Jimmy's fotostudio! Gör man några framsteg? :) Update 071023 :D:D

Wezzli Sidledesförare
30 augusti 2007 · 268 Inlägg

ToXtreme skrev:

Wezzli skrev:
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/_MG_0187.jpg

Jag tycker du ska fundera lite mer på vad som egentligen ger något att ha med i en bild, vad som kan räknas som viktigt. Asfalten tycker jag håller i princip samma mönster ända fram till bilen så jag ser ju ingen poäng i varför du ska ha med 10 meter asfalt när du kan vinkla kameran lite uppåt och se den mer intressanta bakgrunden i form av någon sorts tegelbyggnad med rutor och grafitti. Bilen skulle gjort sig bättre om den stod plant dessutom.

Själv så tycker jag du ska leka omkring med olika motiv och bakgrunder till motiv efter vad du själv tycker är snyggt, men var inte för snäll mot dig själv, det är många som gör det felet. Var alltså inte nöjd förräns det verkligen är bra. Titta noga på bilder av andra bättre fotografer och bilda en uppfattning om vad som egentligen är snyggt och vad som är en helt vanlig bild. Sedan tycker jag du ska läsa på om fotografi, för just i nybörjarskedet så hjälper teoretisk kunskap mer än man tror i praktiken. Du lär dig om hur kameran fungerar och vad som är viktigt i bearbetning för att få ett foto att se ut precis som du såg det i dina ögon. Då menar jag alltså inte hur man trycker på avtryckaren för att få en bild, utan saker som skärpedjup osv. som kan ge en fin effekt på dina bilder.

Det finns en god anledning till varför det blev så mycket asfalt, och det va pga att vi inte hade något stativ och att det blev så satans dåliga bilder när vi försökte fota vanligt.. så vi ställde kameran på marken för att få stöd, och därmed få bättre och skarpare bilder smile

Vicka upp den och lägg en snusdosa eller pungkula under objektivet så får du ju upp den en bit, men prova på mer och lycka til

Man vet aldrig, före man vet
ToXtreme
30 augusti 2007 · 3 627 Inlägg

Ja snusa gör ingen av oss.. pungkula? yikes Sån hängpung har jag inte yikes

Men jag förstår din tanke och jag ska ha den i åtanke smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
ToXtreme
7 september 2007 · 3 627 Inlägg

Såå.. nu tänkte jag lägga upp bilderna jag själv tog från vallåkra helgen tongue

Denna gång har jag faktisk gjort om de yttepyttelite i PS.. så får se om ni är mer nöjda denna gång smile

http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/Frammoddad.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/Bakmoddad.jpg

Och ja, jag vet att upplösningen är skit! Så ni behöver inte kommentera det wink Vad jag vill veta är vad ni tycker om själva bilderna? Är de okej, kanske till och med bra för en gångs skull? smile

MVH Jimmy

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Miklen
7 september 2007 ·

Om man bortser från skitkvalité å att dom e kolsvarta.. å att ljusen e på.. så.. Bättre iaf.. nu är det bilen du fotar iaf.. smile

Hmm.
7 september 2007 ·

Tyckte det var rätt miljö för en traktor att fotografera och inte för en volvo( traktor;) ). Men smaken är som baken..

ToXtreme
7 september 2007 · 3 627 Inlägg

Hmm. skrev:
Tyckte det var rätt miljö för en traktor att fotografera och inte för en volvo( traktor;) ). Men smaken är som baken..

Tack för din asholiga ärlighet tongue

Jo Miklen, men det vart mörkt när jag tog kortena.. sen är tanken lite att det ska vara mörka, och att ljuset ska vara på tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Edge EVOLUTION GARAGE
7 september 2007 · 1 837 Inlägg

Om man bortser från det du själv nämner så är du mer rätt ute på de sista bilderna.
Gamla byggnader är bra "motiv" att ha bakom bilen.
Även broar, bergspass, tunnlar kan vara riktigt grym, en allé med träd kan också bli bra. Personligen har jag inte ont av att ha ljusen tända på bilen.
MEN, om du inte har en kamera som kan fotas fullt manuellt, kommer kamerans automatikprogram anpassa bilden efter ljuset snarare än efter det ljuset som träffar själva bilen, (kan vara en anledning till varför dina bilder blir mörka).
Har du en helautomatisk kamera så blir inte slutartiden längre än vad automatiken klarar av = mörk bild.
På den andra bilden skulle du kunna dra in PS lite, och då menar jag inte redigera bilden, eftersom du ville lära dig fota bra istället.
Redigera bilder kan man göra utan att förstöra dem, och då tänker jag, rätta upp sneda horisonter etc. men också ta bort, skära bort kanter på bilder.
Tex. så har du med gatubelysning på den sista, ljuset gör att ögat gärna vill titta dit, den stolpen kan du med fördel bara skära bort.
Vinkeln på taket som ger en diagonal gillar fotofolk, leder "oss" betraktare in i bilden.

