Volvo 740 som slår fruktansvärt under.

danee C=(-_-Q)
1 november 2007 · 48 Inlägg

Har ett problem med min 740, den slår något fruktansvärt under när man kör runt 80..

Jag bytte växellåda, kardan och det funkade ett tag, men efter (så dum som man e) skulle kolla vad bilen gick för så började det slå som *pip* under runt 160 efter det så slår det under bilen när man kör i 70-80.

Jag har varit på skroten och fixat en ny kardan med sjysst stödlager, men samma problem igen.. blir tokig.

om någon har varit med om liknande så kan ni ju skriva hur ni löste problemet.

tack så mycket

Danne.

(förlåt om jag formulerar konstigt tongue)

Nissan 200SX S14 "LS2 Powered RocketBunny" (1996)
tias aka katten
1 november 2007 · 245 Inlägg

avgasrör som ligger emot nånstans?...kardanknutar?

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*
BMW 540i/6 (1997)
danee C=(-_-Q)
1 november 2007 · 48 Inlägg

inte avgaset, knutarna är fina.. men börjar fundera på om det kan vara bakaxeln ? det låter vänsterbak, kan drivaxeln ge med sig på ngt sätt?

Nissan 200SX S14 "LS2 Powered RocketBunny" (1996)
BMWKimmo Mekaniker
1 november 2007 · 472 Inlägg

Hjullager..

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Onee
1 november 2007 · 342 Inlägg

En kompis hade det problemet också å han byte bara kardan så funkade bra i ett par veckor sen så började det igen å han byte kardan 4 gånger. sen så tröttnade han på det å letade efter felet men han hittade inte direkt något så han köpte en växelåda,kardanknutar, kardan å ny bakaxel och det har han haft nu i drygt 1 år och det har inte kommit tebax.

så byta ut bakaxeln kan nog vara en ide om du tror att det är dem smile

danee C=(-_-Q)
2 november 2007 · 48 Inlägg

okej, aah det lutar åt att byta bakaxel iaf, men man kanske hittar ngt annat problem.

Nissan 200SX S14 "LS2 Powered RocketBunny" (1996)
wimhed
2 november 2007 · 510 Inlägg

danee skrev:
okej, aah det lutar åt att byta bakaxel iaf, men man kanske hittar ngt annat problem.

Köp en begagnad på skroten .. Kostar runt 700kr här ^^ .. Skulle det inte vara bakaxlen som är felet, då har du ju iaf en bakaxel över smile Ps, se till så du får en likadan bakaxel som du har nu .. Kolla även hjullager på den du ska köpa, så dom itne är kassa .. Man ska ju inte behöva skruva onödigt mycket haha smile Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
danee C=(-_-Q)
5 november 2007 · 48 Inlägg

Är det någon som har någon annan teori ?

Nissan 200SX S14 "LS2 Powered RocketBunny" (1996)
Ramneborg Allt i allo
5 november 2007 · 358 Inlägg

Jag tror jag vet precis vad du har för problem:)

Jag hade en a-traktor som jag böt till enkel vxl-låda på och glömde byta växel-lådskudden den blir lite murken av att sitta där i flera år och sen när man tar dän växellådan så pajjar den. så det är förmodligen det som slår under:)

De é nice !
danee C=(-_-Q)
5 november 2007 · 48 Inlägg

så du menar gummikudden på växellådan ? (på medbringan(omdenheterså) ?)

om jag byter den till en fräshare kan det funka då ?

Nissan 200SX S14 "LS2 Powered RocketBunny" (1996)
MrWinberg
5 november 2007 · 62 Inlägg

kan av din hardykoppling med byt både hardykoplingen och växellådskudden såförsvinner dt nog ska du se

steifan DR!FTT3KN!K3R
5 november 2007 · 10 427 Inlägg

Om det känns som att hela drivlinan gungar när du växlar så är nog växellådskudde & motorkuddar rätt slut.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
5 november 2007 · 2 252 Inlägg

lutar också åt att de är växellåds kudden som börjar bli lite väl sliten, tror inte du behöver byta motorkuddar,  dom du inte tycker den blir tung växlad när du accar hårt, eller så är de att din bakaxel börjar bli dålig...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
danee C=(-_-Q)
5 november 2007 · 48 Inlägg

MrWinberg skrev:
kan av din hardykoppling med byt både hardykoplingen och växellådskudden såförsvinner dt nog ska du se

hardykoppling ? vad menar du med det ?

den gungar inte vad jag har märkt när jag växlar..

men jag kan ligga på 3an och dra upp över 70 så slår det 4an samma sak hmm

Nissan 200SX S14 "LS2 Powered RocketBunny" (1996)
danee C=(-_-Q)
20 november 2007 · 48 Inlägg

Bytt hardykopplingen, vart lite bättre men ändå inte..

hur många är 100% på att det är baxaxeln ? (kanske kan vara växellådan?)

Nissan 200SX S14 "LS2 Powered RocketBunny" (1996)
danee C=(-_-Q)
22 november 2007 · 48 Inlägg

inte en ända ?

Nissan 200SX S14 "LS2 Powered RocketBunny" (1996)
Rooth07 Lindahls Gräv AB
23 november 2007 · 716 Inlägg

danee skrev:

MrWinberg skrev:
kan av din hardykoppling med byt både hardykoplingen och växellådskudden såförsvinner dt nog ska du se

hardykoppling ? vad menar du med det ?

den gungar inte vad jag har märkt när jag växlar..

men jag kan ligga på 3an och dra upp över 70 så slår det 4an samma sak hmm

Hardygummit sitter mellan främre kardan och v-lådan, du kanske har satt den fel, hörat att många gör det, och tror dom dånar och lever illa då, det är 6 hål i hardygummit, 3 skruvhål till kardanen och 3 skruvhål till v-lådan, tror en del bara använder 3 hål, alltså bara genomgående från kardanen genom gummit och in i lådan, vet ju inte hur du har gjort:P men du kan ju prova med att vrida hardygummit ett hål, för det finns ju en hög och en djup kant til hålen, felat kan har med gummit att göra,, du får helt enkelt prova lite:P innan du börjar riva bakaxel och grejjer, men om det är som du säger att det kommer vänster bak så kanske detta inte har med saken att göra:P. man är ju värt ett försöktongue Mvh Rooth

Amazon_123GT Driifter;)
23 november 2007 · 1 630 Inlägg

hur e de stödlager o knutar?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
mpv8
23 november 2007 · 20 Inlägg

kolla   bussningen till länkarmen bak (snedställt stag vid bakaxel) om det finns en sån på 740 , hadde exakt samma problem med en gammal 245....

"You are 18 years old and don`t know shit about shit and PULL UP YOUR PANTS"
j0haN88
25 november 2007 · 102 Inlägg

hardy skiven är sprucken eller väckellådskudden som e slut ..har hafft detta problemet på båda min 740 å den ena va hardyn sprucken på å den andra va vlåådskudden slut på ..problemet försvann helt effter jag bytt dessa saker

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang