6130
Sök

B235r: Hade tänkt köpa en 9-5 aero, risken stor för oil sludge?

562 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
Hade tänkt köpa en 9-5 aero, risken stor för oil sludge?

9-5 Aero Sedan -05

1 498 Inlägg
25 september 2007
Inte om du köper en 04 och uppåt

562 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
okej, det är en 02 med full s-bok

9-5 Aero Sedan -05

1 498 Inlägg
25 september 2007
Håll koll på oljemängden och kör ett extra oljebyte mellan servicarna.

2 164 Inlägg
25 september 2007
Kör man mycket och motorn alltid blir väldigt varm så är de oftast inte så stora bekymmer.
Sen ska du hålla koll på oljan hur den ser ut och gärna kolla den minst 1 gång i veckan.
Ser den fin ut och du byter olja vart 1000 mil så är de ingen fara.

MVH

F

Kung
191 Inlägg
3 februari 2008
Det ska hjälpa att uppgradera vevhusventilationen också, prata med en saabåterförsäljare.. jag ska inhandla en 9-5 aero -00 på onsdag, då blir det raka vägen till saab ana i trollhättan för inhandling av vevhusvent! smile

2 164 Inlägg
3 februari 2008
Vill du va helt säker så byt kolvar i motorn så slipper du de helt.

MVH

F

Kung
191 Inlägg
3 februari 2008
vad tror du nya kolvar går på ungefär? utan montering för det fixar jag själv..

3 148 Inlägg
3 februari 2008
Nya kolvar är kanske lite väl drastiskt jag tror man klarar sig bra med metoden som nämnts i tråden;

Uppgraderad vevhusventilation, varmköra, gasa ur bilen riktigt ordentligt så ofta tillfälle ges, byt olja en extra gång mellan servicearna...

Kung
191 Inlägg
3 februari 2008
jo man tycker det ska räcka men med tanke på att det även ska på lite trim så kanske man ska kolla upp lite med kolvar och så smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 februari 2008
har själv kollat upp lite grejor till min och då hade jag ju tänkt satsa på lite mer än bara nya kolvar tongue

Smidda kolvar, verdi-stakar, hårdare ventilfjädrar, starkare ventiler och uppgraderade kamaxlar går på runt 30K utan montering. Bara kolvarna tror jag låg runt 5K.

Min står inne på verkstan just nu med just ett problem i motorn så jag hade tänkt uppgradera motorn lite när den nu ändå måste plockas isär.

Dock lär det bli rätt dyrt för mig eftersom jag varken har kunskap eller möjlighet att fixa allting själv hmm

Och om du söker på forumet i ganska nya trådar under kategorin motor (tror jag iaf det var) så har jag skrivit artikelnummret till den uppgraderingssats du ska ha till din 9-5:a. Priset för satsen är ca 300kr om jag inte kommer ihåg helt fel.

Och är verkligen bilen fullservad med riktiga stämplar (behöver *inte* vara saab-stämplar) och servicearna (stavning ?) följer intervallen så har du åtta års garanti på motorn. Garantin täcker inte allt i motorn utan tex kamkedja och andra vitala delar som kan skadas av problemet med "oil-sludge" men det är definitivt bättre än inget.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Kung
191 Inlägg
3 februari 2008
jo, jag läste ditt inlägg och även länken du hade lagt in! väldigt matnyttigt faktiskt smile som skrivet här ovan av mig så ska jag åka direkt till saab ana och köpa mig ett sånt uppgraderingskit! smile

bilen jag ska köpa är servad var 2000:e mil med stämplar, det är en -00 som gått 12000 mil.. det är ju sista året på den förlängda motorgarantin så jag får börja tänka  lite på motorn tongue

jag har möjligheten att fixa de grejer du skriver och kunskapen har jag runt mig men jag har inte pengarna till det wink jag hade tänkt mig någonstans runt 300hk, det räcker för mig, annars blir jag nog lite väl sugen på gasen lite väl ofta wink

jag har läst på en del ställen och som vanligt så säger alla olika, men 300hk verkar vara gränsen på vad man BÖR trimma en 9-5 till utan att byta kolvar och stakar..

6 170 Inlägg
3 februari 2008
Tänk på att det är inte bara antalet mil mellan servicearna som måste stämma utan det får max vara ett år mellan varje service också.

Första servicen ska vara utförd vid 10 000 km eller inom ett år efter leverans. Därefter ska service utföras var 20 000:e km *eller* en gång per år, vilket som än infaller först.

Så är bilen bara servad enligt miltalet och inte enligt "åren" så gäller alltså inte garantin ändå, kolla serviceboken nogrannt med detta i åtanke innan du köper bilen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
4 februari 2008
lite drygt 300 häst stämmer bra som gräns för kolvar osv enligt MapTun iaf och de verkar ju kunna sina saker=D

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Kung
191 Inlägg
4 februari 2008
2250 mil va det väl mellan serviceintervallena? men eftersom det retroaktiva garantin ändå går ut i år så är det inte mycket att hurra för :s ägaren innan körde bilen långresor mellan sthlm och västkusten så den har ju gått långa "varma" mil för det mesta..

men som sagt, bilen fyller 8 i år och då går garantin ut så det bästa jag kan göra är att uppgradera vevhusventilationen och byta olja och filter ofta och hoppas på det bästa! smile

6 170 Inlägg
4 februari 2008
2000 mil är det mellan varje service men det får vara max 250 mil över serviceintervallet men det e ju inget saab gillar direkt.

2 164 Inlägg
4 februari 2008
Nya kolvar eller smidda då går på ca 8000:- + montering.
JAg rekomenderar de starkt att byta till andra kolvar på en aero.
Vevhus uppdateringen är ingen garanti de är där emot om man byter kolvar att man slipper problem med de igen.

MVH

F

1 892 Inlägg
4 februari 2008
håller med där SMIDDA kolvar är lösningen på problemet,
Eller T5 kolvar om du så gillar men om man väl river motorn så är det väl lika bra att satsa på nya smidda..
MVH/Englund

Kung
191 Inlägg
4 februari 2008
Fredrik-79 skrev:
Nya kolvar eller smidda då går på ca 8000:- + montering.
JAg rekomenderar de starkt att byta till andra kolvar på en aero.
Vevhus uppdateringen är ingen garanti de är där emot om man byter kolvar att man slipper problem med de igen.

MVH

F

Ja, jag får titta på det där då, eventuellt köpa nya kolvar när 9000 säljs..

Troligen bäst då med tanke på att jag vill ha dit runt 300hk!
finns det nått ställe i västsverige som säljer och monterar kolvar/stakar billigt/bra?

Sök