4304
Sök

Varför 2 sensorer

3 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
Har problem med motorstyrning/databox på min Chrysler Voyager 3,3 V6.
Under felsökningen så hittade jag en vevaxelsensor och och en kamaxelsensor.
Varför 2 olika sensorer som mäter samma sak? Kamaxel och vevaxel sitter ihop med kedja och sensorerna känner av samma. Ingen jag pratat med kan ge någon förklaring varför Chrysler har valt att göra på detta vis.
Finns det någon här som har en förklaring.
För övrigt så kostar sensorerna ca 900:- och det känns trist att behöva byta båda när det kanske inte behövs.

761 Inlägg
30 juli 2007
Normalt sett så stannar motorn helt om vevaxelgivaren lägger av, så det kanske är någon forum av backup-plan om ngn av dom felar?? Bara gissar vilt:)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

5 198 Inlägg
30 juli 2007
Går den ena sönder går bilen ändå... sa dom åt mej på verkstan.

550 Inlägg
30 juli 2007
Vevaxelsensorn känner av motorns varvtal och övre dödpunkt. Kamaxel sensorn känner av vilken cylinder som är i expansionsfas och styr tändningen. Om Kamläges sensorn lägger av så går bilarna i nödläge lite tjuriga att få igång men den startar. Men lägger vevlägesgivaren av så startar bilen inte.

3 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
Vevaxeln och kamaxeln har helt synkroniserd drift, sitter ihop med kamkedjan.
Eftersom en dator styr alltihop så borde det väl inte vara så svårt att få det att fungera med bara en sensor? Det är ju inte två separata olika mätvärden.
Jag ser fortfarande inte logiken i att två sensorer som ser samma synkroniserade rörelse behövs.

Sök