Hur man uttalar olika bilnamn :)

Alecci
19 augusti 2007 · 2 014 Inlägg

Nix, inget tj-ljud i Mitsubishi (uttalas med sh-ljud om det ska vara korrekt, kolla stavningen).

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
loudness
19 augusti 2007 · 4 554 Inlägg

skooda eller som vissa säger skåda ^^

ChainsOfMisery En gång Volvo, alltid Volvo
19 augusti 2007 · 165 Inlägg

Alecci skrev:
Nix, inget tj-ljud i Mitsubishi (uttalas med sh-ljud om det ska vara korrekt, kolla stavningen).

Som i mitt exempel då?

Mitso-bischi

FireTraXX DFFL
19 augusti 2007 · 9 020 Inlägg

CompleteComfort skrev:

Alecci skrev:
Nix, inget tj-ljud i Mitsubishi (uttalas med sh-ljud om det ska vara korrekt, kolla stavningen).

Som i mitt exempel då?

Mitso-bischi

Nej, Mitsubishi...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
civic Naturally Aspiranted
19 augusti 2007 · 543 Inlägg

En jag känner som skruvar bil dagligen å lever på det säger "Mitsu bittsi"
Så jävla irriterande å höra han säga så, han kan ju inte ett ord engelska heller så man ska kanske inte klandra han.

"Mitsubishi"
"königgsegg"
"skoda"
"Lamborgini"
"håndajj"
"impresa"

Men däremot BMW's "Hartge" har jag funderat lite på, någon som vet?

Senast redigerat av civic (19 augusti 2007)

FireTraXX DFFL
19 augusti 2007 · 9 020 Inlägg

civic skrev:
...
Men däremot BMW's "Hartge" har jag funderat lite på, någon som vet?

Uttalas precis som det stavas.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Steeve
19 augusti 2007 · 19 Inlägg

min syrras sambo säger inte-graaa om integra.. det stör mig en hel del.

Någon med nån schysst trä ratt?
Saab 900 T8 (1987)
Slovenian
19 augusti 2007 · 482 Inlägg

hmm .. Skoda ska väl uttalas "skÅda" och inte "skOda". Alltid hört det uttalas Skåda

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
FireTraXX DFFL
19 augusti 2007 · 9 020 Inlägg

Alltså va fan.
Hur korkade är vissa?
Något så enkelt som bilnamn, hur svårt är det att säga SKODA, MUTSUBISHI, AUDI, KOENIGGSEGG o.s.v.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
civic Naturally Aspiranted
19 augusti 2007 · 543 Inlägg

Slovenian skrev:
hmm .. Skoda ska väl uttalas "skÅda" och inte "skOda". Alltid hört det uttalas Skåda

De beror kanske lite på ens dialekt
Eftersom norrmännen säger "skOda" så gör jag de också pga att de är ganska likt i vissa ord. (de är bara 1 mil till gränsen)

Maizer
19 augusti 2007 ·

Självklart heter det skoda. Jag hatar när folk säger/skriver Lancia InteRgrale eller Intergral, Integrale för helvete.

RS_Power
19 augusti 2007 · 95 Inlägg

Angående Skoda, så ska det egentligen vara en liten "hake" ovanför s:et, och då uttalas första bokstaven som man uttalar k:et i kittlar...  lite svårt att förklara smile

Bjork OEM <3
19 augusti 2007 · 6 957 Inlägg

FireTraXX skrev:
Uttalas Håndaj.
Stod väl t.o.m. på deras bakrutor för ett par år sen.

Jepp, låg en jeffla massa såna dekaler när ja jobba i rekonden hos
en Hyundai firma, lr som dom sa hööndai tongue

Varför flippar du ur så lätt? alla kanske inte kan prata lika fint som dig...

En del bilmärken e lite knepiga att uttala, sen har de med diialekta att göra oxå serru!

Mvh smile

Senast redigerat av Bjork (19 augusti 2007)

OEM <3
Alecci
19 augusti 2007 · 2 014 Inlägg

FireTraXX skrev:

CompleteComfort skrev:

Alecci skrev:
Nix, inget tj-ljud i Mitsubishi (uttalas med sh-ljud om det ska vara korrekt, kolla stavningen).

Som i mitt exempel då?

Mitso-bischi

Nej, Mitsubishi...

Har för mig att japanerna uttalar det aggressivt med betoning på slutledet, typ MITT-SUH-BE-SHI. I svenska däremot ska det troligtvis uttalas MITT-SU-BISHI med betoning på förledet.

Är däremot 99,9% säker på att det inte uttalas med tj-ljud, inga andra ord jag stött på i japanskan med stavningen sh (jämför med shidoshi, shotokan) har uttalats som tj utan de uttalas istället med sh (som i exempelvis engelskans fish, shall, shadow, etc).

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
ToXtreme
19 augusti 2007 · 3 627 Inlägg

Volkswagen och ford då?

Vissa säger ju Volkswagen precis som det stavas medans jag uttalar det Folksvagen..

Sen Ford.. vissa säger Ford och andra fård tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Blörke
19 augusti 2007 · 191 Inlägg

volkswagen är ju volkswagen.. går ju inte at få in ett f där?? blir ju helt fel. ford är alltid fård!

Streammen Kalaskillen
19 augusti 2007 · 246 Inlägg

ToXtreme skrev:
Volkswagen och ford då?

Vissa säger ju Volkswagen precis som det stavas medans jag uttalar det Folksvagen..

Sen Ford.. vissa säger Ford och andra fård tongue

Folksvagen ska de vara, om man ska prata "tysk-svenska" men har hört många tanter och farbröder som säger Volksweegen..gaaahhh hmm

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!
Streammen Kalaskillen
19 augusti 2007 · 246 Inlägg

Blörke skrev:
volkswagen är ju volkswagen.. går ju inte at få in ett f där?? blir ju helt fel. ford är alltid fård!

"V" uttalas "F" i tyskland, har du inte läst tyska i skolan roll

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!
Moser .-ϻΘϨƎЯ
19 augusti 2007 · 1 313 Inlägg

Streammen skrev:

Blörke skrev:
volkswagen är ju volkswagen.. går ju inte at få in ett f där?? blir ju helt fel. ford är alltid fård!

"V" uttalas "F" i tyskland, har du inte läst tyska i skolan roll

det är därför man säger FOLKVAGN om vw roll

Senast redigerat av Moser (19 augusti 2007)

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
steehl
19 augusti 2007 · 86 Inlägg

ToXtreme skrev:
Volkswagen och ford då?

Vissa säger ju Volkswagen precis som det stavas medans jag uttalar det Folksvagen..

Sen Ford.. vissa säger Ford och andra fård tongue

Säger också Folkswagen
V uttalas ju som F i tyksan. smile

- Chuck Norris does not sleep. He waits. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang