Lufttryck i däcken?

Gizmojohan
3 april 2009 · 3 295 Inlägg

när jag köpte evon så var det va 3.2 bar i vinterdäcken roll 185/55r15 big_smile resultatet var cordsläppning på slitbanan och gigantiska bulor på däcken..

Lite offtopic men ändå wink

kolvas
3 april 2009 · 4 001 Inlägg

viccoA skrev:
Jag kan inte hålla med din kompis!
Du skall ha betydligt lägre däcktryck på bana än vad du har i trafiken...
Har du för högt däcktryck så ökar värmeutvecklingen och däcken överhettar fort.
Jag experimenterade med däcktryck mellan 1.8 och 2.4 förra säsongen på min racebil. Runt 1.8 gick den som bäst.
I mina andra bilar kör jag på högre tryck såklart då jag vill minska buller och rullmotstånd samt få jämnt och fint slitage.

både ja & nej, på bana är det betydligt viktigare med rätt tryck, 1,8 låter som alldeles för lite enligt mig iaf, med så lågt tryck så får du mycket stomrörelse i däcket och överhettar det, medför mycket tryck så får du för lite stomrörelse och slitbanan får jobba onödigt å då blir det mer värme och du sliter ut ditt däck väldigt fort.

De flesta gatdäck på 17" eller större funkar jättebra med 3kg och uppåt (lite olika på däck & bilar) och nästan alla andra däck ska ha minst 2,5kg.
På bana så har man mycket fler parametrar som spelar in, vägtemperatur, lufttemp & banans karaktär m.m som avgör vilket tryck man ska ha. Men detta gäller bara om man ska vara petig, för någon som ska ut & smiska 3 varv någon gång mitt i sommaren så märker dom troligtvis inte skillnaden mellan 2,8kg & 3kg.

Edit: såg att du skrivit racebil, ifall du åker med racedäck så är det ju andra däckstryck som gäller emot ett vanligt gatdäck

Senast redigerat av kolvas (3 april 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Germax
3 april 2009 · 12 086 Inlägg

Jag har 3.2 kg i mina 235/35-19, fyllde dock upp till 4 kg när jag körde öl smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
3 april 2009 · 10 427 Inlägg

I senaste numret av Vi Bilägare finns ett däcktest där de bla testar olika
lufttryck i Continental Premium Contact 2 205/55 16.

1,5 bar (för lite), 2,0 bar (standard) och 2,5bar (för mycket).

2,5 bar gav bättre resultat än standard i det mesta utom komfort och bromsning på torrt
underlag om jag inte minns fel, men det vara bara litegrann. För lite var helt värdelöst.
Intressant test iallafall, SFRO kommenterade testet med att det inte var helt säkert att
ett däck presterar bättre med för högt tryck och att standard-trycket alltid är att rekommendera.

Men iallafall ett test som visar att det kan vara bättre med mera tryck (som ett slags bevis).

Hoppas fler tidningar gör såna tester!

Tubbex
3 april 2009 · 1 517 Inlägg

kollar på däcket står nog där (:

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Oxygen
3 april 2009 · 629 Inlägg

TUbbex skrev:
kollar på däcket står nog där (:

Det absoluta max-trycket däcket tål ja!

BMW 330e xDrive Touring LCI "Skyscraper Grey" (2024)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang