10656
Sök

Fråga: Ang. Saabs Aero/Cadillac BLS SPL (V6 2.8 Turbo)

1 256 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
Vi stod och pratade på jobbet idag angående V6an med turbo som finns i SAAB och Cadillac.. Vi var flera som fått höra att den är dubbelturbomatad, men så kommer en mekaniker och säger att det är bara en singelturbo till V6an..

Någon som vet det korrekta svaret? Inga spekulationer tack.

Tack på förhand..

Mvh Jonni
Senast redigerat av Jonni (9 oktober 2007)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 oktober 2007
Den jag sett har enkel turbo.

Jag resonerade med en bekant när vi tittade och kom fram till att man får göra som på gamla 99/900 när man ska trimma. Batteriet i skuffen så man får dit större turbo big_smile

MVH Hampus

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 oktober 2007
Gällande bensinaren så vet jag inte om det är snikvarianten som satt på gamla v6 turbo (9-5 fas 1) där bara ena cylinderbanken driver turbon... Hoppas det är så att båda driver på nya v6:an...

2 164 Inlägg
10 oktober 2007
I Aeron sitter ett dubbel skroll hjul som är en singel turbo med dubbla ingångar för avgaserna men bara 1 kompressor del.
På den nya TTid motorn är de dubbla axlar i med dubbla uppsättningar skroll hjul.
De är igentlien 2 turbo agg i ett.

Enkelt utryckt då.

MVH

F

1 256 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
I Aeron sitter ett dubbel skroll hjul som är en singel turbo med dubbla ingångar för avgaserna men bara 1 kompressor del.
På den nya TTid motorn är de dubbla axlar i med dubbla uppsättningar skroll hjul.
De är igentlien 2 turbo agg i ett.

Enkelt utryckt då.

MVH

F

Många tack!, Fick alla svar jag ville ha där

Mvh Jonni

2 164 Inlägg
22 oktober 2007
Henrik_G skrev:
camaro67 skrev:
Det finns/kommer en diesel 6:a som ska ha dubbelturbo med samma princip som Supran har

Det är en diesel 4:a smile

BMWs turbo 6a har de systemet.
Sen vet jag inte hur GMs nya disel V6a kommer att vara.

MVH

F

Sök