Montera Pysventil på min audi ?

NamnFan
25 oktober 2007 · 59 Inlägg

tänkte om ni kunde hjälpa mig med en sak ?
Det är som så att jag ska montera Pysventil på min Audi 100 Turbo Quattro,
Undrar då om ni kunde förklara vart/hur man monterar det

har du bilder på vart dom är monterade kan du gärna få skicka de till mig.

Det skulle uppskattas om ni kunde hjälpa mig

lill_svensson@hotmail.com

Volvo v70 (2006)
262turbo
25 oktober 2007 · 1 004 Inlägg

tycker att man ska vara lite försiktig men just att "pys" trimma... kan få väldigt dyra efterföljder smile men annars sätter du ett T-kors på slangen mellen wastegate klockan och kompressordelen/insuget smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
edis_87
25 oktober 2007 · 279 Inlägg

ett t-kors är dett kors där du ansluter 3 slangar ser ut som ett T  och i dit fall en från turbon en till tryckklockan och en till pysventilen. tror det följer med när man köper pysventilen.
men tänk på att en pysventil kan bli dyrt. om man inte vet hur mycket man kan ladda så  går det sönder.

Senast redigerat av edis_87 (25 oktober 2007)

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
NamnFan
25 oktober 2007 · 59 Inlägg

edis_87 skrev:
ett t-kors är dett kors där du ansluter 3 slangar ser ut som ett T  och i dit fall en från turbon en till tryckklockan och en till pysventilen. tror det följer med när man köper pysventilen.
men tänk på att en pysventil kan bli dyrt. om man inte vet hur mycket man kan ladda så  går det sönder.

satt man ska ta en vakumslang från turbon kapa av den, skarva ihop den med ett t-kors och dra den sista slangen till pysventilen ?

men ska man inte "ut" med en slang från pysventilen också eller ska det bara in en ??

Volvo v70 (2006)
klinder ...
25 oktober 2007 · 227 Inlägg

kolla mina bilder... ett sådant t-kors på slangen mellan WG och insuget...

http://www.nordicaudi.com/arkivet/artik … /a1230.php

Den rödmarkerade slangen på den ena av bilderna i denna FAQ'n

Senast redigerat av klinder (25 oktober 2007)

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...
NamnFan
25 oktober 2007 · 59 Inlägg

Okey, känner mig lite tjatig, men jag förstår inte riktigt hur t-korset ska kopplas, vilken slang ska sitta på sidan och vilken där pilen går in å vilken i den sista ?

Tackar er alla som hjälpt mig.

Volvo v70 (2006)
klinder ...
25 oktober 2007 · 227 Inlägg

poxipop skrev:
Okey, känner mig lite tjatig, men jag förstår inte riktigt hur t-korset ska kopplas, vilken slang ska sitta på sidan och vilken där pilen går in å vilken i den sista ?

Tackar er alla som hjälpt mig.

http://www.garaget.org/gallery/archive/9952/177959_952nuk.jpg

Ju mer du stänger kranen vid insuget ju högre laddtryck
Den andra kranen används för att finjustera tomgången då den ger upp om man har ett förstort "läckage"

Föresten är bilen chippad?

Är den inte det behövs det en tryckregulator för att inte styrboxen ska bryta tändningen...
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C17%5CLarge%5C17-49211_l.jpg

Orginal bryter styrboxen vid 0.6, antar att du vill ladda 1bar som mest... så då får man ställa tryckvakten på 0.4 för att styrboxen ska tro att man har 0.6 i ladd när man har 1 bar.

Annars har nascom.se chip till 100 turbo för 500kr, detta ändrar dock inte laddtrycket utan fungerar som tryckregulatorn, men lurar inte boxen utan bryter vid 1bar ist.

Hoppas detta blev lite tydligare smile

Senast redigerat av klinder (25 oktober 2007)

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...
NamnFan
25 oktober 2007 · 59 Inlägg

Okey tack, men behövs det ingen pysventil om man använder det där ??

tacksam för att ni står ut tongue

Volvo v70 (2006)
klinder ...
25 oktober 2007 · 227 Inlägg

poxipop skrev:
Okey tack, men behövs det ingen pysventil om man använder det där ??

tacksam för att ni står ut tongue

den där är till för att lura boxen,

pysventilen är till för att få upp laddtrycket



Alltså skaffar du bara en tryckvakt eller ett chip så går bilen som orginal, bara att den tillåter ett högre laddtryck.

Skaffar du bara pysventilen så kommer bilen dö så fort du laddar över 0.6...

Visst går det fixa så bilen bara laddar 0.6 men oftast så brukar man vilja upp till 0.8-1 bar och då måste man fixa pysventil + tryckregulator el. chip

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...
NamnFan
12 november 2007 · 59 Inlägg

Tack så mkt för all hjälp, nu är bara min sista fråga, jag har 2 slangar på mitt westgate en där uppr som går till en liten "klocka" och en lite större där nera som försvinner under insprutarn (vet inte vart den går?) vilken av dom ska jag förgrena till pysventil ???

Volvo v70 (2006)
klinder ...
12 november 2007 · 227 Inlägg

poxipop skrev:
Tack så mkt för all hjälp, nu är bara min sista fråga, jag har 2 slangar på mitt westgate en där uppr som går till en liten "klocka" och en lite större där nera som försvinner under insprutarn (vet inte vart den går?) vilken av dom ska jag förgrena till pysventil ???

klinder skrev:
kolla mina bilder... ett sådant t-kors på slangen mellan WG och insuget...

http://www.nordicaudi.com/arkivet/artik … /a1230.php

Den rödmarkerade slangen på den ena av bilderna i denna FAQ'n

den undre skulle jag nog våga säga smile

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang