3147
Sök

Bromssträcka ABS vs INTE ABS

study
772 Inlägg
27 augusti 2007
abs gör så att man kan svänga undan och undvika olyckan så jag tror inte man kan jämföra abs vs ej abs i sträcka.

684 Inlägg
27 augusti 2007
körde min halka idag, och ska man bara bromsa rakt fram, så är det ngt kortare sträcka utan abs, dock inte på halt väglag, där abs är att föredra, men under älgtestet körde vi både utan och med abs, och utan, finns inte en chans att komma undan nästan då när du panikbromsar kör rött på då du inte kan styra undan, dock om du släpper bromsen kan du det, men tänker du så unde dom sekunderna? med abs, var det dock betydligt lättare att väja, så nog gör abs skillnad.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
27 augusti 2007
Jag kan bara säga som så här! Har haft två BMW med samma fälgar och däck! Jag låste upp däcken på min e36(utan ABS) höll aldrig på att stanna men med e46 (med ABS) så stannar bilen på en mycket liten sträcka! Och detta var på torr asfalt så det är nog skillnad från bil och bromsar och däck!

-Mike-

Eliminator
1 441 Inlägg
27 augusti 2007
Lägg ner nu.. läs på och använd insidan, det är precis som någon skrev tidigare,, bromssträckan blir betydlig kortare med abs. Detta har testats många ggr.
Även av mig själv då jag har utrustning för mätning av bromskraft.
Låsta hjul blir längre bromssträcka.

//Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

60 Inlägg
27 augusti 2007
är helt enkelt så att de blir längre med abs än med låsta däck (förhållande torr asfalt)

är ju rätt så givet eller hur?

dessutom testa man de ju på halkbanan så man fick se de i praktiken.

Eliminator
1 441 Inlägg
27 augusti 2007
Tror nog en retardationsmätare som mäter reaktionstid hastighet bromssträcka och bromskraft, är mer tillförlitlig än ögat och tyckandet.

//Tommy

Smålänning
7 887 Inlägg
27 augusti 2007
Enligt alla experter, och enligt bl.a körkortsboken så får man kortare bromssträcka med ABS än utan på alla underlag utom blankis, lössnö och rullgrus.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
27 augusti 2007
Om man nu bromsar snabbar med låsta hjul så varför använder inte racin förare den tekniken? De skulle ju kunna spara en halv sekund/varav om de hade gjort det.

Nej till er som tror ni stannar snabbare med låsta hjul, ut och PROVA!!! ni kommer bli förvånda...

Man stannar snabbast när man har 20% slirning mot assfalten mao på 100 meter så snurrar hjulen 80 meter. ABS har en slirning mellan 17 och 19% därför kan man bromsa snabbare utan ABS.

Mvh Dennis

Sleeper
3 084 Inlägg
27 augusti 2007
inte många här som har hört talas om glid µ och vilo µ?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Speed FMK
849 Inlägg
27 augusti 2007
twin_cam skrev:
Enligt alla experter, och enligt bl.a körkortsboken så får man kortare bromssträcka med ABS än utan på alla underlag utom blankis, lössnö och rullgrus.

Dom experterna skulle jag vilja snacka med och även vilja se den sidan i körkortsboken. All lära jag fått säger att ABS förlänger bromssträckan marginellt men med fördelen att man kan styra.

Glidfriktionen är ju högre än rullfriktionen?

Mvh Ludde
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (27 augusti 2007)

3 627 Inlägg
27 augusti 2007
Bi0HaZZarD skrev:
twin_cam skrev:

Dom experterna skulle jag vilja snacka med och även vilja se den sidan i körkortsboken. All lära jag fått säger att ABS förlänger bromssträckan marginellt men med fördelen att man kan styra.

Mvh Ludde

TACK! Äntligen någon som faktiskt förstår hela konceptet tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Speed FMK
849 Inlägg
27 augusti 2007
Efter en snabb koll i teoriboken som ligger på hyllan står det faktiskt som twin_cam säger att "bromssträckan blir kortare i de flesta väglag". Detta är dock fysiskt omöjligt enligt vad jag lärt mig och efter min halkbana då jag testade på både blöt och torr asfalt stämmer det även att sträckan var längre med ABS än utan.

Dåligt att de inte ens kan skriva rätt fakta i en teoribok...

Mvh Ludde

3 627 Inlägg
27 augusti 2007
RouziMotorsport skrev:
ToXtreme skrev:
n0b0dy_ skrev:
ABS! Behövs ingen motivering....

Fel!! Bromssträckan bli kortare om du låser hjulena jäntemot med ABS.. på ABS "rullar" lite hela tiden.. däremot är ABS att föredra då du har möjligheten att kunna svänga samtidigt!

Så är det smile

Här igen beror det på många faktorer..
Väglag? Däck? värme?

Går inte dra en riktig slutsats vilket som är bäst...
Men ABS är definitivt en fördel att ha när man måste panik bromsa (plattan i botten) när man kör fort och måste svänga samtidigt eller när man kör på halt väglag..

Men det är ju under samma förhållanden så det går visst!

Think smart, think logical!

Smålänning
7 887 Inlägg
27 augusti 2007
Bi0HaZZarD skrev:
twin_cam skrev:

Fick ju även testa det i praktiken själv på halkbanan och det stämmer. Bromssträckan var ett antal meter längre med ABS än utan.

Mvh Ludde

Men då simulerar ledaren blixthalka. Jaja, du ville se vad det stod i körkortsboken..

STR Körkortsboken, åttonde upplagan, 2004 skrev:
Sidan 131, rad 1 till 8:

Många nya bilar har bromsar med ABS, Anti Blockier System, eller låsnningsfria bromsar. Detta ger många fördelar, bl a minskar risken för sladd under bromsning. Den största fördelen är att styrningen fungerar även under den hårdaste inbromsning.

Bromsstäckan blir också kortare i de flesta väglag. På grusväg, snö och is kan bromsstäckorna bli längre med ABS-bromsar, jämfört med ett vanligt bromssystem.

Finns säkert att låna på bibloteket om du vill.
Art.nr 110, ISBN 91-86874-88-8

MVH

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

8 156 Inlägg
27 augusti 2007
Dom första ABS-systemen pumpbromsade intervallsmässigt för att hålla bromsarna låsningsfria medan nyare system känner av när bromsarna håller på att låsa sig och förhindrar detta? Så bilar med det gamla systemet åker på stryk av en mänsklig förare, medan dom nyare systemen är bra mycket bättre?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

183 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
Sokrates skrev:
Lägg ner nu.. läs på och använd insidan, det är precis som någon skrev tidigare,, bromssträckan blir betydlig kortare med abs. Detta har testats många ggr.

//Tommy

Har är iallafall en av få som tänker klart! Vissa skriver att de skrivit fel i teoriböcker osv. knappast troligt.... "Rull"friktionen precis innan hjulet låser sig är högre än "glid-friktionen" ABS ger kortare bromssträcka!!!!!!!!!!!!!!!
Senast redigerat av David_FT (27 augusti 2007)

Eliminator
1 441 Inlägg
27 augusti 2007
Då måste det vara bättre att acca med hjulspinn med,, eller ta kurvor med 4 hjulssladd.
För det greppar bättre. LOL
Varför tar man alltmer bort tractioncontrol och abs på racingbilar, jo för att det går för fort och man vill få ner farten på bilarna samtidigt som förarskickligheten/misstagen skall ge resultat.
Acceleration Retardation, Same but different.

//Tommy

Eliminator
1 441 Inlägg
27 augusti 2007
saxat
"På de flesta asfaltsvägar, i vått såväl som torrt väder ger ABS en kortare bromssträcka. En van förare kan uppnå samma resultat i en bil utan ABS genom att efterlikna "ABS-funktionen" (dvs. pumpa med bromspedalen). I kritiska lägen där maximal broms och styrförmåga krävs torde dock även den mest skickliga föraren ha större chanser att undvika en kollision i en bil utrustad med ABS."

Say no more!

//Tommy

820 Inlägg
27 augusti 2007
David_FT skrev:
Sokrates skrev:

//Tommy

Har är iallafall en av få som tänker klart! Vissa skriver att de skrivit fel i teoriböcker osv. knappast troligt.... "Rull"friktionen precis innan hjulet låser sig är högre än "glid-friktionen" ABS ger kortare bromssträcka!!!!!!!!!!!!!!!

är du säker på det?

Jag är säker på att det är trögare att åka på en skateboard utan hjul än en med hjul... Så du har fel? tongue

3 627 Inlägg
27 augusti 2007
wh0re skrev:
David_FT skrev:
Sokrates skrev:

//Tommy

är du säker på det?

Jag är säker på att det är trögare att åka på en skateboard utan hjul än en med hjul... Så du har fel? tongue

Såja nu börjar jag gilla erat tänkande roll

Och det Sokrates sa om accet.. helt rätt.. är ju exakt samma sak fast åt andra hållet!

Sen RouziMotorsport så ska vi ha svenska lektion smile

samma förhållanden = samma/likadana !

Alltså.. Exakt lika dan bil med/utan ABS.. samma däck etc. exakt samma förhållanden smile

Då ska du se att ABSbilen får längre sträcka! Det är logical thinking wink

Sök