Går det att få ut mer kraft ur en Saab 9000 2,3i 16v?

justera
28 oktober 2007 · 16 Inlägg

Hej på er!

Fick just tillbaka min "vinterbil" en Saab 9000 2,3i 16v -93:a som jag ägt sen tidigt i somras, men som har varit utlånad till olika personer med bilproblem sen jag köpte den. Jag har väl som mest kört upp en tank i den eller nåt sen jag köpte den.. Nu senast i raden hade mina svärföräldrar den några veckor medans jag bytte motor i deras Merca 190 diesel..

Det som slog mig direkt idag när jag fick tillbaka den är ju hur "trög" den är.. Visserligen har den ingen turbo som piskar på och det är en gammal bil, men lite mer kraft borde man väl kunna få ur den på nåt sätt?

Vet ni nåt sätt som inte kostar skjortan? Bilen ser för jävlig ut och kommer troligtvis inte att finnas i min ägo mer än fram till sommaren så jag vill ju inte ge mig på någon turbokonvertering eller kompressor osv.. smile

\\ Ted

camaro67 Meister
28 oktober 2007 · 6 763 Inlägg

Det är väll en chipning men det ger ju inte någe och tala om. Ska du bara ha den och hasa runt med i vinter så räcker det väll med orginal effekten? Den kommer ju ändå gå rakt fram om du kliver på med gasen.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
bazooka_
28 oktober 2007 · 406 Inlägg

kan ju plana av toppen någon mm, eller slänga i ett lustgassystem och sälja sen när du gör dig av med bilen,smile

:DPlattan i mattan:D
justera
28 oktober 2007 · 16 Inlägg

Funderade faktiskt på lustgas.. Funkar det på en "icke-turbo"-bil? smile

twin_cam Smålänning
28 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Japp smile Lustgas funkar skitbra smile
Planerar du skrotning efter vintern med så kan du ta väck luftfiltret med, ger ännu bättre flöde än sportluftfilter smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
jonTe
29 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

Service är bra och kan göra underverk på en dåligt servad bil.
Ny olja, oljefilter, stift och luftfilter är mina tips.
När man ändå krånglar med luftfiltret kan man ju alltid borra ett par hål:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … ght=borrad
Ökar flödet och ger många psykologiska hästar genom ökat insugsljud + att det är billigt.

MVH Jonas
..............
Markus_MR2
29 oktober 2007 · 761 Inlägg

jonTe skrev:
Service är bra och kan göra underverk på en dåligt servad bil.
Ny olja, oljefilter, stift och luftfilter är mina tips.
När man ändå krånglar med luftfiltret kan man ju alltid borra ett par hål:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … ght=borrad
Ökar flödet och ger många psykologiska hästar genom ökat insugsljud + att det är billigt.

lol

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
vw_performance Greve
30 oktober 2007 · 1 058 Inlägg

eller så köper du en saab turbo med en gång..

PoLoud =D
Du
30 oktober 2007 · 121 Inlägg

justera skrev:
Hej på er!

Fick just tillbaka min "vinterbil" en Saab 9000 2,3i 16v -93:a som jag ägt sen tidigt i somras, men som har varit utlånad till olika personer med bilproblem sen jag köpte den. Jag har väl som mest kört upp en tank i den eller nåt sen jag köpte den.. Nu senast i raden hade mina svärföräldrar den några veckor medans jag bytte motor i deras Merca 190 diesel..

Det som slog mig direkt idag när jag fick tillbaka den är ju hur "trög" den är.. Visserligen har den ingen turbo som piskar på och det är en gammal bil, men lite mer kraft borde man väl kunna få ur den på nåt sätt?

Vet ni nåt sätt som inte kostar skjortan? Bilen ser för jävlig ut och kommer troligtvis inte att finnas i min ägo mer än fram till sommaren så jag vill ju inte ge mig på någon turbokonvertering eller kompressor osv.. smile

\\ Ted

Hehe, ja vet faktist inte varför många 2.3i 16v är trögare än många 2.0i ?
Jag har kort många 9k men tom trögaste verkar oftast vara 2.3i?
2.3i har ju 150 medans 2.0i har 131/130?

