The_Mechanic skrev:
Garic skrev:
vafan spelar det för roll hur dom låter? Det är väl bara dom som har 1.6-1.8 liters motorer som vill höras och vara streetrace wannabe.
jag undrar också vad finns det för positiva samt negativa sidor i jämförelse mellan V och R motorteknik.
än så länge var det scirocco8v som gav bästa svaret, tycker jag:)
Raka motorer har i överlag alltid bättre vrid samt botten drag från låga varv, oftast inte lika "hög" varviga, medans V-ställda motorer är mer varv-villiga får man lättare mer hästkrafter ur dessa men sämre vrid,
Ett skol exempel är Volvos raka lastbils dieslar och Scanias V-ställda dieselar, kolla man där så har inte v-motorn en chans i att segdra vid låga varv den dör ut redan vid 1100varv så tappar den stort sett all ork, medans volvos raka-motorer seg drar väldigt hårt ner till 800varv, men sen kollar man effekt kurvorna, så har volvos sin max HK och vrid mellan 1000 och 1500 varv per minunt som max, men kollar man på scania så vaknar inte riktigt motorns alla hästar o nm förens vid 1400/1500 varv o drar tills 2000varv/min
Motorerna jag pratar om är Volvos D16C och Scanias 164. altså båda är 16liters motorer i samma serier.
Där hoppas jag du ska få lite inblick i vad som är skillnader

Jag skulle vilja säga snarare tvärtom, men men

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!