4253
Sök

Saab 9-5 2.0t -98, bra bil?

522 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
Har möjlighet att köpa en grön 9-5a med 150 hk motor. Den har rullat 17k mil och den servicen ska göras nu. Vad ska man göra när man server den för 17 000 mil?

Har förstått att där är kamkjedja på den, när ska den bytas?

Ac:n funkar inte.. Är det bara att fylla på eller brukar det finnas något annat vanligt fel?

Kan köpa bilen för 30kkr, bra pris? ska på 2 nya framdäck också!

Så alla Saab-frälsta.. kladda ner en kommentar big_smile

/Martin

4 767 Inlägg
6 augusti 2007
Huvudsaken är att serviceboken är komplett och fullstämplad! Är den det bör du inte behöva oroa dej för det s.k. oil-sludge problemet (vevhus vent koksar igen).

I övrigt är det en bra motor, fint chassi med mkt hög säkerhet (sveriges säkraste bil tillsammans med volvo v70) som erbjuder fin komfort.

17k mil är i sammanhanget ganska lite för en 9-5 som gärna rullar både 30 och 40k mil innan dom börjar säga upp sej.

Kamkedjan behöver du förmodligen aldrig bry dej om, är servicarna skötta håller den många tusen mil till.

30k låter som ett OK pris med tanke på AC problemet. Antingen kan det vara gasen som läckt ut (hjälper inte att fylla på, läckan måste ju först tätas! men det kan nog en ac-verkstad lösa), alternativt så är det en givare som gett sej, kommer inte exakt ihåg vad det hette men det finns 3 givare som brukar paja, och det kostar typ 1500 att byta den (hände bland annat på min fars 9-5 -01)

Se till att sedan göra oljebyte på motorn var 1000:e mil så slipper du förhoppningsvis problem med motorn. smile

Ett chip (steg 1) ger dej runt 220 hk och drygt 340 nm i vrid.

Pruta ner den till 27 och slå till om den är i "normalslitage"-skick i övrigt! smile

Mvh
Erick
Senast redigerat av Erick (6 augusti 2007)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Örebroare i exil
970 Inlägg
6 augusti 2007
Vanliga problem är att bussningarna i bakvagnen är slut. mer regel än undantag om vi säger så. Inget man får nerslag på vid besiktning och inget man egentligen verkligen måste åtgärda förns den börjar slita däck bak.
Vid 17k mil är det vanlig standardservice, dvs olja/filter, tändstift. Vissa ex har haft problem med sträckaren till kamkedjan. Rätt så dyrt att åtgärda då man måste lyfta ur motorn för att komma åt o byta. Brukar gå lös på allt mellan 10-15000.

I övrigt, kolla efter oljeläckage. Att vevhusventilationen inte är igensatt. Ryker bilen vitt på tomgång är det ett tecken på att vevhusvent, inte funkar tillfredsställande.

Som Erick säger, 17k mil är inga mil på en 9-5a.

Och åter igen, serviceboken skall vara följd slaviskt!!! Annars är det ett väldigt bra argument till att pruta.
Senast redigerat av _Kekke_ (6 augusti 2007)

Hej FRA!

220 Inlägg
6 augusti 2007
Inte för att jag inte gillar saab men det är ren dynga.
Fyra av mina polar har saab och allas motorer eller v-lådor har rasat.

522 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
okej.. man tackar. Mycket bra information. Ska kolla upp de där med vevhusventilationen och om servicen är gjord som den ska..

Hur tätar AC-verkstaden läckan?
Trimma är inte aktuellt, men 220 hk låter inte fel tongue

/Martin

522 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
Ponuts skrev:

Pratar du 9-5 eller?

Tänker inte ha den så länge om jag köper den tror jag..

/Martin

8 912 Inlägg
6 augusti 2007
Ponuts skrev:

Läge för en körskola med andra ord....roll

Fotograf på Tierp iDag

220 Inlägg
6 augusti 2007
MawE skrev:
Ponuts skrev:

Pratar du 9-5 eller?

Tänker inte ha den så länge om jag köper den tror jag..

95 och 93.

220 Inlägg
6 augusti 2007
Hamilton skrev:
Ponuts skrev:

Läge för en körskola med andra ord....roll

konstigt att en saabägare skulle störa sig, men sorry alla vet saab och kvalitet aldrig har funkat ihop

Smålänning
7 887 Inlägg
6 augusti 2007
9-5 är en mycket bra bil, och som flera sagt så är det viktigt med serviceboken på dom. Sålänge den är rätt ifylld så kan bilen gå lååångt innan du får problem.

Vet ett par som passerat 60k mil och fortfaronde går finfint. T.om original kamkedja, så service är viktigt.

Finns måndagexemplar av alla bilar. Inte ens alla japanska bilar är felfria. T.O.M Tyskarna kan göra misstag, så man får inte döma ut ett märke bara för att man kanske ägt 1 bil som krånglat.
Jag har inte dömt ut varken mercedes eller BMW, trots att jag har dåliga erfarenheter från enskilda ex.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

220 Inlägg
6 augusti 2007
twin_cam skrev:
9-5 är en mycket bra bil, och som flera sagt så är det viktigt med serviceboken på dom. Sålänge den är rätt ifylld så kan bilen gå lååångt innan du får problem.

Vet ett par som passerat 60k mil och fortfaronde går finfint. T.om original kamkedja, så service är viktigt.

Finns måndagexemplar av alla bilar. Inte ens alla japanska bilar är felfria. T.O.M Tyskarna kan göra misstag, så man får inte döma ut ett märke bara för att man kanske ägt 1 bil som krånglat.
Jag har inte dömt ut varken mercedes eller BMW, trots att jag har dåliga erfarenheter från enskilda ex.

Vem säger att inte 60k milarn är total renoverad??

220 Inlägg
6 augusti 2007
Å jag påstår inte att bmw skulle vara bäst, så att någon d*m j*vel börjar jidra om vilken bil som är bäst. Det vet ju alla att det är lada

3 295 Inlägg
6 augusti 2007
Känns som att allt detta Jiddrande och joddlande är OFFTOPIC kanske?

BTW har haft 4 trimmade SAABar.. och har inte rasat en enda motor eller v-låda.. knasigt?
Senast redigerat av Slave_joe (6 augusti 2007)

"Unloaded"
1 557 Inlägg
7 augusti 2007
Jag äger en 9-5a 2.0T från just -98, gått 19 tusen mil nu precis, servad var tusende mil med olja, stift och filter, samt Steg 3 Trim från MapTun(reklam) och den går oerhört bra, den har aldrig krånglat mer än att AC:n nu tagit slut(räknas väl som "normalslitage").

Den är ägd av mekaniker de senaste 3 åren, därav pedantiskt skött. Den står pall för streetracing också, inga växellådsbekymmer what so ever(ta i trä, något race i framtiden drar man väl för hårt). Så att dina polare bustade sina lådor/motorer beror väl kanske, obs: KANSKE, på två saker: 1. De behandlar bilarna som "punkt A till punkt B, sen får det rosta/tjuta hur mycket det vill" <-- med det så menar jag att de ej servar/underhåller sina bilar propert?

Eller 2: De kan inte köra bil. Observera nu att jag inte dömer någon, jag sa KANSKE. Jag kan ha helt fel. Saab är hittills en oerhört positiv upplevelse för mig iallafall.

Köp saaben, 30k är rätt bra pris, service runt 3000-6000 beroende på vart man går/gör själv kanske? Servar du den och fixar nya framdäck så kan du säkert få 45-50 tusen för den.

"When innovation meets passion!"

Fri fart för ett fritt folk!
14 883 Inlägg
8 augusti 2007
kolla verkligen upp vevhus venten

det är största anledningen att undvika nyare saabarna
det är inte något litet problem med saabs motorer
på många hjälper det inte ens att dom är väl servade eller åtgärdade enligt saabs åtgärder

brukar bli äkligt dyrt när det rasar
men annars är det mycket bil för pengarna
och klarar man av att meka ifall motorn rasar så är det inte något dåligt köp
även om jag själv inte skulle välja en saab om jag skulle byta bil

kamkedje krånglet brukar väll höra ihop lite med oilsludge problemet
har sätt en rasad 9-5 maskin där rubbet rasat både drev spännare lager turbo osv
riktigt äkligt att se hur den såg ut hade bara gått 6000mil smile

Kör fort så hinner inget hända...

Bobo
8 augusti 2007
Att byta från Golf till Saab är verkligen en synd. Dont do it.

220 Inlägg
8 augusti 2007
BreakingMeUp skrev:
Jag äger en 9-5a 2.0T från just -98, gått 19 tusen mil nu precis, servad var tusende mil med olja, stift och filter, samt Steg 3 Trim från MapTun(reklam) och den går oerhört bra, den har aldrig krånglat mer än att AC:n nu tagit slut(räknas väl som "normalslitage").

Den är ägd av mekaniker de senaste 3 åren, därav pedantiskt skött. Den står pall för streetracing också, inga växellådsbekymmer what so ever(ta i trä, något race i framtiden drar man väl för hårt). Så att dina polare bustade sina lådor/motorer beror väl kanske, obs: KANSKE, på två saker: 1. De behandlar bilarna som "punkt A till punkt B, sen får det rosta/tjuta hur mycket det vill" <-- med det så menar jag att de ej servar/underhåller sina bilar propert?

Eller 2: De kan inte köra bil. Observera nu att jag inte dömer någon, jag sa KANSKE. Jag kan ha helt fel. Saab är hittills en oerhört positiv upplevelse för mig iallafall.

Köp saaben, 30k är rätt bra pris, service runt 3000-6000 beroende på vart man går/gör själv kanske? Servar du den och fixar nya framdäck så kan du säkert få 45-50 tusen för den.

Det är inga blåbär som kört bilarna dom, pallar bara inte när man kör lite hårdare.
Å dom är servade som du skall
Senast redigerat av Ponuts (8 augusti 2007)

454 Inlägg
8 augusti 2007
Growe skrev:
kolla verkligen upp vevhus venten

det är största anledningen att undvika nyare saabarna
det är inte något litet problem med saabs motorer
på många hjälper det inte ens att dom är väl servade eller åtgärdade enligt saabs åtgärder

brukar bli äkligt dyrt när det rasar
men annars är det mycket bil för pengarna
och klarar man av att meka ifall motorn rasar så är det inte något dåligt köp
även om jag själv inte skulle välja en saab om jag skulle byta bil

kamkedje krånglet brukar väll höra ihop lite med oilsludge problemet
har sätt en rasad 9-5 maskin där rubbet rasat både drev spännare lager turbo osv
riktigt äkligt att se hur den såg ut hade bara gått 6000mil smile

Kan gå jäkligt illa om man följer saabs rekomendation om 3000 mil eller vad dom har mellan oljebyte.... byter du dock olja varje 1000 mil så har du inga problem med oilsludge... mina bussningar i bakvagnen är kass och bilen känns som ett skepp ....får byta nån dag smile ... köp saaben , jäkligt mkt bil för pengarna .....
Senast redigerat av ryttersson (8 augusti 2007)

Sök