Jag tror att den kan vara något fel på, käns som att 150hk borde räcka ganska gott för de flesta.

HEHE, Jag har en gaammal,gammal 2.0i 16v som går som ett skollat troll 27.000mil om du vill köpa? roll

Markus_MR2
30 oktober 2007 · 761 Inlägg

Du skrev:

justera skrev:
Hej på er!

Fick just tillbaka min "vinterbil" en Saab 9000 2,3i 16v -93:a som jag ägt sen tidigt i somras, men som har varit utlånad till olika personer med bilproblem sen jag köpte den. Jag har väl som mest kört upp en tank i den eller nåt sen jag köpte den.. Nu senast i raden hade mina svärföräldrar den några veckor medans jag bytte motor i deras Merca 190 diesel..

Det som slog mig direkt idag när jag fick tillbaka den är ju hur "trög" den är.. Visserligen har den ingen turbo som piskar på och det är en gammal bil, men lite mer kraft borde man väl kunna få ur den på nåt sätt?

Vet ni nåt sätt som inte kostar skjortan? Bilen ser för jävlig ut och kommer troligtvis inte att finnas i min ägo mer än fram till sommaren så jag vill ju inte ge mig på någon turbokonvertering eller kompressor osv.. smile

\\ Ted

Hehe, ja vet faktist inte varför många 2.3i 16v är trögare än många 2.0i ?
Jag har kort många 9k men tom trögaste verkar oftast vara 2.3i?
2.3i har ju 150 medans 2.0i har 131/130?

Jag tror att den kan vara något fel på, käns som att 150hk borde räcka ganska gott för de flesta.

HEHE, Jag har en gaammal,gammal 2.0i 16v som går som ett skollat troll 27.000mil om du vill köpa? roll

Skulle tro att 2.3:an upplevs slöare pga ett högre vrid på lägre varv, det blir således inte någon "spark" utan den drar rätt så jämt hela vägen.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
charlz Jaha, vad kostar det den här gången?
31 oktober 2007 · 64 Inlägg

Lätta hela häcken. 
All plåt som inte är "bärande" och annat såsom passagerar/baksäten, fläkt, stereo, handsfack, reservhjul, innertak, golvmattor och annat onödigt krimskrams är ju bara o slänga ur skorven? Och se alltid till att du aldrig har mer än 10 liter soppa. Allt för att gynna vikten.

Saab 900 "2.0T Nordic" (1997)
Caffe
31 oktober 2007 · 1 436 Inlägg

charlz skrev:
Lätta hela häcken. 
All plåt som inte är "bärande" och annat såsom passagerar/baksäten, fläkt, stereo, handsfack, reservhjul, innertak, golvmattor och annat onödigt krimskrams är ju bara o slänga ur skorven? Och se alltid till att du aldrig har mer än 10 liter soppa. Allt för att gynna vikten.

Så kör jag på min vinterbil/lekbil/bananexpress, fasken vad lätt den sparkar ut röven när all vikt ligger ifram. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Allx
31 oktober 2007 · 321 Inlägg

Jag har en beprövad metod som faktiskt funkade jättebra på en volvo 360 med insprutning. Tanka e85 och knippsa av returslangen och stoppa i en nippel med ca 1-1.5 mm hål i. Jag monterade större spridare men de behövs inte. Nippeln höjjer soppatrycket såpass mycket och med E85 blir det en jäkla skillnad. Anledningen till att man ska köra med e85 är att lambdan drar ner spridartiderna med bensin eftersom det blir för mycket. Rätta mig någon om jag har fel men jag tror att lambdan på en gammal bensinbil inte läser av E85 rätt.

EViLution!
lundan_89
6 november 2007 · 76 Inlägg

jag har en 2.3a utan snurra! jag tycker den går hyfsat:) luftfilter ifrån bsr annars e den helt orginal:) men de skulle inte vara fel med mer än 150 ponnysar i den:) kom gärna med fler tips!

saaaaaaaaaab<3
speedshop
6 november 2007 · 246 Inlägg

Hopplöst fall serva den o njut av den som den är när du ändå skall ge upp den till sommaren
Varför slänga pengar i sjön när du vill lägga dom på nå annat??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang