2295
Sök

Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..Han lever!..*

Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår att se. Inte världens snabbaste eller mest uppdatera tråd men jag... Visa mer

Forummoderator
574 189 Visningar
Uppdaterades senast 17 september 2024
Forummoderator
26 481 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
Bara att höra av dig om du vill ha sällskap! ä hemma i helgen så. och som vanligt så se de bra ut även om de nu inte va nån bild just nu tongue

Tack ska du ha smile
Jo men..följ med i morgon då? Jag ska släppa av tjejen då hon börjar klockan tolv.
Kan ju hämta upp dig efter det i så fall?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Trucker
1 220 Inlägg
6 augusti 2010
hade tänkt fara å kik på körningen i ope i morrn först, ä ju kul å kik på sånt oxå! börja 9 men ta bilen å blåser ut dit sen lär väl bli lunch tid ev +1-2h

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 481 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
hade tänkt fara å kik på körningen i ope i morrn först, ä ju kul å kik på sånt oxå! börja 9 men ta bilen å blåser ut dit sen lär väl bli lunch tid ev +1-2h

Det blir skitbra. Syns i Boda smile

496 Inlägg
6 augusti 2010
Det ser ju bra ut till skillnad från innan. Kollade bara igenom lite snabbt men det var en väldig förändring. Gissar på att det har gått en del tid och pengar på den nu.

Forummoderator
26 481 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
Billy__bob skrev:
Det ser ju bra ut till skillnad från innan. Kollade bara igenom lite snabbt men det var en väldig förändring. Gissar på att det har gått en del tid och pengar på den nu.

...en aning. Men inte fullt så mycket som man kan tro.
Att jag köpte en reservdelsbil tog udden av en mycket stor kostnad smile

496 Inlägg
7 augusti 2010
AirOne skrev:
Billy__bob skrev:

...en aning. Men inte fullt så mycket som man kan tro.
Att jag köpte en reservdelsbil tog udden av en mycket stor kostnad smile

Ja det är klart, en reservdels bil är nog guld värd i många sammanhang, och då kvittar det nog vilken bil man än har. Och som du säger man kan ju spara duktigt många tusenlappar på det.

Forummoderator
26 481 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
Update!

100807

Blir en bildbomb till uppdatering detta, plus förhoppningsvis ett fungerande filmklipp som bonus smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/976004_5i8iod.jpg
[Taget 100807]*..ja här liggar man och jävlas..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/976005_z219bj.jpg
[Taget 100807]*..och var det inte jag så var det Björn..han kämpade tappert..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/976006_7tjitl.jpg
[Taget 100807]*..blev till att göra en ny hållare till upphängningen på mitten..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/976007_wcvpp0.jpg
[Taget 100807]*..kvällen gjorde sitt intrång men vi fortsatte..här var det dock på sluttampen..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/976008_p8mv8k.jpg
[Taget 100807]*..och så här blev det. Efter väldigt mycket om och men så tar det inte längre i bakaxeln...men dessvärre tar det i bak i en balk i stället. Men..det får man se över nästa gång..nu sitter det där i alla fall!*

Och videoklippet!

[video]http://www.garaget.org/video/t1xiblseo4u3[/video]

Trucker
1 220 Inlägg
7 augusti 2010
nemen titta! de kom en uppdatering å filmklippet fick du till oxå :-) (få be om ursäkt för de dåliga ljudet, ja filmade me telefon på lite avstånd) ja kan lova att mazda inte hade tänkt ett 2" system på bilen, trånkt å ont om plats men nu sitter de där utan att ta i bakaxeln men som lars skrev så tar de i en balk längst bak ungefär vid slutröret! men kampen fortsätter ev i morrn så är avgassystemet skakfritt :-) och till dom som trodde att 2" och en simon dämp skulle låta för mycke kan ja tala om att den låter helt org :-)

7 100 Inlägg
8 augusti 2010
härligt att den lever smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Forummoderator
26 481 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
teamvolvoracing Med lite program så kan man konvertera dom flesta klippen smile Tack ska du ha Björn för hjälpen går. Det var ovärderligt.
Och tack för texten förresten. Var så trött igår kväll så jag slängde mest bara upp bilderna och sen blev det sängen. Tror jag har nån infektion i kroppen eller nåt för attan vad trött jag är..

bmx Instämmer smile

7 100 Inlägg
8 augusti 2010
va står på listan nudå?smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

2 373 Inlägg
8 augusti 2010
Härligt när allt slit kan betala sig smile

Häls. Hervas

Forummoderator
26 481 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
bmx Jadu. Avgassystemet blev nerplockat idag, därför att de första - främre - svetsskarvarna blev en aning klent gjorda. Slipade därför ner dem och ja..gjorde nya så gott jag kunde. Dessutom justerades den bakre delen medels hammare..och sen hann jag lägga på ett lacker lack innan regnet kom.
Så, det som kommas skall är väl montering och sen fortsätta slipa undersidan, för ett nytt lager body. Sen efter det blir det nog lite nya slangar för han drar tjuvluft nånstans tror jag smile

audienergy Jo det är ju det. Efter detta vill jag inte se ett avgassystem på LÄNGE! tongue

Trucker
1 220 Inlägg
8 augusti 2010
kanske ska ta å skriva lite text till alla bilder i inlägg #207 tänkte jag
(kan ta bort de här om du misstycker lars är ju din tråd)

Avgassystemet tog som sagt i bakaxeln när den stog på hjulen, så detta krävde en närmare inspektion.. där vi
kom fram till att avgassystemen var lite för långt så att bakaxelkröken hamnade för långt bak, vilket
resulterade i att ja.. de tog i tongue så anslutningen mot simon burken å röret kapades av en liten bit var och
sattes sedan ihop igen monterades för 200 gången under bilen. Men tro ni de funka?... Ne självklart de inte
skulle göra de. så de va å krypa lite längre in under bilen och kolla och då kom vi/jag fram till att
avgassystemet satt för långt ner så ett nytt fäste var tvunget att tillverkas, vilket ni kan se i bilden upptill.
Gamla fästet ä sparat och undanlagt då de inte riktigt behövs nå mer, jaha.. dit me fästet och upp me
systemet för att komma fram till att de inte passa "suck" nu heller :p så fram me släggan å massera röret lite
så de smalna av lite där de låg mot bakaxeln och sen upp me systemet igen för att komma fram till att klammerna måste vridas på som sitter i bakaxelkröken.. och sen ner me bilen igen.. och kolla. Lyckan var total de tog inte i! "lars dansade av glädje" :p tog ca 7h att få till dock.. så nu är de som AirOne skriver bara ändröret som tar i en balk längst bak som ska justeras lite sen då jävlar är avgassystemet klart smile bild på min fina upphängning kanske kommer om lars orka ta kort på den nästa gång han far å skruva
Senast redigerat av teamvolvoracing (8 augusti 2010)

Forummoderator
26 481 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
kanske ska ta å skriva lite text till alla bilder i inlägg #207 tänkte jag
(kan ta bort de här om du misstycker lars är ju din tråd)

Avgassystemet tog som sagt i bakaxeln när den stog på hjulen, så detta krävde en närmare inspektion.. där vi
kom fram till att avgassystemen var lite för långt så att bakaxelkröken hamnade för långt bak, vilket
resulterade i att ja.. de tog i tongue så anslutningen mot simon burken å röret kapades av en liten bit var och
sattes sedan ihop igen monterades för 200 gången under bilen. Men tro ni de funka?... Ne självklart de inte
skulle göra de. så de va å krypa lite längre in under bilen och kolla och då kom vi/jag fram till att
avgassystemet satt för långt ner så ett nytt fäste var tvunget att tillverkas, vilket ni kan se i bilden upptill.
Gamla fästet ä sparat och undanlagt då de inte riktigt behövs nå mer, jaha.. dit me fästet och upp me
systemet för att komma fram till att de inte passa "suck" nu heller :p så fram me släggan å massera röret lite
så de smalna av lite där de låg mot bakaxeln och sen upp me systemet igen för att komma fram till att klammerna måste vridas på som sitter i bakaxelkröken.. och sen ner me bilen igen.. och kolla. Lyckan var total de tog inte i! "lars dansade av glädje" :p tog ca 7h att få till dock.. så nu är de som AirOne skriver bara ändröret som tar i en balk längst bak som ska justeras lite sen då jävlar är avgassystemet klart smile bild på min fina upphängning kanske kommer om lars orka ta kort på den nästa gång han far å skruva

Tack Björn för denna text.
Skall ta kort på upphängningen nästa gång jag är där. Den skall plockas lös och lackas också innan den definitivt monteras smile

Trucker
1 220 Inlägg
9 augusti 2010
varsågod smile ok blir nog bra.
Senast redigerat av teamvolvoracing (9 augusti 2010)

Forummoderator
26 481 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
varsågod smile ok blir nog bra.

Jodå.
Om man ska uppdatera lite om läget så har jag inte varit dit nu på ett par dagar.
Men det kommer. Efter att det hela blev nerplockat - för miljonte gången? - så blev det även ett lager med färg på igen, samt att jag även modifierade biten av röret som går vid balken, snett ovanför bensintanken, så att det förhoppningsvis inte ska ta i något när man startar eller stänger av.
Nästa gång jag är dit så skall fästet lackas och allt monteras smile

Forummoderator
26 481 Inlägg
14 augusti 2010
Trådstartare
Update!

100814

ÄNTLIGEN lite framgång. Hade isär avgassystemet för att det skulle vara enklare att montera. Väl under bilen så..gick det väl någorlunda smärtfritt. Ett par svordomar eller två hjälpte till för att det skulle gå dit. Det och att flickvännen höll mig sällskap smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/979392_emxz2l.jpg
[Tagen 100814]*..så här blev främre fästet till upphängningen..modellen påhittad av Björn smile Lackad och klar..*

Väl på plats med alla upphängningar så konstaterade jag att det tog i balken längst bak likt förb..så jag låg en stund och funderade. I stället för att plocka ner allt igen så blev det att man la sig och vred lite på rören. Ändrade lite här och där..och..ja det blev bättre faktiskt.
Drog till alla bultar igen..sänkte ner..och..tamefasen..det tog inte i nånstans!

Efter en värdig provtur med olika former av tester så blev det även konstaterat att det inte tog i nånstans när man körde heller. Eller belastade fjädrarna i gupp och liknande. Och inte blev det nåt högre ljud heller, även fast det är tvåtum. Men jag tror böjen och framförallt ljuddämparen som gör mycket.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/979390_gqpr3a.jpg
[Taget 100814]*..äntligen i körbart skick igen!*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/979391_m1ok6j.jpg
[Tagen 100814]*..ja denna har jag med bara för att jag kan..*

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 augusti 2010
Härligt när det klickar till och allt funkar smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Trucker
1 220 Inlägg
14 augusti 2010
härligt att de inte tar i nån stans nu smile fina bilder spec den första tongue haha Funkar uphängningen bak el ha du modda dit mån egen modell? annars vore de ju trevligt me bild på den oxå tongue Den svart rök inte när du starta den? som förra gången tongue

Sök