den kommer ev att gräva ner sig i aktern. men som du själv skrev det mest sannolika är att den spricker i akterspegeln, dock så är detta inte säkert heller. beror på många faktorer tex skicket på den.
fyllde en hing med betong och lät den stå i 2 dar satte den fram i båten sen så förstärkte jag där motorn skulle sitta med ett järn på 1cm tjock hela vägen sen satte stag fram till själva sittplatsen höll iallafall för en 20 hästare på en 5 m plastbåt dock så sjönk den när jag körde på en sten
Pappa satte på en splitter ny 40hk på en gammal glasfibereka som är byggd för max 7hk .... den ramla i vid första skarpa svängen, sen hade han ingen 40 hk längre .... men jag tror faktist inte det är någon fara med en 14 hk på ... jag är kan nästan lova att den klarar det bara du drar fast motorn ordentligt
egentligen bör man inte överdimentionera me motorer. Men har man en sjysst akterspegel så tror jag inte att de blir några problem. Men man kan tänka på att inte hela tiden dra direkt till full gas, då är risken stor att du spräcker akterspegeln. Utan ta det lugnt å fint så bör det nog hålla. Har själv 15hk på en båt som iof sig är byggd för 10/9.9 hk.
Men jag har varit me om värre, känner en som har en 250 hästars på en båt som e byggd för en 100-120 hästar. Så om akterspegeln är sjysst å inte allt för tunn bör det gå bra. Sen kan du alltid sätta en lackad plajwoodskiva (ursäkta stavning) på utsidan mellan akterspegel å motorfäste som en liten extraförstärkning.
jätte off topic men har en båtmotor lite eller mycket vrid i förhållande till hästkrafter? t.ex. en "vanlig" 40hk kan ha i vrid? gissar att dom inte har så mkt eftersom dom varvas friskt
Min stora rädlsa är att den ska gräva ner sig baktill eller uppföra sigväldigt märkligt när man svänger med den. Att svallet bakifrån ska rasa in i båten när man släpper gasen är också en risk tror jag, fribordet kan ju inte bli så våldsamt högt.
Min stora rädlsa är att den ska gräva ner sig baktill eller uppföra sigväldigt märkligt när man svänger med den. Att svallet bakifrån ska rasa in i båten när man släpper gasen är också en risk tror jag, fribordet kan ju inte bli så våldsamt högt.
Hm...
E de en fyrtakt lr tvåtakt som du tänkt köpa, om de e en tvåtakt så behöver du nog inte oroa dig att den kommer å gräva ner sig. Den kommer inte att uppföra sig så konstigt när du svänger mer än att de kan bli lite trögare på grund av att de e högre fart än va du är van vid.
De va en plasteka du hade väl, dom brukar sällan ha sån utformning som gör att svallet blir så stort att de går in över akterspegeln.
jätte off topic men har en båtmotor lite eller mycket vrid i förhållande till hästkrafter? t.ex. en "vanlig" 40hk kan ha i vrid? gissar att dom inte har så mkt eftersom dom varvas friskt
ja du, de va en bra fråga. Men är det en två- eller fyrtakt som du tänker på? Men om vi tänker på faktat att en båtmotor alltid går i uppförbacke så borde dom ha ganska sjysst me vrid. Men de är ju tyvärr svårt å mäta upp hur mycke vrid en båt har i vattnet, eftersom det spelar sån jädra roll vilken storlek på propller du har på motorn.
BTW, en fyrtakts båtmotor varvas inte mer än en bilmotor. Många båtmotorer har ett maxvarv på mellan 5.500 till 7.000 RPM.
ja du, de va en bra fråga. Men är det en två- eller fyrtakt som du tänker på? Men om vi tänker på faktat att en båtmotor alltid går i uppförbacke så borde dom ha ganska sjysst me vrid. Men de är ju tyvärr svårt å mäta upp hur mycke vrid en båt har i vattnet, eftersom det spelar sån jädra roll vilken storlek på propller du har på motorn.
BTW, en fyrtakts båtmotor varvas inte mer än en bilmotor. Många båtmotorer har ett maxvarv på mellan 5.500 till 7.000 RPM.
Men man ligger oftare och längre på maxvarv med en båtmotor
Men man ligger oftare och längre på maxvarv med en båtmotor
Ok, litet tips bara. Att ligga på maxvarv sliter väldigt mycke på din motor. Man bör ligga på marschfart för att motorn ska må bra. För att få fram marschfarten så räknar du bort 12% på maxvarvet på motorn.
Exempel: På en motor som varvar 6000 RPM så har du då ungefär 5.300 RPM som marschfart.