17 augusti 2007
Trådstartare
Hejsan. Jag har en BMW E30 316i från 1990 med M40B16 motor, men den går dock ganska orent om man gasar mer än halvgas (ungefär) och den har även lite instabil tomgång. Plus att om man från tomgång gasar på lite halvkraftigt så dör motorn till ganska kraftigt innan den går upp i varv, om den inte dör, vill säga. (Kan dock ha att göra med det där med halvgas osv.)
Så jag funderar lite på om det skulle kunna vara bensinpumpen som håller på att ge upp?
Pumpen surrar nämnligen ganska högt, så det nästan är ett tjutande ljud (det är ju inte alls så man får ont i öronen eller något, men det hörs tydligt). Har även noterat att om man låter bilen stå på tomgång (som som sagt är ojämn), så verkar pumpen tappa varvtal (det surrande ljudet ändras) strax innan själva motorn tappar lite varv.
Notera även att jag inte har någon inredning/baksäte i bilen, så det kan hända att pumpen kanske hörs lite mer pga det? Men jag tror endå inte att den skall låta såhär mycket?
Någon som har någon aning om detta? Eller om det skulle kunna vara något annat fel (jag behöver inte svar som typ: fördelare, lutfilter, spridare, lambda)?
(någon som vet om det är samma bränslepump på alla E30?)
Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.