5138
Sök

Kan man limma fast en vinge på bilen?

Dann3
24 september 2007
Trådstartare
#1
Jag har en polare som har en stor Kolfiber vinge och så har han fyra stycken plattor som skall sitta under fötterna på vingen och det finns hål till om man skall borra igenom bagagluckan men jag är lite tveksam om han vill göra det så jag undrar om ni vet något RIKTIGT starkt lim som man kan limma mot karossen och till fästerna som är gjorda i aluminium. Han vill ju helst inte att vingen skall trilla av när han drar på lite extra smile

/danne
Senast redigerat av Dann3 (24 september 2007)

Fotograf
1 319 Inlägg
24 september 2007
#2
har du kostat på bilen så mkt så ska du inte snåla med vingen..

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Dann3
24 september 2007
Trådstartare
#3
fredda_king skrev:
har du kostat på bilen så mkt så ska du inte snåla med vingen..

Glömde säga en sak det gäller INTE min Supra, det gäller en polares bil i prisklassen 30.000-40.000 kr roll
Senast redigerat av Dann3 (24 september 2007)

1 833 Inlägg
24 september 2007
#4
PL400 brukar väl hålla. Men jag hade nog skruvat också. Om du endå limmar med ett sådant hårt lim finns det inga argument för att INTE skruva fast vingen också?!

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Dann3
24 september 2007
Trådstartare
#5
Squadron skrev:
PL400 brukar väl hålla. Men jag hade nog skruvat också. Om du endå limmar med ett sådant hårt lim finns det inga argument för att INTE skruva fast vingen också?!

Problemet är att han vill inte borra i bilen...OK skall PL400 hålla bra då? vingen är ju rätt stor så måste vara starkt.

/danne

VW-driver
291 Inlägg
24 september 2007
#6
Det går limma med vanligt monteringslim, men är det en Evo-vinge eller Universalvinge skall dem skruvas in i karossen. Gäller det takvinge så funkar monteringslim om man inte utsätter det för direkt solljus i varmare temperaturer, då stelnar det inte och glider förmodligen ur.

Bäst är att inte använda bilen på några dagar och använda stöd och givetvis ha bilen i skugga 24/7. Därefter är allt prima.

Det var så för mig iaf.

dARKiE
5 031 Inlägg
24 september 2007
#7
Det ville inte jag heller i början, men sen kom verkligheten ifatt mig. Om jag nu ändå ska limma med detta superstarka lim och nångång i framtiden vill ta bort vingen så kommer ändå lacken följa med när man "drar" bort vingen. Så kan lika gärna borra hål och lacka hela bagageluckan om den dagen kommer. För i vilket fall som helst så måste man detta om man får den tanken någon dag! Plus jag kommer inte sitta och tänka "Hoppas inte vingen flyger av nu när jag ligger i 200+..

Tycker han ska borra och lägga rostskydd i hålen och använda sig av rostfria skruva OCH limma.

/darkie

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
24 september 2007
#8
om man nu ändå ska använda PL400 så kan man lika gärna borra i karossen.. vill han ha bort vingen senare så måste han ju ändå slipa ner limmet och lacka om... same same but diffrent!

Team Insane Racing

Svets specialist
680 Inlägg
24 september 2007
#9
jag skulle Borra och samtidigt använda mig av Ultragrip. har alltid använt det. Och även mina polare.. Sitter stenhårt.. Ultragrip 400 tror jag det är.. Grön flaska typ... Borra och LIM!!!!

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound

184 Inlägg
24 september 2007
#10
Jag använder mig dagligen av ultragrip av vad jag får fram av texten så funkar de inte allt för bra till bil.
Jag använde Ultraseal som tål alla sortes plast och fukt å allt de som behövs.
Men som sagt varför inte borra å skruva +  limma. för den säljs väl antagligen med vingen på. fult att tabort å sälja separat tkr ja.
annars går du in på en vanlig bygghandel och läser på alla olika sorters lim;)

Lycka till..

MvH: Johan

Thorssa
24 september 2007
Trådstartare
#11
Beror lite på hur vingen ser ut. Jag har limmat min takvinge och den kommer inte lossna utan att man rycker sönder totalt. Handlar det dock om en större vinge som tar upp större krafter så skulle jag iaf vilja borra den.

375 Inlägg
25 september 2007
#12
Skulle testa med det här http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=18594605
Det är sjukt starkt och borde funka perfekt. finns på de flesta mackar. och clasohlson tydligen tongue

rugga upp ytan med lite sandpapper och torka rent så ska det nog hålla. I reklamen för några år sen så lyfte dom en bil med det wink

problemet är ju bara om du tröttnar på vingen hehe


16 197 Inlägg
25 september 2007
#13
fattar inte vittsen me å limma fast vingen??  skufflucka måste ju iaf lackas om den dan du lessnar på vingen så..   ja skulle utan problem skruva fast den.   tänk om vingen skulle släppa när du typ kör i 100 å så ligger de nån stackare bakom.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Thorssa
25 september 2007
Trådstartare
#14
evilaudio skrev:
fattar inte vittsen me å limma fast vingen??  skufflucka måste ju iaf lackas om den dan du lessnar på vingen så..   ja skulle utan problem skruva fast den.   tänk om vingen skulle släppa när du typ kör i 100 å så ligger de nån stackare bakom.

Är enklare och går fortare. Dessutom slipper du risken med rostproblem runt hålen du borrar.

16 197 Inlägg
25 september 2007
#15
Thorssa skrev:
evilaudio skrev:
fattar inte vittsen me å limma fast vingen??  skufflucka måste ju iaf lackas om den dan du lessnar på vingen så..   ja skulle utan problem skruva fast den.   tänk om vingen skulle släppa när du typ kör i 100 å så ligger de nån stackare bakom.

Är enklare och går fortare. Dessutom slipper du risken med rostproblem runt hålen du borrar.

grunda elle kör me kopparfett runt bultarna så rostar de inte.. sen tar de typ max en timme å montera en vinge om du borrar.   va e de får vinge? plaste elle alu?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
519 Inlägg
18 mars 2008
#16
Dann3 skrev:
Squadron skrev:
PL400 brukar väl hålla. Men jag hade nog skruvat också. Om du endå limmar med ett sådant hårt lim finns det inga argument för att INTE skruva fast vingen också?!

Problemet är att han vill inte borra i bilen...OK skall PL400 hålla bra då? vingen är ju rätt stor så måste vara starkt.

/danne

ne då är de ganska svårt å fast vingen på bakluckan om man inte vill skruva fast den hmm

Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen..
Jag har inte alltid rätt :)

1 675 Inlägg
18 mars 2008
#17
pur lim kan du använda. Inte allt för dyrt och när det väl är till limmat och du ska ha av den sen får du den i 2 delar wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
18 mars 2008
#18
jag kör med super epoxy eller va fan det heter
dock ingen stor vinge
men det ska klara hålla 200kg per kvadrat centimeter



Sök