Böter

Fabbes
17 oktober 2007 · 7 Inlägg

Tänkte kolla med bötesveteraner hur det ligger till egentligen. Såhär va det, hade vart i stockholm under dagen och köpt min R32a, sen på kvällen var jag ute å skjussa lite folk.
Jaja iallafall så kommer jag glidandes i 70 på en 70 väg, plötsligt så kommer det en grön volvo kombi ut från en utfart i fullt ös och tänker plöja om mig (2 filer), "I helvete heller!" tänker jag å trycker plattan i mattan å kör om han, så ser jag blåljus i backspegeln. Helt kallsvettig kör jag in till sidan så kommer det fram en polis (riktigt het kan jag tillägga) å säger du det är 70 här, (hade passerat en 50 skylt men det visste dom tydligen inte roll ) jag vet säger jag, och du körde i 120 men vi mätte inte men såg på våran mätare å vi är 2 så vi har vittne. Eh jaha säger jag, bla bla bla... kan ta ditt körkort... bla, sen säger hon, du ska inte bli trissad till att rejsa så där. tog snällt min böter å drog illa kvickt, sen slog det mig är inte det där att tvinga fram ett brott å får man göra så i sverige? hmm


Kul fakta: Polarn ringde 5min efter å sa åt mig att ta de piano för det var en ny civilare i stan, en grön volvo kombi.

Senast redigerat av Fabbes (17 oktober 2007)

En kanot, flera kanötter...
mjukismagnus
17 oktober 2007 · 470 Inlägg

Ehh vad jag har hört kan dem inte ge böter om de inte mätt upp det med Laser ???

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!
Urkas Kräsen grafiker
17 oktober 2007 · 1 775 Inlägg

Tvinga fram ett brott? Det är inte en jävel som har sagt att man måste gasa på bara för det kommer en bil o ska köra om en. Du får skylla dig själv helt enkelt.

Whine whine!
C70
17 oktober 2007 · 424 Inlägg

En mätning måste ske.....hastighetsmätaren är ingen hållbar mätning.

Fabbes
17 oktober 2007 · 7 Inlägg

Jag har alltså hakat upp mig på fel sak hmm
Enligt poliserna så räckte det att dom var 2 i bilen för att ge böter.

En kanot, flera kanötter...
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
17 oktober 2007 · 1 781 Inlägg

jag kan ju säga såhär.. dem måste egentligen ha uppmätt hastigheten osv osv
hastighetsmätare räcker inte

om man skulle ta upp det i rätten så skulle det stå ord mot ord
och oftast så väger polismännens ord mer.. i ditt fall så skulle jag nog nekat till brott om dem inte haft uppmätt hastighet

Team Insane Racing
Urkas Kräsen grafiker
17 oktober 2007 · 1 775 Inlägg

Brukar väl funka om dom har en kamera i bilen med hastighet o allt?

Whine whine!
Saab_girl C70 byggande djurvårdare
17 oktober 2007 · 545 Inlägg

heh schysst kompis du hade...wink

Två ord räcker, SAAB knäcker
John87 Stolt Volvoägare
17 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

smen skrev:

Urkas skrev:
Brukar väl funka om dom har en kamera i bilen med hastighet o allt?

dom vet inte din exakta fart om du inte möter dom

Vart tar du din fakta ifrån?
Låter lite som rykten och gissningar.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
MrTobias
17 oktober 2007 · 1 297 Inlägg

jag vart också hetsad av en polisbil! var i stan å körde.. såg att polisen var en bra bit bort men jag saktade ändå ner till laglig hastighet. de kommer ikapp mig väldigt fort och ligger strax bakom mig.. kollar antagligen upp bilen.. sen drar de på i en rondell. Jag ska åt samma håll som mig så jag ligger en bit bakom. när de kommer in i nästa rondell så saktar de in löjligt mycket. så jag kommer ikapp dem. efter rondellen där de glider så drar de igen. Jag taggat som fan var nästan påväg om dem smile.. ligger iaf 90 på 70väg efter polisen. De kommer till ett ställe där man kan svänga vänster och det är en refug. där stannar de mitt i vägen. Jag stannar bakom lite orolig att de ska komma någon och köra in i mig. så kommer polisen fram och säger först att jag körde för fort tidigare i stan. sen att de får köra för fort men de får inte jag. var en manlig och en kvinlig polis. när killen säger att han får köra för fort ser man nästan på tjejen att han svamlar, borde ha frågat henne om de verkligen stämmer smile.. slutade med att de sa åt mig att stänga av dimljusen och slå på halvljusen som jag av vana körde med(mitt i natten, helt omöjligt att bryta den vanan), sen åkte de iväg och snackade med securitas 100 meter bort smile

viccoA
17 oktober 2007 · 3 110 Inlägg

MrTobias skrev:
jag vart också hetsad av en polisbil! var i stan å körde.. såg att polisen var en bra bit bort men jag saktade ändå ner till laglig hastighet. de kommer ikapp mig väldigt fort och ligger strax bakom mig.. kollar antagligen upp bilen.. sen drar de på i en rondell. Jag ska åt samma håll som mig så jag ligger en bit bakom. när de kommer in i nästa rondell så saktar de in löjligt mycket. så jag kommer ikapp dem. efter rondellen där de glider så drar de igen. Jag taggat som fan var nästan påväg om dem smile.. ligger iaf 90 på 70väg efter polisen. De kommer till ett ställe där man kan svänga vänster och det är en refug. där stannar de mitt i vägen. Jag stannar bakom lite orolig att de ska komma någon och köra in i mig. så kommer polisen fram och säger först att jag körde för fort tidigare i stan. sen att de får köra för fort men de får inte jag. var en manlig och en kvinlig polis. när killen säger att han får köra för fort ser man nästan på tjejen att han svamlar, borde ha frågat henne om de verkligen stämmer smile.. slutade med att de sa åt mig att stänga av dimljusen och slå på halvljusen som jag av vana körde med(mitt i natten, helt omöjligt att bryta den vanan), sen åkte de iväg och snackade med securitas 100 meter bort smile

Polisen får köra för fort utan blåljus och siren. Blåljus och ljudsignalen använder de för påkalla fri väg.

MrTobias
17 oktober 2007 · 1 297 Inlägg

Ja de får köra fort om de har utrycktning! men hade dem de? lite konstigt isf om de hinner stanna och snacka lite med mig. sen vad jag förstår så måste de skriva rapport på alla utrycktningar.

Jonni
17 oktober 2007 · 1 256 Inlägg

Dom måste filma dig om du ska få böter, Du får se filmen efteråt..

Har du skrivit på har du erkännt.. Synd grabben

Thorssa
17 oktober 2007 ·

Om man vet att man ligger bakom en polis och ändå kör för fort ska man väl vara ganska glad om man slipper böter. Snacka om att tigga om böter!

Och polisen behöver inte mäta med laser för att ge dig böter för fortkörning. Det räcker med att de ligger bakom dig och jämför med sin egen hastighet, de brukar bjuda på några km/h för att vara på den säkra sidan.

Hellmaster
31 oktober 2007 · 90 Inlägg

sen en annan sak vad det gäller laser som polisen använder. om ni blir skjutna av lasern vid en hastighetskontroll och ni torskar, be om att få kolla på lasern om den är besiktad, besiktningen räcker ett år, om den är besiktad för MER än ett år sedan.
tack och bock bara att rulla därifrån, dom får inte sätta dit dej...
(dvs om du inte har skrivit på något)

Chance favors the prepared mind
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
1 november 2007 · 946 Inlägg

Thorssa skrev:
Om man vet att man ligger bakom en polis och ändå kör för fort ska man väl vara ganska glad om man slipper böter. Snacka om att tigga om böter!

Och polisen behöver inte mäta med laser för att ge dig böter för fortkörning. Det räcker med att de ligger bakom dig och jämför med sin egen hastighet, de brukar bjuda på några km/h för att vara på den säkra sidan.

Nja, du är halvägs rätt. De måste ligga bakom dig någon km (kommer inte ihåg) och mäta innan de kan stoppa dig och ge dig böter.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
1 november 2007 · 946 Inlägg

Men finns varken kamera eller laser ska man aldrig erkänna, å andra sidan blir det ju kanske rättegång och då vet alla vems ord som väger tyngst... Att skriva på är att erkänna - skriv aldrig på nåt på plats, blåneka bara. Ofta kan man då komma undan med en "varning".

David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Mortalis VW-nörd?
1 november 2007 · 4 332 Inlägg

Alltså en del här visar ju ganska omogna tendenser "en grön bil kommer o ska köra om mig, fan heller" och att man gasar ikapp polisen fast man vet att man bryter mot hastighetsgränsen i tron om att "polisen får inte bryta hastighetsgränsen heller"...herregud.
The Snut kan iaf vittna istället för att använda kameror och lasrar..och nästan så man hoppas att ni åkt dit o kanske lärt er en läxa

Mickius
1 november 2007 · 4 670 Inlägg

haha rätt intressant o läsa:) fina tips ni ger ska jag komma ihåg om ja blir stoppad:) ja har skälv blivit stoppad 1 gång körde 160-170 på 90 sträcka i ca 1 mil sen kom polisen i arslet fick typ panik:) så dom stannade mig och frågade hur fort jag kört. ja svara ca 100 km/t. då sa dom kan du inte kört för vi höll 200 nån stanns för att komma ifatt.. kan tillägga att det var 2 söta damer i 25 års åldern:P

Sen sa dom var tur för dit att vi inte mätte upp din bil för då hade ditt kort rykt.

så klarade mig med en varning.

Senast redigerat av mickius (1 november 2007)

Gujen
1 november 2007 · 406 Inlägg

men men, hur fungerar så kallad klockning då? då ligger ju polisen bakom dig och mäter med hjälp av vägpinnar osv? är ju lika dömmade som laser sad

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang