2813
Sök

Saab 900ng turbo, går hackigt.

15 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
Min saab 900 går helt ok när den är kall, men så fort den blir varm börjar den gå ojämnt. En lite skum detalj är att den går oftast bra när man inte gasar för fullt. Så fort du petar ner så börjar den rycka som fn =/ Har kollat alla slangar o turbon verkar ladda som den ska. Kan det vara magnetventilen eller något elektriskt? Någon som har någon idé, bra som dålig. Börjar bli less på bilen =P

1 019 Inlägg
29 september 2007
Börja med nya tändstift av rätt sort, NGK BCPR7ES-11. Hjälper inte det så försök få tag i en fungerande DI-kassett att provbyta med. Hjälper inte det så kan du börja misstänka vevaxelgivaren.

15 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
Tändstiften bytte jag direkt efter att den börjat klydda. Kassetten e fungerande. Problemet uppstod direkt va inget som kom succesivt. Får kolla det du säger, låter som verkstadsjobb hehe.

1 019 Inlägg
29 september 2007
Slottspojken skrev:
Kassetten e fungerande.

Du har testat med en annan alltså?

15 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
Ja jag har ju det men dock bara en kortare sträcka. Bilen har bara varit så här en vecka o det jag upplever det som att det blir värre för varje mil jag kör =/ Idag när jag körde pluddra den även vid tomgång. Funderar på om det kan vara soppapumpen eller nått sånt. Bilen har ju endå rullat 20 tusen nu. Men svaret på din fråga är dock att den gick bra med den andra kassetten. Men kanske får kolla det igen för motorn måste bli riktigt varm innan den börjar strula.

1 019 Inlägg
29 september 2007
Bränslepumpen är ju också en kandidat.

Krånglande vevaxelgivare brukar vara värmekänsliga men då brukar även bilen vägra starta när den är varm. Om givaren lägger av helt så brukar tipset vara att kolla varvräknaren när man kör på starten. Om givaren är död så rör sig inte varvräknaren. En fungerande givare ska göra att varvräknaren lyfter något när man kör på starten.

Om det blir värre och bilen tillslut inte startar så kan du ju kolla det iaf.

15 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
hehe ja det låter vettigt.. tack för tipsen smile Är ju inte så konstigt att man drar sig för att lämna in bilen på märkesverkstad då de e duktiga på att ta betalt för typ noll jobb.

Sök