hur vet man hur mycket Watt slutsteget ska vara på?

Iceer
3 augusti 2007 · 44 Inlägg

har sökt men ej hittat.
hur vet man hur mycket watt , rms,ohm ett slutsteg ska klara för att driva bra?

det jag har är :
MDS Fanatic 2x12" baslåda

Maxeffekt: 1200W
Effekt RMS: 500W
Frekvensomfång: 28-800Hz
SPL dB 1W/1m: 93dB
Impedans: 4 ohm


vill helst ha ett 4kanaligt steg för framtida byggen
kan man bryggkoppla då? en bas till 2 kanaler?

Audi A4 1.8TS "ådin" (2000)
Japs-Jens
3 augusti 2007 · 1 503 Inlägg

Lägg inte pengarna på något kinasteg vad du än gör. Dessa anger oftast inte rätt watt-antal och har dålig kvalitet. Maila Björn på dbakuten och fråga vilket slutsteg som passar bäst till just din bas, han kan de mesta ang. billjud smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
loudness
3 augusti 2007 · 4 554 Inlägg

man får aldrig för mycke watt på ett steg köp så kraftigt du har råd med och tänk på att få så rimliga watt du kan få för pengarna

haxer Proljece?
3 augusti 2007 · 1 464 Inlägg

Precis låt mr läderplonka säga sitt först.

Märkte en sak när jag började villa bort mej i wattens värd. Smakar det så kostar det räkna med steg i allt från 1000 uppåt för det.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Drönirettab
3 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Iceer skrev:
vill helst ha ett 4kanaligt steg för framtida byggen
kan man bryggkoppla då? en bas till 2 kanaler?

De flesta 4-kanals steg tål "bara" 4 Ohm i bryggkopplat läge, om basen/baslådan är på 4 Ohm så går det bra att göra på det sättet.

andreas_gbg_
3 augusti 2007 · 1 634 Inlägg

BRL har ett som heter Rockford Fosgate Power på 4 kanaler Specat Uteffekt: 4x25W RMS 4ohm. kostar 4 498 kr. Det skjuter dina basar åt fanders!!!

Ett tips. Skit i watten!

Numera Saab 9-5 Aero -00
Iceer
3 augusti 2007 · 44 Inlägg

aha..ja det ska självklart vara ett seriöst märke,
får väl kosta från 1500 till ca 3tusen men då ska det vara bra:)

när det står Impedans: 4 ohm  menas det att varje bas är på 2ohm då eller? är ju en dubbellåda.

det jag inte riktigt förstår är detta som exempel:
4 x 140 WATT eller 2 x 210 WRMS,  basarna e ju på 600W styck  och 500Wrms(250 styck)?, varför är inte stegen i lika mycket watt/wrms?

nån som vet nåt om VDO slutsteg föresten 720w eller va de fanns? ska kika på ett sånt imorn.

vad tror ni om denna
MDS Grand Prix GP4
http://mds.se/?artnr=17214
får ett sånt för 2tusen

Senast redigerat av Iceer (3 augusti 2007)

Audi A4 1.8TS "ådin" (2000)
Nemo
3 augusti 2007 · 210 Inlägg

hur mycket en bas är i RMS är bara ett riktmärke mer eller mindre för vad den ska klara av att belastas med. men många företag använder inte riktig effekt utan man kan väll jämföra det med att trimma sin bil med ett luftfilter vilket ger +30 hästar.

satsa på kvalitet och saker som andra byggt med som har ett bra "resultat/ljud"

andreas_gbg_
3 augusti 2007 · 1 634 Inlägg

Basarna är inte på några watt. Det är rekomenderat utav tillverkaren att mata basarna med max den effekten som anges på basarna.

När det står "watt" menas oftast peaken, dvs vad slutsteget orkar ge in mycket kort stund (innan det bränns), wrms är den kontinuerliga effekten, dvs det man skall gå efter.

Du kan redan nu skita i watten, VDO? Ingen aning. Håll dig till JBL, DLS, Rockford, JL, MTX, KICKER, PG, ORION, Kicker eller andra kända märken som är lite dyrare per watt, även om de inte specar lika många watt som "kalle-anka"-stegen så lovar jag att de spelar bättre, renare och högre.

För 3000kr hittar du okej steg.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Iceer
3 augusti 2007 · 44 Inlägg

ja nu blev de lite klarare.
ja ska kolla nogare då på vad den kan i wrms än i watt.

eftersom det är olika watt i 2 mot 4 ohm, beror det på om man bryggkopplar eller ej?

4x122W RMS 2ohm, 4 kopplade till enskild kanal
eller 2x244W i 4ohm, 2 stycken som är kopplad över 2 kanaler

blir det alltid mer effekt om man bryggkopplar?

Audi A4 1.8TS "ådin" (2000)
Drönirettab
3 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Att det är olika Watt i 2 och 4 Ohm beror på att 2 Ohms impedans belastar steget mer och då ger det ut mer ström, därför ökar effekten. Men steget tål inte hur låg impedans som helst, om man belastar med för låg impedans så blir steget väldigt varmt och överbelastas.

Det blir alltid mer effekt om man bryggkopplar, under förutsättning att impedansen inte blir för låg. Vid för låg impedans så minskar effekten istället och steget överhettas, då kan det också gå sönder.

Visserligen har i princip alla steg en protectionfunktion som slår ifrån steget när någonting är fel, men det kan ändå gå sönder vid överbelastning.

apoteket00 trucken
5 augusti 2007 · 563 Inlägg

hur fan kan ni säga att ett slusteg kostar ifrån 1500?? ska det vara något bra så räkna med ,miist det dubbla-.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
TT-Avant
5 augusti 2007 · 6 851 Inlägg

apoteket00 skrev:
hur fan kan ni säga att ett slusteg kostar ifrån 1500?? ska det vara något bra så räkna med ,miist det dubbla-.

Beror väl på om man skal köpa nytt eller beg.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Ricke W
5 augusti 2007 · 374 Inlägg

Var inte rädd att köpa begagnat! Ett hyffsat starkt steg som är ett par år gammalt och av ett bättre märke kostar ungefär lika mycket som ett godkänt nytt.

Som den DLS fantasten jag är skulle jag rekommendera DLS A4. Får du inte bra drag med det så gör du nåt fel.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang