3457
Sök

Fristående varvräknare med Shiftlight i S40!

www.x40nordic.com
59 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
Har köpt en fristående varvräknare med shiftlight till min S40,
monterat den där jag vill ha den och nu återstår det bara att koppla den.
Den består utav 4 kablar som ska in i bilen, 1 för elektrisk inkoppling
till en strömkälla som endast är påslagen när tändningen är igång,
en svart kabel som ansluts till (-) jord i bilens chassi
en kabel till rpm signalen
och en vit till 12 V instrument belysning.

Någon som har erfarenhet av detta och skulle kunna hjälpa mig? Måste jag koppla bort
den befintliga varvräknaren eller jag kan mata båda två? Bilen är en s40 fas 1 från 98

Tack på förhand

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
30 juli 2007
Jag monterade varvräknare i 240n för 1 år sen kanske.. så lite "erfarenhet" har jag.. tongue smile
Du behöver inte koppla ur den andra! Det kan jag aldrig tänka mig iaf, du kopplar ju bara in rpm signalen till tändspolen och jag skulle inte tro det är några problem med två smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

www.x40nordic.com
59 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
Okej men var kopplade du allt? Har inte en aning om var RPM signals-sladden finns eller nåt sånt smile

210 Inlägg
30 juli 2007
du har 2 tändspolar (har jag ialla fall på min s40 fas1 t4), dock vet jag inte exakt vart du kopplar in rpm kabeln. vet du vilken kabel som går "orignal" till instumenthuset så borde du kunna skarva dig in på den kabeln med en strömtjuv under instrumentpanelen

www.x40nordic.com
59 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
Hmm okej, låter avancerat sad. Kanske bäst att lämna in den hos någon?

77 Inlägg
31 juli 2007
jag har försökt hjälpa min bror flera gånger med samma problem, fast utan resultat, mäter jag på tändspolarna får jag bara den att visa halv effekt då den har dubbla. så 6000rpm blir 3000 på mätaren, sen har jag gått och mätt med multimeter på kontakten bakom instrumentpanelen utan resultat, har då tänkt att ju mer man varvar, ju mer ström borde ju mätaren visa, men jag har inte löst det ännu, men om vi löser det så säger jag till!

Sök