5245
Sök

Anledning till Aero spridare i 9000 2,3ltt?

1 207 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
Hej. Nu är det så att jag har varit en stolt ägare av en SAAB 9000 A50 i 2 veckor snart. Den tidigare ägaren informerade om att det var bytt motor och den nuvarande har steg 2 nordic chiptrim. Nåväl, cut to the chase som man säger på andra sidan pölen. Nu är det så att jag blev sugen att etanolkonvertera SAAB'en så att man kan få ned kostnaderna medan man samtidigt får lite mer att köra med. Jag samspråkade med en kompis som sade att jag skulle köpa de så kallade "röda spridarna" (dvs. aero spridarna) samt höja bränsletrycket med en btr. Jag kollade sedan upp vad det var för spridare i saaben för tillfället och gissa vad som jag fick se - röda spridare! Nu är jag djävligt fundersam på varför min 2,3ltt har så stora spridare och eftersom förra ägaren emigrerat till norge så har jag problem att få tag i honom.

Hmm, det blev ett långt inlägg detta. Summan av kardemumman: har någon av er något förslag till en anledning varför min SAAB 9000 2,3ltt med nordic steg 2 chip har aero spridare?

Tusen tack för eventuella förslag/förklaringar!

1 019 Inlägg
19 september 2007
De röda spridarna sitter på alla 9000 turbo mellan 94-98. 150hk såväl som 225hk.

1 207 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
Så det är bara btr'n som skilljer dem åt ur bränsle synpunkt då? För flödet är väl proportionerligt med bränsletrycket?

1 019 Inlägg
19 september 2007
maco skrev:
Så det är bara btr'n som skilljer dem åt ur bränsle synpunkt då? För flödet är väl proportionerligt med bränsletrycket?

BTR'n är också samma. Det sprutas ju inte in mer bränsle än vad som "behövs".

1 207 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
Tack för svaret! smile

Sök