1543
Sök

Skillnaden mellan rak-6 och V6 motorer!

114 Inlägg
1 oktober 2007
#21
själv gillar jag ljudet med en rak sexa tex m3 3.2 eller min egen 325 turbo-91 eller 325 turbo-88 !!!! visst en vr6 låter fint den med!!! men vr6 åker det ju redan tre st vid varje gathörn!!! ett litet filmklipp på en sugtrimmad m3motor i en compact http://video.google.com/videoplay?docid … ;plindex=0

///BMW 325 Turbo///
När Holset talar ,lyssnar man!

1 255 Inlägg
1 oktober 2007
#22
leo_m83 skrev:
tjena grabbar!

Har gått runt nu ett tag och kliat i huvudet, men jag får inte fram svaret på följande fråga:


Vad är skillnaden mellan 3L rak 6 (som till ex sitter i visa bmw och nissan skyline) och en 3L V6 (nissan 300zx) motor, altså prestandard mässigt. Är det så att man har mer vrid med en V motor jamfört med en rak motor eller vad är krukset med det?

Skulle vara intressant att veta om det verkligen finns någon skillnad mellan de i prestandard mässigt.

Skyline har ju bara en 2,6L rak 6a

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Smålänning
7 887 Inlägg
1 oktober 2007
#23
Ska man gå på Volvo LV:s beskrivning av för och nackdelar med V-motor och Radmotor så är radmotorns fördel att man har bredare lagerytor för vevlagrena.
Kan va för att volvo säkert inte vet hur man tillverkar en v-motor, men en uns sanning ligger det däri.
En Mecrdedes 3 liters turbodiesel-radsexa med rakt rör. Minst tretum! Där har ni ljud!

eller en lågvarvig sugsexa med stor volym... mums.

Själv så föredrar jag radsexor. Känns mäktigare och pålitligare på nått vis.
En V6 känns som en stympad V8 wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 661 Inlägg
1 oktober 2007
#24
twin_cam skrev:
Ska man gå på Volvo LV:s beskrivning av för och nackdelar med V-motor och Radmotor så är radmotorns fördel att man har bredare lagerytor för vevlagrena.
Kan va för att volvo säkert inte vet hur man tillverkar en v-motor, men en uns sanning ligger det däri.
En Mecrdedes 3 liters turbodiesel-radsexa med rakt rör. Minst tretum! Där har ni ljud!

eller en lågvarvig sugsexa med stor volym... mums.

Själv så föredrar jag radsexor. Känns mäktigare och pålitligare på nått vis.
En V6 känns som en stympad V8 wink

Polarens M3 motor låter helt fantastsikt när man varvar den fast det som saknas är ju turbosången.
Så därför tycker jag att min V6 med dubbelturbo och dump låter bättre.

Långtradarchaffis
224 Inlägg
1 oktober 2007
#25
jonte_smte skrev:
själv gillar jag ljudet med en rak sexa tex m3 3.2 eller min egen 325 turbo-91 eller 325 turbo-88 !!!! visst en vr6 låter fint den med!!! men vr6 åker det ju redan tre st vid varje gathörn!!! ett litet filmklipp på en sugtrimmad m3motor i en compact http://video.google.com/videoplay?docid … ;plindex=0

Det där ljudet är nästintill oslagbart smile F*n va den lät gött

Den som påstår att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

leo_m83
1 oktober 2007
Trådstartare
#26
hehehe, bra beskriv grabbar big_smile

Biltokig
870 Inlägg
1 oktober 2007
#27
Nu har detta urartat lite i en diskussion om ljudet mellan V och Raka 6or... Så jag måste ju vara med och bidra till moderatorernas irritation (no offense guys wink)

Jag tycker att en Rak 6a lätt blir lite tunn i tonen och det händer för lite med ljudet (det är fint ändå dock)
En V6 låter klart mulligare och varmare, men samtidigt mindre rejsigt och mindre upphetsande uppe i varv

Vad är då bäst? VR6 såklart big_smile mulligt gurglande rovdjursläte på lägre varv och skrikande skönsång uppe i varv

//Tack o hej leverpastej
Senast redigerat av Mr_Gear (1 oktober 2007)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

5 710 Inlägg
2 oktober 2007
#28
Det finns ingenting som säger att en V-motor skulle ha mer vridmoment och att det kommer tidigare p.g.a cylinderplaceringen.

Lite för och nackdelar mellan R o V motorer ren allmänt:

Rak
+ Fler stödpunkter för vevaxeln.
+ Större lageryta för vevstaken.
+ Lättservad.
+ Relativt få rörliga delar.

- Motorn blir lång och hög och tar stor plats.
- Vev/kamaxel blir långa, en nackdel t.ex vid höga varvatal.

V-motor
+ Kompakt, man kan göra en stor
motor ( i volym) utan att den tar stor plats.
+ Vridstyv, motorn kan utgära en bärande del av fordornet.

- Många rörliga delar.
- Få ramlagerytor för vevaxeln.
- Vevstakarna får dela på en vevtapp= små lagerytor för vevstakarna.
- Svårare att serva.

MVH Jonas
..............

121 Inlägg
2 oktober 2007
#29
leo_m83 skrev:
tjena grabbar!

Har gått runt nu ett tag och kliat i huvudet, men jag får inte fram svaret på följande fråga:


Vad är skillnaden mellan 3L rak 6 (som till ex sitter i visa bmw och nissan skyline) och en 3L V6 (nissan 300zx) motor, altså prestandard mässigt. Är det så att man har mer vrid med en V motor jamfört med en rak motor eller vad är krukset med det?

Skulle vara intressant att veta om det verkligen finns någon skillnad mellan de i prestandard mässigt.

Skulle vilja påstå att en L6 har ett lite högre register ofta.
En V6 brukar vara lite saftigare från botten. tongue
V motorer kommer ju med olika vinklar tex 90grader eller 60grader detta påverkar ofta karaktären.

-Jag bara älskar V6 kan ju tilläggas. tongue


2 021 Inlägg
2 oktober 2007
#30
raka sexor ska de va, jäkla härligt ljud ..så e dom rätt snygga också http://www.garaget.org/?car=43297&image=370489


376 Inlägg
2 oktober 2007
#31
En rak sexa har en oslagbar silkeslen och underbar gång til lskillnad mot en V6;)

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

956 Inlägg
2 oktober 2007
#32
[quote=

Vad är då bäst? VR6 såklart big_smile mulligt gurglande rovdjursläte på lägre varv och skrikande skönsång uppe i varv

//Tack o hej leverpastej[/quote]
Håller med där..där har ni ju en blanding av både underbart ljud och underbar gång..
rak v6:a ska det vara:p
Senast redigerat av golf88 (2 oktober 2007)

eldus veldus

159 Inlägg
2 oktober 2007
#33
"rak v6:a"  lollollol

MVH smile

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)

Dåre
274 Inlägg
3 oktober 2007
#34
Rlundgren skrev:
jonte_smte skrev:
själv gillar jag ljudet med en rak sexa tex m3 3.2 eller min egen 325 turbo-91 eller 325 turbo-88 !!!! visst en vr6 låter fint den med!!! men vr6 åker det ju redan tre st vid varje gathörn!!! ett litet filmklipp på en sugtrimmad m3motor i en compact http://video.google.com/videoplay?docid … ;plindex=0

Det där ljudet är nästintill oslagbart smile F*n va den lät gött

Instämmer , helt klart !

Ät mig

338 Inlägg
3 oktober 2007
#35
bmw32 skrev:
"rak v6:a"  lollollol

MVH smile

En rak V6'a är ju toppen smile

7 120 Inlägg
3 oktober 2007
#36
Jag tycker iaf att detta låter underbart smile
http://uk.youtube.com/watch?v=RLEKiHLk564

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 oktober 2007
#37
Opel hade en smart liten lösning på detta med för- och nackdelarna med V6 och R6 (raka sexor), Dual Ram.

Motorn funkar som en rak sexa till ett visst vartal och sen blir det en V6'a. Eller tvärtom.

Nån som kan Opel kan ju förklara bättre *bjuder in MilleN till diskussionen* tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

9 Inlägg
3 oktober 2007
#38
HEHE  ni snackar om era raka sexor.. jag har både en bmw o en audi.. tacka vet jag detta.
http://www.youtube.com/watch?v=OhNIeZ7FzwU

live hard

64 Inlägg
3 oktober 2007
#39
Farsans gamla mercedes E320 med rak sexa går och låter som en dröm, nu köpte han en ny E240 med V6 och även fast den är 10 år nyare så går motorn fan så mycket sämre... Synd att det i stort sätt bara är BMW som gör raka sexor fortfarande...


121 Inlägg
3 oktober 2007
#40
golf88 skrev:
[quote=

Vad är då bäst? VR6 såklart big_smile mulligt gurglande rovdjursläte på lägre varv och skrikande skönsång uppe i varv

//Tack o hej leverpastej[/quote]
Håller med där..där har ni ju en blanding av både underbart ljud och underbar gång..
rak v6:a ska det vara:p

Tack till dagens skratt! tongue

Somsagt finns det ju iallaf en kombination av dom båda dvs. 60grad. sexor. har lite av egenskaperna/nakdelar av båda.



Sök