10073
Sök

Tankade diesel i en bensinare =( Vad göra nu?????

2 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
Hjälp!!! Jag gjorde en riktigt klantig sak härom dagen. Vill egentligen inte erkänna det men ...Jag tankade diesel istället för 95 oktan i min SAAB 9-5. Tanken var nästan tom så koncentrationen av diesel var väldigt hög. Bilen blev stående efter några mil. Nu är bensinpumpen bytt men bilen ryker vitt som bara den när man startar den. Annars märks inget särskilt. Vad ska jag göra??? Hjälp!!!

1 661 Inlägg
13 oktober 2007
Töm tanken och häll i bensin så ska det gå. Ska du va riktigt seriös ska du rengöra allting men det ska inte behövas.

557 Inlägg
13 oktober 2007
Som Hardjim säger, allt bör rengöras från tank till förbränningen men det kanske du slipper.

//Jerry

Gorgilus addictus
4 782 Inlägg
13 oktober 2007
Töm tanken så mycket du kan, sen fyller du upp med bensin. Sen ska du se att det löser sig.

Dock ska jag sägae en sak tongue De misstaget har en kompis till mig gjort, fast han gjorde det på truck istället, fast att jag sa; Du ska tanka DIESEL på den, inte bensin. Okej sa han, men nog fan kom han tebax med bensin i tanken ändå?!?

Allt för den där jävla hatten!

948 Inlägg
13 oktober 2007
tänkte på en grej om du lossnar slangen för bränslet vid motorn och sätter på en slang eller nått så att du leder ner den till en dunk vrider på tändning så att bränslepumpen går igång då borde det ju trycka ur allt sen i dunken, montera tillbaka slangen vid motorn, byt bränslefilter och sen i med bensin..tror du om detta? och i med en flaska stp spridar rengörning kanske inte heller är fel?
Senast redigerat av TobbeTT (13 oktober 2007)

Mekaniker
472 Inlägg
13 oktober 2007
Har du startat bilen med dieseln i? Annars så är det ju bara tanken som behöver rengöras.

BMW-tok

2 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
Jag körde 3 mil innan bilen dog.mad, så dessvärre behöver nog hela alltet rengöras.

5 710 Inlägg
13 oktober 2007
denzo skrev:
Jag körde 3 mil innan bilen dog.mad, så dessvärre behöver nog hela alltet rengöras.

Rengöringen fixar bensinen.
Sug ur all diesel och fyll upp med bensin.
Kör sedan lugnt och försiktigt.

MVH Jonas
..............

152 Inlägg
13 oktober 2007
och byt tändstift illa kvickt efteråt. De beckar igen ganska ordentligt av diesel...:rolleyes:

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

247 Inlägg
17 oktober 2007
då har du smörjt upp spridarna nu då:D

12 086 Inlägg
17 oktober 2007
Hur lyckades du med det?
Man får inte in tank"pistolen" i ett tank"hål" som är avsätt för bensin!

510 Inlägg
17 oktober 2007
JapMax skrev:
Hur lyckades du med det?

Inte så svårt .. E polare hade reserven kvar .. Tankade 100kr .. Sen skulle han fylla upp med lite e85, och han började tanka .. Efter typ 400kr stanna han .. Gissa om bilen gick ryckigt haha xD (740 Gl) .. Mvh Johan

755 Inlägg
17 oktober 2007
JapMax skrev:
Hur lyckades du med det?

det går visst att göra är lite olika i olika bilar.. en kompis tankade i 8 liter innan vi fråfgade varför han tankade diesel.. hände inte något med bilen

1 741 Inlägg
17 oktober 2007
jo men på en så pass ny bil som SAAB 9-5 så bör det inte ska gå tycker jag. men ja.. jag kan inget om saaaaab så.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

736 Inlägg
17 oktober 2007
Det är inte så farligt med lite diesel i tanken på en bensinare, bensin i en diesel är en annan femma. Men på en såpass ny bil så skulle jag nog inte chansa... :S

Sök