9297
Sök

Vad behövs för att köra 740 tic på etanol?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
hallå, har gått å funderat på å prova köra min bil på etanol, nått man behöver dona till innan man tankar i eller är det bara att köra, B230FT motorn..

mvh daniel

Svetsrobotprogrammerare
364 Inlägg
14 oktober 2007
tror du behöver sätta i en regulator som höjer bränsletrycket om ja inte minns fel, sen kan du nog inte köra på bara e85 utan du behöver nog tanka lite blyfri 95 också för att den ska gå helt klockrent, tror brs har etanolkonverteringskit om ja inte minns fel http://www.bsrab.se

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
jo men nu kör jag på 40% E85, och det går finfint det., men högre blandning så läre jag nog skaffa en btr, ska ju vara lite högre tryck då..

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 oktober 2007
tal0n skrev:
jo men nu kör jag på 40% E85, och det går finfint det.,

Vad har du för EGT? det kan kännas som om allt går jättetoppen sen blir det väldigt dumt helt plötsligt...

http://www.garaget.org/gallery/archive/66521/171216_28446j.jpg
B230ET E85 omappad

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

539 Inlägg
14 oktober 2007
tal0n skrev:
jo men nu kör jag på 40% E85, och det går finfint det., men högre blandning så läre jag nog skaffa en btr, ska ju vara lite högre tryck då..

hur e de med katalysatorn då? mår den bra efter det?

Smålänning
7 887 Inlägg
14 oktober 2007
Garic skrev:
tal0n skrev:

hur e de med katalysatorn då? mår den bra efter det?

Det får vi veta om 5 dagar smile jag körde 60% i min, så vi får se om katten överlevde.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

674 Inlägg
14 oktober 2007
Det finns mer trådar om E85. Läs de också..

With great freedom comes great responsebility

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
EGT vet ja inte riktigt vad det är förnå?., men fin bild smile., hehe..
tja katten tycker väl inte om det alltför mycket skjulle ja kunna tänkta mej?, eller? .P

1 058 Inlägg
14 oktober 2007
EGT- Exhaust Gas Temp. avgastemp på svenska.

det dom försöker säga till dig är att iblandning av etanol ger ett högre lambda värde, en snålare blandning som ger ökad risk för spikning och diverse tråkigheter.. omappad/orörd motor med etanol + lite skruvad WG eller dylikt, och du kan gissa vad som ofrånkomligen kommer inträffa.. typ som på bilden ovan tongue

PoLoud =D

375 Inlägg
15 oktober 2007
Det finns olika sätt för etanol konvertering.
Antingen signal modifiering ( anv jag)
Kostar ca 3000kr, och den förlänger spridar signalen med ca30%. Dock bör man inte varva över 3500 en längre tid. Men visst kan man varva ur motorn max en kort stund.

sedan kan man byta spridare. Fördelen är att du kan behålla bilen orginaltryck men det är krångligt att återställa (byta tillbaks till orginalspridare).

Hör efter med din märkesverkstad vad dina insprutningsmunstycken flödar i dag och köp sedan (om det finns) munstycken som flödar 39% +-5% mer

Sist så har man BTR: Bränsletryckshöjning med hjälp av en bränsletrycksregulator (BTR), billigast och fungerar tillfredställande. Kostnad runt 1 000 kr. Enkelt att återställa.

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 oktober 2007
Andreas_ace skrev:
Det finns olika sätt för etanol konvertering.
Antingen signal modifiering ( anv jag)
Kostar ca 3000kr, och den förlänger spridar signalen med ca30%. Dock bör man inte varva över 3500 en längre tid. Men visst kan man varva ur motorn max en kort stund.

Varför köpa något som inte fugnerar för 3000kr när man kan få en riktig mappning för nästan samma pengar?

Att bara ösa på 30-40% mer soppa blir bara dyrt, det är inte förrens man höjer tändningen också som bränsleekonomin infinner sig.

som exempel ger min bil 370hk på 98oktan, bara byta till E85 och ge rätt mängd soppa gav 385hk.    Vidare mappning av tändning gav 435hk.   Dvs 50hk mer bara på tändningen.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

375 Inlägg
16 oktober 2007
Jag kör med box och har fungerat i 2 år utan anmärkning från bilprovning.
Motor håller lamda som den ska, och motorn är kontrollerad efter förslitningar.
Även skönt med att ha helt sotfri topp när man byter topplockspackning.

Och gällande b230f  så går tändningen inte att justera, ej heller varvtal ( vet ej om 230ft).
Så att ösa på 30-40% mer soppa är det enda.

Och 30-40% är ett måste med e85 då den innehåller 30% mer syre än bensin.

Med 95 drar bilen 0,8l/mil och etanol 1.1, så NEJ. Det blir inte dyrare med e85 konvereringen.

Fördelen med box är att man kan gå till etanol till bensin med en knapptryckning.
Och man behöver itne köra slut på befintligt drivmedel eller justera om ngt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 oktober 2007
Kanske inte dyrare än 95oktan, men dyrare än det behöver bli.

En B230F spelar det nog ingen större roll egentligen, men turbon är lurigare då man börjar plocka lite litereffekt.

Gäller det Motronic så är det enklare att mappa än LH-spruten...

Sök