Senast redigerat av Edge83 (7 september 2007)

//Edge
ToXtreme
7 september 2007 · 3 627 Inlägg

tack för dina åsikter smile

Jo jag hade kunnat dra ner på PS.. gjorde det mest för att testa mig fram lite smile Som du kanske såg så har jag dragit ner på mättnaden på den sista för att få lite mer Old-School stuk smile

men jag förstår precis vad du menar och jag tar åt mig wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Edge EVOLUTION GARAGE
7 september 2007 · 1 837 Inlägg

Jag har själv mycket kvar att lära, men jag kan fortfarande tycka och tänka lite.. hoppas jag. haha tongue
En annan sak som man kan göra, antingen om tänker på det när du fotar eller om du "fuskar" i PS efteråt är skärpedjupet. Dvs. skarp bil och suddig bakgrund. Den effekten förstör ju inget och kan uppnås direkt, med så stor bländare som möjligt, dvs. lågt bländartal. typ f2,8 eller f3,5 eller liknande, beror på objektiv. Kom ihåg att om du zoomar ändras automatisk bländartalet. Hur mycket beror på optik och zoomomfång.
Vad har du för kamera föresten? wink

//Edge
ToXtreme
7 september 2007 · 3 627 Inlägg

Blablabla .. där kom en massa saker som fick massa frågetecken att flyga omkring i mitt huvud tongue

Jag kör med en sån basic kamera som  en Pentax Optio L20... inte mkt att hurra för tongue 7.0megapxl vanlig digitalkamera
http://www.optio-s.ru/img/l20_v1.jpg sån är det roll

Senast redigerat av ToXtreme (7 september 2007)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Hee-Maan
7 september 2007 · 3 113 Inlägg

usch vilken kamera.. tongue men ja, det blir ju bättre o bättre ju mer man övar smile och det går ju framåt för dig..

Semper Fi
ToXtreme
7 september 2007 · 3 627 Inlägg

cebT skrev:
usch vilken kamera.. tongue men ja, det blir ju bättre o bättre ju mer man övar smile och det går ju framåt för dig..

Jotack jag vet tongue Den är inte mycket att hurra för hmm

Men jag orkar inte lägga ner ett par tusen i en bra systemkamera då jag inte har ett par tusen tongue Och de par tusen jag har tänker jag inte lägga i en kamera.. för det hamnar i bensin roll

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Edge EVOLUTION GARAGE
7 september 2007 · 1 837 Inlägg

En helautomatisk kamera då med andra ord? Du kan vrida på en ratt där du har typ P = autoprogrammet. Blomma = macro. Ansikte = porträtt etc? Inte bokstäverna A/S/M?
Då gör sig kameran bäst innan mörkret faller. Du kan nog fota under gatbelysningar i garage etc med hyfsat goda resultat. Du kan ändra vitbalansen från autoläget till glödlampa eller lysrör om du har de ljusförhållandena. Då skall du hitta WB på knappar eller i menyn. smile
Glömde att jag hade fel vitbalans inställning en natt, himlen blev helskum.. hehe tongue

Stativ eller andra fasta objekt, ställ kameran på nåt stabilt är ju att föredra då, men det har du ju redan koll på. wink

//Edge
Hee-Maan
7 september 2007 · 3 113 Inlägg

ToXtreme skrev:

cebT skrev:
usch vilken kamera.. tongue men ja, det blir ju bättre o bättre ju mer man övar smile och det går ju framåt för dig..

Jotack jag vet tongue Den är inte mycket att hurra för hmm

Men jag orkar inte lägga ner ett par tusen i en bra systemkamera då jag inte har ett par tusen tongue Och de par tusen jag har tänker jag inte lägga i en kamera.. för det hamnar i bensin roll

väldigt bra inställning.. kan inte bli bättre! big_smile

jag har inte heller någon bra kamera.. dock när jag behöver ta lite megasnygga bilder så lånar jag från mitt plugg.. tongue men då får man ju gå runt med en klump som kostar runt 10.000 smile så man är riktigt försiktig med den kan jag lova..

Semper Fi
ToXtreme
7 september 2007 · 3 627 Inlägg

Finns ingen ratt på den tongue Har styre på den ^^ Nejdå men man måste gå in i en jobbig meny varje gång hmm

Och det där med stativ känner jag till roll .. sist fick lådan till stereon vara stativ tongue

Men ska se om jag får sålt den, annars så behåller jag den och börjar modda på riktigt på den.. och då kommer det komma upp schyssta bilder wink För då lånar (snor) jag syrrans systemkamera tongue

Har faktiskt en bild till jag kan tanka upp, inte för att den är något märkvärdig men den blev lite ball om man får höra syftet bakom den big_smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Edge EVOLUTION GARAGE
7 september 2007 · 1 837 Inlägg

Jovisst är det en "klump" som är värd sin vikt i guld. Men har man intresset för det så är det ju en annan femma. tongue
Tjänar man sedan pengar på sin kamera så kan det ju vara en bra investering. Jag är iofs. inte riktigt där. Men jag dokumenterar i jobbet och har fått förfrågning om att fota en husflytt. Och då är det ju kul att ha riktiga grejer. big_smile
Plus att det låter så gött med spegelreflex. big_smile

//Edge
Edge EVOLUTION GARAGE
7 september 2007 · 1 837 Inlägg

ToXtreme skrev:
Finns ingen ratt på den tongue Har styre på den ^^ Nejdå men man måste gå in i en jobbig meny varje gång hmm

Och det där med stativ känner jag till roll .. sist fick lådan till stereon vara stativ tongue

Men ska se om jag får sålt den, annars så behåller jag den och börjar modda på riktigt på den.. och då kommer det komma upp schyssta bilder wink För då lånar (snor) jag syrrans systemkamera tongue

Har faktiskt en bild till jag kan tanka upp, inte för att den är något märkvärdig men den blev lite ball om man får höra syftet bakom den big_smile

Släng upp bara. wink

//Edge
ToXtreme
7 september 2007 · 3 627 Inlägg

Ja, som jag sa ovanför så tänkte jag lägga in en bild som är lite ball när jag beskriver den roll
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/_MG_0190.jpg
Ja, här står ägarn och blickar ut över sin bil big_smile

Sen när jag ändå håller på och tankar upp en bild så kan jag lika gärna slänga upp lite andra tongue

Börjar med bilden Linus tog medans jag slog en sjujädrans sjua inne på dasset roll
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/_MG_0020.jpg
Sen så varför inte slänga upp lite andra bilder? Inte för att de är ur fotoskicklighetssynpunkt men tänkte det kunde vara roliga bilder smile Allt hände under Vallåkra-helgen!
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/_MG_0022.jpg
Någorlunda bra puts va? smile
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/_MG_0069.jpg
Denna röda 740 som vi fann i Hbg fick min att se ny ut big_smile
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/_MG_0047.jpg
Kände att jag behövde se om vattnet va varmt roll Lätt snyggaste posen på gorg cool
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/_MG_0070.jpg
Stod fint i Hbg big_smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Edge EVOLUTION GARAGE
7 september 2007 · 1 837 Inlägg

Hehe, ja det är ju som natt och dag när man jämför putsen! wink
Det är vid sådana tillfällen man blir lite extra glad. big_smile
Spexbilder är alltid kul. Var också nere på Vallåkra träffen, tog en sväng för att leta efter ett bra ställe att slå en sjua vi med.
Men kände aldrig på vattnet. tongue
Du ser nästan lite rädd ut för vattnet. hehe

//Edge
ToXtreme
7 september 2007 · 3 627 Inlägg

Edge83 skrev:
Hehe, ja det är ju som natt och dag när man jämför putsen! wink
Det är vid sådana tillfällen man blir lite extra glad. big_smile
Spexbilder är alltid kul. Var också nere på Vallåkra träffen, tog en sväng för att leta efter ett bra ställe att slå en sjua vi med.
Men kände aldrig på vattnet. tongue
Du ser nästan lite rädd ut för vattnet. hehe

Nu känner jag att jag har lite tråkigt så nu tankas det upp ännu fler spexbilder big_smile

Jag har sjukt tråkig humor asså tongue

Sjuan slog jag förövrigt på hallandsåsen smile Farliga vattnet nere i skåne kunde ju bita mig vafan mad Inte konstigt att man va försiktig roll
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/_MG_0046.jpg
En till från farliga havet smile Också sjukt jävla hypersexxig pose tongue
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/_MG_0027.jpg
Sen har jag fått erfara att man blir glad av att köra bil tongue

Och sist men inte minst, turist i Malmö big_smile
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/_MG_0123.jpg
Jag och mitt sexxiga sinne för poser wink

Det va allt jag bjuder på för idag tongue Nu ska jag försöka återgå till denna trådens ursprungliga syfte tongue

Ha en bra God Kväll min herre!

MVH ymmiJ

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang