4246
Sök

V70n: Håller lådan på att ge upp? :(

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
Tjosan!
Råkat ut för lite problem nu som troligen kommer kosta skjortan, upptäckte missljud under huven på bilen när vi åkte ner till Säve på EDPS..
Min första tanke då va att turbon gett upp för de lät som om bladen låg på och skrapade(lr hur man ska säga) Körde därför lugnt med bilen innan jag visste vad som va fel..

När vi kom till Uddevalla så stannade vi på Shell där så jag fick kolla lite under huven och lyssna lite, sa till polaren å gasa lite å de gjorde han.. Men då lät de inte så då la jag ner funderingarna på turbon..

Efter några timmars funderingar på Säve och ett antal gånger under huven så kom jag fram till att den övre motorbussningen va slut för den hade gått helt av..

Bytte den nu i måndags till en PowerFlex bussning och ut och provade. Helvete, samma ljud ändå.. som nåt ligger på och skrapar..
Men det konstigaste är ju att det endast låter på växel 2, 3 och 4.. övriga växlar så låter de inte..

Börjar ana växellådsbyte här.. sad

Va till en "mekaniker" förut och gav han en provtur.. Han funderade lite sen åkte vi tillbaka till verkstaden där han hissade upp ett framdäck och sa till mig å lägga i 3:an å köra 50 ungefär.. Då lät de inte nåt.. Men sen när vi tog upp höger så blev han mer fundersam, hela fjäderbenet och hjulet skakade.. Så han fick tanken att det kan vara nåt lager som är skrot eller nån drivknut...

Ska in till han igen på söndag nu så ska vi hissa upp den och lyssna lite på lagrena..

Vad tror ni?
Nån som haft liknande problem?

Bilen:v70n 2,4t

Tacksam för alla svar!

MVH: DJ AGGWA big_smile big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Reparatör
630 Inlägg
19 juli 2007
dj_aggwa skrev:
Tjosan!
Råkat ut för lite problem nu som troligen kommer kosta skjortan, upptäckte missljud under huven på bilen när vi åkte ner till Säve på EDPS..
Min första tanke då va att turbon gett upp för de lät som om bladen låg på och skrapade(lr hur man ska säga) Körde därför lugnt med bilen innan jag visste vad som va fel..

När vi kom till Uddevalla så stannade vi på Shell där så jag fick kolla lite under huven och lyssna lite, sa till polaren å gasa lite å de gjorde han.. Men då lät de inte så då la jag ner funderingarna på turbon..

Efter några timmars funderingar på Säve och ett antal gånger under huven så kom jag fram till att den övre motorbussningen va slut för den hade gått helt av..

Bytte den nu i måndags till en PowerFlex bussning och ut och provade. Helvete, samma ljud ändå.. som nåt ligger på och skrapar..
Men det konstigaste är ju att det endast låter på växel 2, 3 och 4.. övriga växlar så låter de inte..

Börjar ana växellådsbyte här.. sad

Va till en "mekaniker" förut och gav han en provtur.. Han funderade lite sen åkte vi tillbaka till verkstaden där han hissade upp ett framdäck och sa till mig å lägga i 3:an å köra 50 ungefär.. Då lät de inte nåt.. Men sen när vi tog upp höger så blev han mer fundersam, hela fjäderbenet och hjulet skakade.. Så han fick tanken att det kan vara nåt lager som är skrot eller nån drivknut...

Ska in till han igen på söndag nu så ska vi hissa upp den och lyssna lite på lagrena..

Vad tror ni?
Nån som haft liknande problem?

Bilen:v70n 2,4t

Tacksam för alla svar!

MVH: DJ AGGWA big_smile big_smile

lagringen mitt på höger drivaxel eller yttre knut på g att gå tycker jag det låter som .

2 933 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
okey, nåt mer förslag?
Ska som sagt höja upp bilen på söndag å lyssna på lager å grejs med stetoskop..

mvh wink

2 933 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
Nu lutar det ännu mer mot växellådshaveri, han tyckte inte de lät så konstigt från lagrena när han lyssnade på dem förut, så de blir att ringa till volvo imorgon och höra va de har att säga sad

2 933 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
happ, vart lite överallt nu med bilen och så verkstäder fått provköra.. vart på två olika volvo verkstäder och ingen av dem visste vad de va för de hade inte hört det förut men de trodde på växellådan.. så va inne och hörde på volvo i Arvika vad det skulle gå på och sätta i en bagagnad låda..

11 papp för byte a koppling + 8-11 papp för en beg.låda + arbetet för att sätta i lådan.. så runt 25 papp ungefär.. billigt..

Va inne på mekonomen på hemvägen och hörde mig för lite, de hade haft en likadan bil inne med samma oväsen och där hade det vart lådan så de hade bytt den..
vet inte riktigt vad de skulle gå på, får reda på exakt i dag eller imorgon.. men till den andra så hade de fått tag på en låda för 4-5 papp ungefär..

Sök