Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..ibland så händer det saker..*

Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår att se. Inte världens snabbaste eller mest uppdatera tråd men jag gör så gott jag kan.
  • 110 Följare
  • 546 579 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 juli 2021
Mack Forum- och sitemoderator
15 juli 2010 · 26 155 Inlägg

Dennis_999 skrev:
Blir fint som snus detta! smile Har "storebrorsan" här hemma på gården. En 626 från -90. Dock håller karossen på den att dö sad

Tackartackar smile Jaså det lät ju en aning tråkigt sad

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
15 juli 2010 · 26 155 Inlägg

Update!

100715



Då har man varit igång igen..i värmen. Var in ett par gånger och drack lite vatten, sen satte jag igång. Hade sett fram emot vad som skulle komma hända ända sedan framskärmarna hade blivit lackerade, så det blev att man satte igång och pysslade mer eller mindre så fort man hade kommit dit.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/964552_vz0688.jpg
[Taget 100715]*..så här blev bogseröglorna efter montering..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/964560_s3fjin.jpg
[Taget 100715]*..och där åkte innerskärmarna på. Fick göra en liten deluxe för att det skulle sitta extra hårt. Man vill ju inte att dom ska fladdra lös i..eh..den hastighet nu bilen går i..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/964562_wwxucq.jpg
[Taget 100715]*..och så var första framskärmen på. Passformen var..någorlunda, men med lite tvång och inre svordomar så var även den på plats. Flickvännen fick hjälpa till på ett hörn, för att den skulle sitta där han skulle..*

Lägg helst gärna inte märke till glappet mellan dörren och skärmen. Såg det nämligen själv inte nu förrän jag började lägga upp bilderna här..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/964568_hrf6bg.jpg
[Taget 100715]*...och där var andra skärmen på plats..och just som bilden skulle tas så kom jag på att detta var ju nya skärmen. Den utan hålet i nederkant för att fästa i bakkanten. Så det var bara att riva lös efter all inpassning och ställa sig och borra. Men SEN kom den på plats!*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/964570_xs80xr.jpg
[Taget 100715]*..liten översiktsbild. Den röda dragöglan, nylagda bodyn i hjulhuset och innerskärmen på nytt fastklämd i ytterskärmen..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/964571_gdxc9l.jpg
[Taget 100715]*..missöden händer så lätt..såklart det ska hända på en bult som inte till synes går att byta ut heller..men det ordnar sig. Det var bara gummihättan på ena änden av kofångaren som förlorade lite fäste..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/964592_cckjxn.jpg
[Taget 100715]*...börjar äntligen se ut som en bil igen..framskärmarna monterade. Nyansskillnande märks knappt va..? tongue*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/964595_ghncc6.jpg
[Taget 100715]*..och där var frontläppen nästan på plats. Ett par skruvar ute i hörnen till så. Tur det inte syns hur sned läppen är förresten när man tittar på den annars..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/964602_vgcc18.jpg
[Taget 100715]*..och så här såg han ut när jag lämnade honom för dagen..*

Rätt nöjd efter dagens slit. Känns som att man har sprungit och letat skruvar som passar, mer än att man faktiskt har skruvat. Det blir lätt så när man vill att det ska se enhetligt ut, och lika på båda sidor, med mera.

Har dessutom förbättrat lacken på ett par väl valda ställen, bland annat över ett par skruvskallar. Allt för att de ska hålla lite längre smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Knugcab
16 juli 2010 · 5 111 Inlägg

Börjar få ett riktigt mysigt patinerat skick...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Mack Forum- och sitemoderator
16 juli 2010 · 26 155 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Börjar få ett riktigt mysigt patinerat skick...

Jo tack, det börjar han få.
Och övriga lacken har ju potential till att bli i ännu bättre skick än vad den är just nu, om man bara ställer sig och gnuggar lite till. Detta märks på vissa ställen där man har råkat "vara för noggrann" tongue

Märkte förresten att jag skrev i början av tråden, att bilen skulle bli i toppskick eller orginalskick. Ursäkta om jag ljög i så fall..haha..inte fasen har jag kunskaperna till att renovera till det skicket heller? smile

Dock är jag nöjd om bilen blir i väldigt fint bruksskick smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
17 juli 2010 · 26 155 Inlägg

Någon som vet om man behöver avgaspasta eller en packning mellan skarven där det är två bultar i det orginala avgassystemet?
Tänkte jag ska börja snickra ihop det och..frågan är ju om det ska vara nåt där..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
17 juli 2010 · 26 155 Inlägg

Update!

100717



Denna dag..blev en sån där konstig dag. Råkade ta en lite för lång sovmorgon men ändå ville man få nåt gjort. Så väl hemma hos föräldrarna så blev det frukost och sedan satte man igång och pysslade.
Ut med domkraften-som-väger-enmiljon-ton och en pallbock som sköts in under bakvagnen som extra stöd.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/965425_yar275.jpg
[Taget 100717]*..ja..ungefär så här långt hann jag innan ett ruskväder blåste in och det var bara att packa ihop för dagen..*

Och ja..jag hann väl mäta ut lite grand hur avgassystemet skall passa in och så. Hann även kapa till ett par rördelar, varav den ene skall förlänga biten mellan första och andra dämparen - och då skall svetsas dit - och den andre delen som komplement till sista biten, den över bakaxeln.
Sedan började det regna och åskmolnen hopade sig..så det var bara att packa ihop.

Hoppas på att det ska bli bättre väder i morgon dock.

Förresten..är det nån som vet nåt om min tidigare fråga? smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
bmx
18 juli 2010 · 7 100 Inlägg

nu börjar de likna en bil:)
min "storebror" har klarat sej jävligt bra den med,gått i tyskland ända til år 2000!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Mack Forum- och sitemoderator
18 juli 2010 · 26 155 Inlägg

bmx skrev:
nu börjar de likna en bil:)
min "storebror" har klarat sej jävligt bra den med,gått i tyskland ända til år 2000!

Aha..nej där kanske det inte är så mycket salt heller kanske smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
te_wik Forummoderator
18 juli 2010 · 12 813 Inlägg

AirOne skrev:
Någon som vet om man behöver avgaspasta eller en packning mellan skarven där det är två bultar i det orginala avgassystemet?
Tänkte jag ska börja snickra ihop det och..frågan är ju om det ska vara nåt där..?

Beror på hur det ser ut. Är skarven slät, plan eller hur man nu ska säga så brukar det finnas en packning. Om den däremot är konisk så brukar pasta sitta fint.

Fixa en bild så blir det lättare att förstå hur du menar.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
18 juli 2010 · 26 155 Inlägg

te_wik skrev:

AirOne skrev:
Någon som vet om man behöver avgaspasta eller en packning mellan skarven där det är två bultar i det orginala avgassystemet?
Tänkte jag ska börja snickra ihop det och..frågan är ju om det ska vara nåt där..?

Beror på hur det ser ut. Är skarven slät, plan eller hur man nu ska säga så brukar det finnas en packning. Om den däremot är konisk så brukar pasta sitta fint.

Fixa en bild så blir det lättare att förstå hur du menar.



Mvh Tommy

Ah okej..hm ja den är slät. Påminner ungefär om förgasaren man hade till mopeden, där det normalt sett satt en packning för att det skulle bli tätt.
Tog förstås ingen bild när jag var dit idag..men tror nog jag håller med om att det ska nog vara en packning där. Vi provar smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
18 juli 2010 · 26 155 Inlägg

Update!

100718



Började dagen med att plocka fram svetsen. För att ljuddämparen skulle hamna på rätt ställe så var den tvungen att hamna lite längre bakåt än vad som först var tanken. Men detta funkar bra tack vare att det är rätt gott om utrymme närmare bakaxeln till - lustigt nog - men däremot så var det lite fnuligare med plats åt sidorna och framåt, så efter mycket lyftande fram och tillbaka så tog jag beslutet att ställa ljuddämparen upp på sidan, i stället för att ha den liggandes.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/966169_2i4xx2.jpg
[Taget 100718]*..den nya svetsskarven. Lite bättre gjord än dom andra..men ser ändå förjävlig ut. Men den är i alla fall tät tongue*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/966170_5wo4u2.jpg
[Taget 100718]*...och ungefär så här blir det efter att beslutet var taget om att resa upp ljuddämparen på sidan i stället för liggande..*

Framtill kom jag sedan fram till att jag var tvungen att knäcka lite så röret kunde ansluta till kopplingen bakom den främre ljuddämparen. Såklart har jag inte tagit nån bild, puckad som man är..men..det kommer.
Hursomhelst så när jag stod och böjde inne i garaget så släppte ju såklart ena svetsskarven i stället. Men detta gjorde inget, för då kunde jag bara svetsa om den i stället, och få min böj smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/966171_c486p7.jpg
[Taget 100718]*...resultatet efter ett antal timmars slit. Tror detta kommer fungera faktiskt..hoppas jag i alla fall..*

Så nu skall jag införskaffa nya bultar med muttrar, samt någon form av packning eller packningsmaterial, samt delar till upphängningen, och eventuellt några rörklamrar smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
te_wik Forummoderator
18 juli 2010 · 12 813 Inlägg

Jag kan inte riktigt förstå vitsen med att ha burken på högkant? Risken att den kommer ta i någonstans ökar ju enormt och när den gör det lossnar den från klämman och kommer knäcka resten av systemet. Ser ju ut att finnas plats för att ha den liggande.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
18 juli 2010 · 26 155 Inlägg

te_wik skrev:
Jag kan inte riktigt förstå vitsen med att ha burken på högkant? Risken att den kommer ta i någonstans ökar ju enormt och när den gör det lossnar den från klämman och kommer knäcka resten av systemet. Ser ju ut att finnas plats för att ha den liggande.


Mvh Tommy

Jo jag ville ha den liggandes också, men...hur ska jag förklara. Ehm..golvet..jag tror det är fotutrymmet bakom förarstolen..tar i när burken ligger ner. Står den upp så verkar den klara sig lustigt nog.
Tror det har med att den kommer längre fram som gör att det inte stämmer.
Men jag vill nog ha den liggandes..men..vi får se.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
te_wik Forummoderator
18 juli 2010 · 12 813 Inlägg

AirOne skrev:

te_wik skrev:
Jag kan inte riktigt förstå vitsen med att ha burken på högkant? Risken att den kommer ta i någonstans ökar ju enormt och när den gör det lossnar den från klämman och kommer knäcka resten av systemet. Ser ju ut att finnas plats för att ha den liggande.


Mvh Tommy

Jo jag ville ha den liggandes också, men...hur ska jag förklara. Ehm..golvet..jag tror det är fotutrymmet bakom förarstolen..tar i när burken ligger ner. Står den upp så verkar den klara sig lustigt nog.
Tror det har med att den kommer längre fram som gör att det inte stämmer.
Men jag vill nog ha den liggandes..men..vi får se.

Okay. Jag menar inte att gnälla på ditt arbete, vill bara komma med tips. Just nu ser det ut som att burken är den lägsta punkten under bilen, vilket inte går..dessutom tror jag inte att SBP godkänner det.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
18 juli 2010 · 26 155 Inlägg

te_wik skrev:

AirOne skrev:

te_wik skrev:
Jag kan inte riktigt förstå vitsen med att ha burken på högkant? Risken att den kommer ta i någonstans ökar ju enormt och när den gör det lossnar den från klämman och kommer knäcka resten av systemet. Ser ju ut att finnas plats för att ha den liggande.


Mvh Tommy

Jo jag ville ha den liggandes också, men...hur ska jag förklara. Ehm..golvet..jag tror det är fotutrymmet bakom förarstolen..tar i när burken ligger ner. Står den upp så verkar den klara sig lustigt nog.
Tror det har med att den kommer längre fram som gör att det inte stämmer.
Men jag vill nog ha den liggandes..men..vi får se.

Okay. Jag menar inte att gnälla på ditt arbete, vill bara komma med tips. Just nu ser det ut som att burken är den lägsta punkten under bilen, vilket inte går..dessutom tror jag inte att SBP godkänner det.



Mvh Tommy

Nej det vet jag smile Och jag har kikat på hur lågt ner den kommer, och det ser värre ut på bilderna än vad det egentligen är. Det skulle funka med en stående, men som sagt. Jag vill ju helst ha den liggande smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mack Forum- och sitemoderator
20 juli 2010 · 26 155 Inlägg

Update!

100720



Idag pysslades det vidare med avgasrörshistorien. Eftersom det även byttes olja och filter på V70:in så blev pysslandet en aningen försenat, men väl igång så blev det ett par timmars arbete gjort i alla fall.

Till att börja med så har jag vinklat ner avgasburken nu så den ligger ner. Skall prova att montera på detta vis, även om det känns som att den kanske kommer att ta i nånstans. Men förhoppningsvis går den dit.
Sedan så klipptes det till materialet till en packning mellan rörkopplingarna. En burk med kryddor från köket fick agera när hålet skulle ritas på plats..man tager vad man haver som sagt tongue
Sedan blev det en lite snabb montering - med hjälp av flickvännen - så att allt är på sin plats inför att hela bygget skall på plats under bilen.
Detta blir dock en annan dag. Förhoppningsvis så snart som möjligt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/967007_u1n004.jpg
[Taget 100720]*Nya upphängningen och rörklammern som håller i hela historien..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/967008_xkwzjl.jpg
[Taget 100720]*..och så den nya egengjorda packningen samt de nya bultarna..*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
MrCarfreak Gasglad
20 juli 2010 · 3 244 Inlägg

Den där packningen kommer nog tyvärr att brännas sönder direkt.. Borde la finnas att köpa en riktig packning?

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Mack Forum- och sitemoderator
20 juli 2010 · 26 155 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Den där packningen kommer nog tyvärr att brännas sönder direkt.. Borde la finnas att köpa en riktig packning?

Tror du? Det stod att den var till för rör..nånting. Minns fasen inte vad det stod exakt just nu.
Tolkade det som att det var till avgasrör och liknande.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Knugcab
20 juli 2010 · 5 111 Inlägg

Inte för att någon bryr sig...men jag mötte faktiskt en sådan här på E4 mellan Kalix och Haparanda idag...en spygrön, med tända gula varselljus. tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Mack Forum- och sitemoderator
20 juli 2010 · 26 155 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Inte för att någon bryr sig...men jag mötte faktiskt en sådan här på E4 mellan Kalix och Haparanda idag...en spygrön, med tända gula varselljus. tongue

Haha..JAG bryr mig. Kul att se att de fortfarande finns ute på vägarna i alla fall smile
Hur var skicket?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang