4376
Sök

Bränslepump BMW E30. defekt?

Montör
665 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
Hejsan. Jag har en BMW E30 316i från 1990 med M40B16 motor, men den går dock ganska orent om man gasar mer än halvgas (ungefär) och den har även lite instabil tomgång. Plus att om man från tomgång gasar på lite halvkraftigt så dör motorn till ganska kraftigt innan den går upp i varv, om den inte dör, vill säga. (Kan dock ha att göra med det där med halvgas osv.)

Så jag funderar lite på om det skulle kunna vara bensinpumpen som håller på att ge upp?

Pumpen surrar nämnligen ganska högt, så det nästan är ett tjutande ljud (det är ju inte alls så man får ont i öronen eller något, men det hörs tydligt). Har även noterat att om man låter bilen stå på tomgång (som som sagt är ojämn), så verkar pumpen tappa varvtal (det surrande ljudet ändras) strax innan själva motorn tappar lite varv.

Notera även att jag inte har någon inredning/baksäte i bilen, så det kan hända att pumpen kanske hörs lite mer pga det? Men jag tror endå inte att den skall låta såhär mycket?

Någon som har någon aning om detta? Eller om det skulle kunna vara något annat fel (jag behöver inte svar som typ: fördelare, lutfilter, spridare, lambda)?

(någon som vet om det är samma bränslepump på alla E30?)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Proljece?
1 464 Inlägg
17 augusti 2007
Din bmw är lika snabb 0-100 som min polo tongue  Måste ändra det din är 0,2 s söligare.

316i
12,4=0-100 Otroligt välbalanserad väghållning. Ingen japansk fyrventilare på 1,6 liter kan konkurrera ut BMW´s minsta motor. Går mycket mjukt och spänstigt. Givet val för den som mest kör i stan.

Nee borde vara bränslepumpen den ska låta men inte så mycket.... är inte helt säker testa byta när bytade du den sist? Rätt gammal bil så byt ändå. Sen om det är samma pump på alla e30 tror jag inte. Kanske att alla 4cylindriga motorerna har samma.
Senast redigerat av haxer (17 augusti 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Montör
665 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
haxer skrev:
Din bmw är lika snabb 0-100 som min polo tongue  Måste ändra det din är 0,2 s söligare.

316i
12,4=0-100 Otroligt välbalanserad väghållning. Ingen japansk fyrventilare på 1,6 liter kan konkurrera ut BMW´s minsta motor. Går mycket mjukt och spänstigt. Givet val för den som mest kör i stan.

Nee borde vara bränslepumpen den ska låta men inte så mycket.... är inte helt säker testa byta när bytade du den sist? Rätt gammal bil så byt ändå. Sen om det är samma pump på alla e30 tror jag inte. Kanske att alla 4cylindriga motorerna har samma.

Haha jo, 12s är lite långsamt, men jag tror nog jag kan köra 0-100 snabbare än så wink ska testa när jag får den att gå ordentligt. Den drar faktiskt förvånansvärt bra. Min är iofs lättad också.

Jag har aldrig bytt pumpen, har precis köpt bilen. tongue

Och jag får väl ta och atrikelnummer-forska lite på mekonomens hemsida eller något för att se vilka E30 som har samma pump.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Sök