Arbeta i Norge?

FreddeK
8 augusti 2007 ·

hej jag undrar om någon har erfarenhet av arbete i Norge?

ja allt som kan vara bra att veta..som tex löner, var jobben finns, osv osv...finns nog ganska mycket att säga för er som vet men berätta lite av era erfarenheter etc.

Mvh Fredrik

loudness
8 augusti 2007 · 4 554 Inlägg

vad ska du jobba med?

FreddeK
8 augusti 2007 ·

loudness skrev:
vad ska du jobba med?

Inget nu men jag var bara sugen på att få lite info om någon visste. har ju fått ett jobb i Arvika på volvo och det är ju inte så lång till gränsen om man behöver jobba extra.

Tobbe70
8 augusti 2007 · 33 Inlägg

Byggbranschen kanske kan va nåt?
Går säkert att få nåt som hjälparbetare om du inte är utbildad inom bygg.
jobbar själv i Norge sedan några år nu.

Det är ingen mening med att springa fort.....om man springer åt fel håll!
Audi S6 (1996)
FreddeK
8 augusti 2007 ·

Tobbe70 skrev:
Byggbranschen kanske kan va nåt?
Går säkert att få nåt som hjälparbetare om du inte är utbildad inom bygg.
jobbar själv i Norge sedan några år nu.

Aha där ser man. Hur gör du med boende, mat och sådant?

Tobbe70
8 augusti 2007 · 33 Inlägg

Allt sånt står min arbetsgivare för.
Men avtalen varierar hos olika företag. De flesta har redan svenskar anställda,så lättast är nog att ringa runt & höra sig lite för

Det är ingen mening med att springa fort.....om man springer åt fel håll!
Audi S6 (1996)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
8 augusti 2007 · 5 753 Inlägg

intressant att du gjorde en sån här tråd Freddeponken då det är bra att veta för även andra, har själv funderat på om man skulle försöka få sig nått jobb i Norge smile så då är ju sånna här trådar bra smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
larsa_wee
8 augusti 2007 · 35 Inlägg

Går själv ut om nått År och då har jag tänkt börja som Elektriker där i Norge, Verkar ju vara grymt bra lön där iaf smile fast alltig är ju svindyrt, en del har ju avtal med arbetsgivaren, boende,mat osv, verkar ju vara toppen då allt är riktigt dyrt där, men Lönen är nog det bästa, bra betalt i dom flesta jobb, Farsan kör Lastbil åt ett svenskt företag men dom håller mest till i norge fraktar lite allt möjligt, och han tjänar typ 35 rent i handen,ibland lite mer och ibland lite mindre beroende på hur mkt han har jobbat smile, borde ju finnas rätt många här på garaget som har erfarenhet av jobb där i Norge, Mvh/Lars

BMW 325 Tds (1994)
BMW 320 D (2004)
BMW 530 D (1999)
loudness
8 augusti 2007 · 4 554 Inlägg

larsa_wee skrev:
Går själv ut om nått År och då har jag tänkt börja som Elektriker där i Norge, Verkar ju vara grymt bra lön där iaf smile fast alltig är ju svindyrt, en del har ju avtal med arbetsgivaren, boende,mat osv, verkar ju vara toppen då allt är riktigt dyrt där, men Lönen är nog det bästa, bra betalt i dom flesta jobb, Farsan kör Lastbil åt ett svenskt företag men dom håller mest till i norge fraktar lite allt möjligt, och han tjänar typ 35 rent i handen,ibland lite mer och ibland lite mindre beroende på hur mkt han har jobbat smile, borde ju finnas rätt många här på garaget som har erfarenhet av jobb där i Norge, Mvh/Lars

tänk på att du måste göra lärlingstiden under ett svenskt arbetsgivare

FreddeK
8 augusti 2007 ·

loudness skrev:

larsa_wee skrev:
Går själv ut om nått År och då har jag tänkt börja som Elektriker där i Norge, Verkar ju vara grymt bra lön där iaf smile fast alltig är ju svindyrt, en del har ju avtal med arbetsgivaren, boende,mat osv, verkar ju vara toppen då allt är riktigt dyrt där, men Lönen är nog det bästa, bra betalt i dom flesta jobb, Farsan kör Lastbil åt ett svenskt företag men dom håller mest till i norge fraktar lite allt möjligt, och han tjänar typ 35 rent i handen,ibland lite mer och ibland lite mindre beroende på hur mkt han har jobbat smile, borde ju finnas rätt många här på garaget som har erfarenhet av jobb där i Norge, Mvh/Lars

tänk på att du måste göra lärlingstiden under ett svenskt arbetsgivare

För att få behörighet menar du nu eller?

FreddeK
8 augusti 2007 ·

_Glenne_ skrev:
intressant att du gjorde en sån här tråd Freddeponken då det är bra att veta för även andra, har själv funderat på om man skulle försöka få sig nått jobb i Norge smile så då är ju sånna här trådar bra smile

Ibland lyckas även jag!big_smile

loudness
8 augusti 2007 · 4 554 Inlägg

Freddeponken skrev:

loudness skrev:

larsa_wee skrev:
Går själv ut om nått År och då har jag tänkt börja som Elektriker där i Norge, Verkar ju vara grymt bra lön där iaf smile fast alltig är ju svindyrt, en del har ju avtal med arbetsgivaren, boende,mat osv, verkar ju vara toppen då allt är riktigt dyrt där, men Lönen är nog det bästa, bra betalt i dom flesta jobb, Farsan kör Lastbil åt ett svenskt företag men dom håller mest till i norge fraktar lite allt möjligt, och han tjänar typ 35 rent i handen,ibland lite mer och ibland lite mindre beroende på hur mkt han har jobbat smile, borde ju finnas rätt många här på garaget som har erfarenhet av jobb där i Norge, Mvh/Lars

tänk på att du måste göra lärlingstiden under ett svenskt arbetsgivare

För att få behörighet menar du nu eller?

yes om man gått gynasie så behöver man ca 1600timmars lärlingstid och de ska göras under en svensk arbetsgivare sen blir man 1a års montör å kan jobba var man vill

FreddeK
8 augusti 2007 ·

loudness skrev:

Freddeponken skrev:

loudness skrev:

tänk på att du måste göra lärlingstiden under ett svenskt arbetsgivare

För att få behörighet menar du nu eller?

yes om man gått gynasie så behöver man ca 1600timmars lärlingstid och de ska göras under en svensk arbetsgivare sen blir man 1a års montör å kan jobba var man vill

Oki jag har gjort en gymnasieutbildning som elekriker men jag banga på dom där 4åren. men pratade med en elektriker på jobbet och han sa att han inte hade behörighet utan behörigheten stod firman för. jag förstod inte det där...vet du något om det?

loudness
8 augusti 2007 · 4 554 Inlägg

Freddeponken skrev:

loudness skrev:

Freddeponken skrev:

För att få behörighet menar du nu eller?

yes om man gått gynasie så behöver man ca 1600timmars lärlingstid och de ska göras under en svensk arbetsgivare sen blir man 1a års montör å kan jobba var man vill

Oki jag har gjort en gymnasieutbildning som elekriker men jag banga på dom där 4åren. men pratade med en elektriker på jobbet och han sa att han inte hade behörighet utan behörigheten stod firman för. jag förstod inte det där...vet du något om det?

ja en på firman måste stå för allmän behörighet dvs han ansvarar för de du gör och att de blir rätt men du själv måste ha begränsad behörighet för att utföra div. jobb och de flesta elföretagen har denna behörighet som en självklarhet för att få jobba sen vet jag inte hur det är på alla man iaf så var det ett krav på nya jobbet och även gamla

FreddeK
8 augusti 2007 ·

loudness skrev:

Freddeponken skrev:

loudness skrev:

yes om man gått gynasie så behöver man ca 1600timmars lärlingstid och de ska göras under en svensk arbetsgivare sen blir man 1a års montör å kan jobba var man vill

Oki jag har gjort en gymnasieutbildning som elekriker men jag banga på dom där 4åren. men pratade med en elektriker på jobbet och han sa att han inte hade behörighet utan behörigheten stod firman för. jag förstod inte det där...vet du något om det?

ja en på firman måste stå för allmän behörighet dvs han ansvarar för de du gör och att de blir rätt men du själv måste ha begränsad behörighet för att utföra div. jobb och de flesta elföretagen har denna behörighet som en självklarhet för att få jobba sen vet jag inte hur det är på alla man iaf så var det ett krav på nya jobbet och även gamla

jaha nu är jag med i matchen igen. tack;)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang