2428
Sök

Farligt utan luftfilter?

Wallraff
319 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
Som rubriken lyder.. är det farligt att åka utan luftfiler och vad kan det få för konsekvenser? hade sportluftfilter förut för ett bättre ljud, och den låter likadant utan luftfilter..

så, kan jag åka utan? eller går det åt helvete då?

Det är en jetta -90 med monojetronic (förgasar-insprut)

Mvh

500 Inlägg
25 oktober 2007
Du suger all den skiten som luftfiltret skulle stoppat rakt in i motorn. Det är med andra ord inte alls bra.

34 Inlägg
25 oktober 2007
att suga i alla skit som kommer utifrån luften är inte specielt bra.. det kan få förödande konsekvenser..sätter du igen pridare och så vidare så kan du bränna ventiler eller nått annat..så jag skulle rekomendera att du kör med orginal..själv tycker jag sportluftfilter e lite tönt om man inte har en bil som har 500+ hästar..låter men inget går..men det e ju upp till var och än..

Allt i allo
183 Inlägg
25 oktober 2007
Sätt tebaks det.. bilen kommer gå bra en stund tills den suger in allt dammm o skit sen kommer den gå som en påseskit o med lite otur blir de garanterat renovering av motorn

Wallraff
319 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
Förväntade mig dom svaren.. jag vill att den ska låta dovare och har inte råd med något system... smile

Sidledesförare
268 Inlägg
25 oktober 2007
Snälla någon, krydda lite mer för fan. Finns det överhuvudtaget någon här som vet vad dom talar om? Att montera ett sportluftfilter är ju inte på något som helst sätt ekvivalent med att ta bort luftfiltret och köra med öppet insug och omän du skulle ta bort luftfiltret helt så skulle du inte få sådana "ödesdigra" effekter som här predikas om. Om du kör en hel sommar i mycket torrt klimat och efter grus och sandvägar efter annan bil så att din motor direkt tar in all sandrök och vägdamm så kan jag tänka att du nästan skulle märka det, men inte annars. Det handlar bara om en fix ideé

Det handlar ju helt enkelt om en övervägning om det är värt att motorn utsätts för en bråkdels procent mer slitage för ett, i vissa fall, trevligare insugsljud. Nu handlar det dessutom om en gammal Jetta, vilket gör att det spelar ännu mindre roll. Jag kan hålla med, jag skulle inte montera sportluftfilter på en nyköpt Toyota Avensis 2.4, men då först och främst för att effekten av ett sportluftfilter inte är värt det på något plan, det ger helt enkelt ingenting på den låga nivån av effekt. Men även för att  det inte är värt det med tanke på hur mycket jobb det skulle krävas att komma under plasten för att få in skiten.

Jag köper fullständigt er argument om att det ändå är löjligt och onödigt att skruva på ett luftfilter, men snacka skit om hur farligt det är för motorn, gör det.

Skulle dessutom vilja se hur du kan sätta igen en spridare luftvägen och inte bränslevägen.
Senast redigerat av Wezzli (25 oktober 2007)

Man vet aldrig, före man vet

Sök