulet.
Kan vara bromsarna, centreringen och ev. hjulinställningsfel också.
Det där med 4hjulsinställning är en liten modifikation. Bakaxeln sitter där den sitter.
Man använder bakaxelns hjul att mäta/ställa in framhjulens camber/caster
samt toe-in/toe-out
//Tommy (gammal balanserare)
Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.