4386
Sök

"Hopp" i motorn på Saab 9000CD -91

V-Power
1 186 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
Hejsan!

Jag övningskör just nu med en Saab 9000CD -91 2,3i (16v) och min farsa köpte bilen helt ny 1991. Bilen är i bra skick och den har blivit servad. Det har varit en (eller två) service som gjordes lite sent egentligen, men det är inte många mil det rör sig om så det borde inte vara några problem.

Den har tankats med Shells 95:a nästan alltid och oljan har varit Mobil 1 för det mesta. Vid några tillfällen har vissa mekaniker stoppat i halvsyntetisk olja, som den just nu går på. Nu har vi börjat tanka med V-Power och man märkte att motorn gick bättre. Den går riktigt bra i motorn på låga varv (upp till 3600-4000) med efter det när man gasar upp efter 4000 varv (full gas då) så många gånger känner man hur det blir Ett "hopp" i motorn precis som att den inte orkar för ungefär en tiondels sekund sen kommer det igen, men då växlar jag alltid för det känns som att man plågar motorn. Det kan jämföras med att man får hjulspinn också förutom att den inte ökar i varv då. Man känner helt enkelt hur effekten försvinner för en mycket kort stund. Detta känns tydligast i trean när man t ex ska köra på motorvägen. Det känns även i 2:an. I 1:an vet jag inte för då går det för snabbt för att kunna känna efter det ordentligt och i 4:an och 5:an vet jag inte för då går det lite för snabbt för en övningskörare tongue hehe
Jag kan tillägga att den har precis slått över till 20 000 mil.

Jag undrar helt enkelt om det är någon som vet vad detta kan bero på?

Tacksam för svar/ Rikard

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

1 019 Inlägg
30 augusti 2007
Jag hade börjat med nya tändstift (De NGK som det står att du ska ha i instruktionsboken endast). Hjälper inte det så försök få tag i en annan tändkassett att prova med.

V-Power
1 186 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
Garfield skrev:
Jag hade börjat med nya tändstift (De NGK som det står att du ska ha i instruktionsboken endast). Hjälper inte det så försök få tag i en annan tändkassett att prova med.

Tack så mycket för ditt svar!

Tändkassettet ska redan vara utbytat, för att dem skulle tydligen vara kassa innan en viss årsmodell.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

V-Power
1 186 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
Är det ingen annan som har någon aning om vad det kan vara?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

227 Inlägg
1 september 2007
säger med tändkasset! jag kör en 9000 -98 o den har gått på den me! så årsmodellerna spelar inte så stor roll!

1 019 Inlägg
1 september 2007
Är bränslefiltret bytt nångång?

Tändkassetterna är annars väldigt opålitliga, de kan hållla i många många år eller gå sönder efter en vecka. Om du känner nån med en röd kassett så bytt lite snabbt så kan du iaf utesluta kassetten om det inte hjälper.

2 164 Inlägg
1 september 2007
Hur man hanterar tändkassetterna är också en sak som kan göra att dom går sönder i förtid.
Men jag skulle också kolla upp så att bränslefiltret eller bränsle pumpen börjar bli dålig.
Byt och se om de blir bättre.

MVH

F

V-Power
1 186 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
Tack för alla svar!

Jag ska kolla upp tändkassetten, bränslefiltret och bränslepumpen.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

1 019 Inlägg
1 september 2007
Konbanan skrev:
Tack för alla svar!

Jag ska kolla upp tändkassetten, bränslefiltret och bränslepumpen.

Glöm inte nya tändstift också. wink

V-Power
1 186 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
Hehe ja just det jag kom på det i efterhand tongue

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Sök