?

Kjella
30 oktober 2005 · 5 Inlägg

?

Senast redigerat av Kjella (27 januari 2008)

ventohuan Fartdåre!
30 oktober 2005 · 592 Inlägg

De blir inte så bra om den går av. Hade nog bytt remmen för o va säker på att inget händer.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
Nallen_sthlm Direktör
30 oktober 2005 · 305 Inlägg

I bästa fall får du bara sallad i motorn hehe, Däför man kör saab med kamkedja wink

Speed limit are only for pussy
frasse4
30 oktober 2005 · 736 Inlägg

Eftersom det är en b230 motor blir det dessvärre ventilsallad. Hade det varit en b23 motor hade den bara stannat. Är en billig försäkring. Men kolla på kamremmskåpan i plast, där ska sitta en lapp som säger när den byttes. Ska göras var 7000 mil på 240, kanske samma på 740 (min bil gick 14000 innan jag bytte, men man ska väl inte utmana ödet i onödan...)

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Kjella
30 oktober 2005 · 5 Inlägg

tack så mycket för svaren, får väl ta och byta den snarast för säkerhets skull

callitu
21 december 2005 · 29 Inlägg

hej det händer inte ett skit om den går av det är vanligt att vevaxeldreven pajar på dom har själv råkat ut för det och att remmen gått av ....dit med en nu bara å åk sen

yazzo
21 december 2005 · 18 Inlägg

Eftersom det är så lätt att byta kamrem på 740, så skulle jag byta den även om förra ägaren säger att den är nybytt.

turbotompa fritidsprofessor
21 december 2005 · 1 197 Inlägg

FEL FEL FEL... bara för att det är en b230 så betyder inte det att ventilerna pajar... någon enstaka version är det som inte klarar sig, bl.a 16ventilaren





frasse4 skrev:
Eftersom det är en b230 motor blir det dessvärre ventilsallad. Hade det varit en b23 motor hade den bara stannat. Är en billig försäkring. Men kolla på kamremmskåpan i plast, där ska sitta en lapp som säger när den byttes. Ska göras var 7000 mil på 240, kanske samma på 740 (min bil gick 14000 innan jag bytte, men man ska väl inte utmana ödet i onödan...)

mr_loffe
21 december 2005 · 272 Inlägg

Har jag med för mig... Behöver inte vara fara på taket. Men alltid bra att veta att den är fräsch i vilket fall

turbotompa skrev:
FEL FEL FEL... bara för att det är en b230 så betyder inte det att ventilerna pajar... någon enstaka version är det som inte klarar sig, bl.a 16ventilaren





frasse4 skrev:
Eftersom det är en b230 motor blir det dessvärre ventilsallad. Hade det varit en b23 motor hade den bara stannat. Är en billig försäkring. Men kolla på kamremmskåpan i plast, där ska sitta en lapp som säger när den byttes. Ska göras var 7000 mil på 240, kanske samma på 740 (min bil gick 14000 innan jag bytte, men man ska väl inte utmana ödet i onödan...)

chevalillis bilmekaniker
21 december 2005 · 131 Inlägg

det kommer inte hända nått om den går av för det är bar apå vissa enstaka modeller som det kan ta i på..
men om du är osäker så kan det va bra o byta rem ändå för det ä ju så lätt och så kostar den ju bara ca 125 spänn..

Gurra Båtmekaniker
28 december 2005 · 57 Inlägg

Glöm för allt i världen inte att byta spännrullen samtidigt... Det är ju inte helt ovanligt att den skär och det är då remmen går av!

Friska motorer tänder varje varv
kajc
28 december 2005 · 311 Inlägg

Jag hade en 740 i somras där kamremmen gick av och det hände ingenting. Bara dit med en ny kamrem. Däremot kan det bli värre skador om den går av vid högt varvtal eller om motorn är modifierad
(tex högkompressionskolvar, planad topp mm.)

frasse4
28 december 2005 · 736 Inlägg

frasse4 skrev:
Eftersom det är en b230 motor blir det dessvärre ventilsallad. Hade det varit en b23 motor hade den bara stannat. Är en billig försäkring. Men kolla på kamremmskåpan i plast, där ska sitta en lapp som säger när den byttes. Ska göras var 7000 mil på 240, kanske samma på 740 (min bil gick 14000 innan jag bytte, men man ska väl inte utmana ödet i onödan...)

Jag rättar mig själv tongue
Om jag inte har helt fel nu med så beror det på vilket topp man har, fanns ju 530 och 531 samt någon 630 tror jag. 530 och 531 klarar sig men inte 630 tror jag. Och 630 sitter inte på så många motorer, hmm låt mig se på b230k tror jag kanske, alltså motorn i fråga... Rätta mig om jag har fel igen!

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Crillson
29 december 2005 · 19 Inlägg

Är inte K motoren väldigt känsliga  motorer för bland annat om kamremmen går av ?

BMW 320i (1986)
xBjorlingx
29 december 2005 · 433 Inlägg

8v brukar väl inte ta allt för mkt skada av att kamremmen rasar..det är väl som alla andra säger..men för mig med 16v är d värre..hehe..tack å adjö med motorn då.. sad

chevlafyrtio
29 december 2005 · 4 Inlägg

den stannar bara

Mercedes 300 td "300 davidsson" (1993)
fredrik85
30 december 2005 · 1 Inlägg

det händer inget på den motor bara på b21 motorerna..

Krooona Volvo frälst
31 december 2005 · 51 Inlägg

Grabbar!
Lyssna här!
De enda motorerna som ventilera pajjar av är K motorerna o 16V
För i K motorn finns inget förbräningsrum i kolvarna..
Men i de andra som E A F motornerna klarar sig ventilerna!


Alltid volvo:D:

Volvo S60R Awd Flashgreen
jgus86 Så eller så eller tvärtom.
31 december 2005 · 86 Inlägg

är det inte samma lika på b230 förutom att K är en slags förgasare och A är en annan slags? och insprut på E/F? eller är det mkt som skiljer? kammar o så?

/Joel
"Det ordnar sig alltid."
4G63GalantGTI_R Avstängd
13 januari 2006 · 138 Inlägg

Som Kroona sa...

B230 K ski/ snikmotorn
ock B234 16v

Går sönder när kamremmen går av....
inte de andra...
punkt!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang